Biznes

RBI chce złagodzić skutki bardziej rygorystycznych zasad finansowania infrastruktury

  • 27 sierpnia, 2024
  • 4 min read
RBI chce złagodzić skutki bardziej rygorystycznych zasad finansowania infrastruktury


Reserve Bank of India (RBI) rozważa stopniową implementację zwiększenia rezerw na finansowanie projektów, aby złagodzić cios dla pożyczkodawców i dać im wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się na wszelkie skutki dla rentowności. Projekty zbliżające się do ukończenia mogą również otrzymać pewną swobodę w rezerwach, powiedziały osoby zaznajomione z planami RBI.

W obliczu krytyki ze strony pożyczkodawców i ministerstwa finansów bank centralny ostrożnie stąpa po linii, aby zapewnić, że nowe normy nie doprowadzą do eskalacji kosztów, czyniąc projekty nieopłacalnymi. Jest jednak zdeterminowany, aby zwiększyć rezerwy na takie projekty i wdrożyć je w regulowanych podmiotach, aby zatamować pojawiające się ryzyka z sektora znanego z opóźnień.

„Na razie myśli się o powolnym wdrażaniu tych norm, rozkładając przepisy na raty, tak aby marże zysku pożyczkodawców nie zostały znacząco naruszone. Pożyczkodawcy finansowania projektów otrzymają wystarczająco dużo czasu, z należytą starannością, aby zapewnić, że finansowanie projektów nie zostanie naruszone” — powiedziała osoba bezpośrednio zaznajomiona z myślą RBI. Co prawda projekt wytycznych opublikowany w maju mówił, że wszystkie regulowane podmioty muszą wprowadzać 5% przepisy w sposób fazowy, gdy projekt jest w fazie budowy.

ETB-1-27082024

Duży wzrost
Aby to osiągnąć, zaproponowano trzyletnią ścieżkę: 2% w roku fiskalnym 2025, 3,5% w roku fiskalnym 2026 i 5% do 2027 r. Znacznie zwiększa to rezerwy z obecnych standardowych rezerw aktywów na pożyczki projektowe na poziomie 0,4%. Bank centralny myśli o opóźnieniu rozpoczęcia tych rezerw o rok lub wydłużeniu liczby lat na pełne zabezpieczenie. Jednak decyzja ta nie została jeszcze podjęta, powiedziała osoba cytowana powyżej. „W przypadku projektów, do których rozpoczęcia działalności pozostało kilka miesięcy, niektóre wnioskowane zwolnienia mogą być dozwolone w indywidualnych przypadkach”, powiedziała ta osoba. Rzecznik RBI nie odpowiedział na wiadomość e-mail z prośbą o komentarz. Projekt norm stanowi, że w przypadku projektów, w których data rozpoczęcia działalności komercyjnej (DCCO) jest łącznie odroczona o ponad dwa lata i rok w przypadku projektów infrastrukturalnych i nieinfrastrukturalnych, odpowiednio, pożyczkodawcy muszą utrzymać dodatkowe szczegółowe rezerwy w wysokości 2,5% ponad obowiązującą standardową rezerwę aktywów.

Warto przeczytać!  Kurs korony czeskiej (CZK) – prognozy po decyzji o stopach procentowych

Pożyczkodawcy są jednak bardziej zaniepokojeni normami, które mówią, że przepisy będą musiały być tworzone wstecznie nawet w projektach, w których pożyczka została udzielona wcześniej. Oprócz banków, firmy finansujące infrastrukturę, takie jak Power Finance Corp i Rural Electrification Corp, które łącznie zgromadziły ponad 15 lakh crore rupii pożyczek, prawdopodobnie najbardziej ucierpią.

„Rozłożona w czasie implementacja jest dobra, ale wzrost rezerw ostatecznie wpłynie na rentowność i sprawi, że finansowanie tych projektów stanie się nieopłacalne. To całkowity kontrast z naciskiem rządu na infrastrukturę” — powiedział wysoki rangą urzędnik bankowy.

Dyrektorzy finansowi powiedzieli, że ostra reakcja zarówno pożyczkodawców, jak i ministerstwa finansów doprowadziła do ponownego przemyślenia RBI. „Rząd zadał wiele pytań w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Najważniejsze jest to, że wytyczne RBI nie rozróżniają między hybrydowym modelem renty (HAM) a modelem opłat drogowych, a nawet projektem solarnym. Ryzyko dla wszystkich trzech jest różne. Prawdopodobieństwo niewypłacalności obliczone przez RBI jest również wyższe, co oznacza, że ​​projekty solarne, które zależą na przykład od finansowania dłużnego, z pewnością odczują presję”, powiedział inny dyrektor sektora finansowego.

Warto przeczytać!  Niemieckie koncerny wyrzucą setki tysięcy pracowników

W przeciwieństwie do drogi płatnej utrzymywanej przez sektor prywatny, projekt HAM obejmuje udział National Highways Authority of India (NHAI), co znacznie zmniejsza ryzyko. Ponadto energia słoneczna jest ważną częścią rządowego planu infrastrukturalnego, który przewiduje całkowitą inwestycję w wysokości ponad 11 lakh crore rupii w tym roku fiskalnym. Dyrektorzy finansowi stwierdzili, że zniechęcanie do udzielania pożyczek na infrastrukturę będzie miało bezpośredni wpływ na cel rządu dotyczący wzrostu gospodarczego na poziomie 7% w tym roku fiskalnym.


Źródło