Recenzja Citroena Basalta: Czy to przełom w segmencie średnich SUV-ów? – Auto Reviews News
Kompaktowy segment C średniej wielkości SUV-ów jest wściekły na indyjskim rynku, oferując kilka ofert, które mają przyciągnąć nabywców. Citroen ma już w tej przestrzeni model C3 Aircross i zamierza wprowadzić drugą ofertę dla tego segmentu w postaci Basalt. Basalt, który ma trafić do sprzedaży w nadchodzących dniach, to zupełnie inne spojrzenie na pozostałe modele w tym segmencie.
Na początek, jest to pierwszy SUV typu coupe na rynku masowym (w zależności od tego, kiedy Tata Curvv zostanie wprowadzony na rynek), dając kupującym możliwość wypróbowania czegoś nowego i niekonwencjonalnego. Ale ostatecznie, niekonwencjonalny czy nie, każdy pojazd w Indiach musi spełniać pewną liczbę kryteriów, aby przedstawić się jako potencjalna opcja zakupu dla konsumentów.
Dostaliśmy w swoje ręce zupełnie nowego Basalta na jeden dzień i sprawdziliśmy, co dokładnie jest nowego. Mówimy, że jest nowy, mimo że opiera się na tej samej architekturze CMP co C3 i C3 Aircross, a także ma zapożyczone od niego identyfikacje wizualne. Ale najważniejszą rzeczą do odkrycia było to, jak różni się od pozostałych ofert francuskiego producenta samochodów, a także od innych producentów OEM w tym segmencie. Czy jest to przełom w segmencie średniej wielkości SUV-ów? Przekonajmy się.
Recenzja Citroena Basalta: sportowy wygląd, ale nie dla każdego
Jak wspomniano wcześniej, Citroen Basalt zapożycza kilka elementów stylistycznych od swojego siostrzanego modelu platformowego — C3 Aircross — ale wyróżnia się na jego tle dzięki sylwetce. Jego ostro cofająca się linia dachu typowego coupé może nie każdemu przypaść do gustu, ale muszę przyznać, że nadaje samochodowi sportowy charakter. Poprawia również aerodynamikę, zmniejszając siłę docisku i współczynnik oporu powietrza wynoszący około 0,26.
Reszta stylizacji zewnętrznej jest mniej więcej znajoma. Podzielone oświetlenie z diodami LED DRL w kształcie litery V, chromowany emblemat Chevron i przedni zderzak z wlotami powietrza, wszystko to zostało zapożyczone z C3 Aircross. Jedyną różnicą jest to, że nowy SUV coupe ma ulepszony reflektor projekcyjny LED zamiast halogenowego. Boki mają widoczne zagięcia i grube plastikowe okładziny, aby wzmocnić jego postawę.
Citroenowi nie udało się jednak wykorzystać okazji, oferując 16-calowe, wycinane maszynowo felgi aluminiowe, podczas gdy większy rozmiar mógłby podkreślić postawę na jeszcze wyższym poziomie. Z tyłu linia dachu kończy się dużą pokrywą bagażnika ze zintegrowanym spojlerem, który wygląda polaryzująco. Tylne światła są jednak inne, są o wiele bardziej smukłe, a jednocześnie dają efekt 3D podczas świecenia. To powiedziawszy, w środku zastosowano żarówkę halogenową.
Recenzja Citroena Basalta: Dobrze zbudowany, ale nie najwyższej jakości
Wejdź do kabiny Basalta, a poczujesz się jak w domu, z tym samym układem deski rozdzielczej, tapicerką siedzeń i wyposażeniem. Na desce rozdzielczej nie ma śladu żadnego miękkiego w dotyku materiału, jak w przypadku konkurencji z tego segmentu, co pozbawia Basalta tego ekskluzywnego uczucia, którego szukają kupujący. Wydaje się jednak, że jest dobrze zbudowany i złożony, bez żadnych niespójnych szczelin, a twarde tworzywa sztuczne są przyzwoitej jakości.
Jedynym ekskluzywnym akcentem wewnątrz kabiny jest błyszczące, czarne wykończenie wokół otworów wentylacyjnych klimatyzacji i konsoli środkowej. Wejdź na tylne siedzenia, a będziesz zaskoczony ilością miejsca, jaką oferuje kabina. Citroen twierdzi, że ma najwięcej miejsca na nogi i kolana w swojej klasie, a nawet przestrzeń nad głową jest duża, biorąc pod uwagę opadającą linię dachu z tyłu. Innym ciekawym akcentem jest regulowane podparcie pod udami, pierwsza w tym segmencie funkcja, chociaż ustawienie fabryczne nie daje żadnych powodów do narzekań.
Recenzja Citroena Basalta: Oferowane funkcje
Citroen Basalt ma wszystko, czego potrzeba, jeśli chodzi o funkcje. Ma 10,3-calowy system informacyjno-rozrywkowy z ekranem dotykowym, 7-calowy cyfrowy wyświetlacz kierowcy, bezprzewodowy Android Auto i Apple CarPlay, opuszczanie wszystkich szyb jednym dotknięciem, bezprzewodowe ładowanie telefonu, elektrycznie regulowane ORVM i 40 funkcji samochodu podłączonego za pośrednictwem Citroen Connect 2.0, aby wymienić tylko kilka.
Ma jednak kilka rażących braków, w szczególności elektryczny szyberdach, elektrycznie regulowane fotele kierowcy, łopatki zmiany biegów i system audio klasy premium. Ponadto instrumenty wydają się bardzo podstawowe jak na ten segment, mimo że Citroen twierdzi, że można je dostosować do różnych warunków jazdy. Jednak naszym zdaniem żadne z tych braków nie jest prawdziwym powodem do zerwania umowy.
Recenzja Citroena Basalta: Mocne osiągi
Jeździliśmy Basaltem napędzanym 1,2-litrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym PureTech, połączonym z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów, co jest również znajomą konfiguracją C3 Aircross. Jednak ponieważ po raz pierwszy prowadziłem Citroena, było to dla mnie zupełnie nowe doświadczenie. Silnik generuje 109 koni mechanicznych i 205 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik jest zaskakująco żwawy, a jego moc jest wystarczająca już od 2000 obr./min.
Wciśnij gaz, a poczujesz wystarczająco dużo mocy, aby z łatwością rozpędzić ten SUV coupe do prędkości trzycyfrowych. Silnik uzupełnia płynnie reagujący 6-biegowy przetwornik momentu obrotowego, który adaptuje się w sposobie zmiany biegów. Jeśli jedziesz z lekką nogą, zmiany biegów są progresywne, a jeśli zamierzasz użyć ciężkiej nogi, szybko zrzucisz bieg lub dwa i utrzymasz go, aż silnik osiągnie optymalne obroty.
Jednak nie jest to silnik, który lubi być wyciskany do granic możliwości, ponieważ robi się trochę głośny, gdy obroty rosną. Grzmiący dźwięk silnika przenika przez kabinę i chociaż nie jest irytujący, nie jest pożądaną cechą. A skoro o tym mowa, poziom NVH kabiny mógłby być odrobinę lepszy, chociaż należy to traktować jedynie jako czepianie się.
Recenzja Citroena Basalta: Komfort jazdy na najwyższym poziomie
Citroen nie żartuje, gdy firma mówi, że ustanowiła punkt odniesienia, jeśli chodzi o jakość jazdy w samochodach osobowych, a ja mogłem tego doświadczyć w Basalt. Chociaż słyszałem już o wyjątkowej jakości jazdy C5 Aircross ze wszystkich stron, jazda Basaltem otworzyła zupełnie nową tożsamość dla samochodów, na które należy patrzeć.
Jeździliśmy po gładkich, ale wąskich asfaltach centralnej Goa, które czasami były pełne dziur. I ku mojemu miłemu zaskoczeniu, Basalt pochłonął wszystko i spłaszczył jazdę, nie pozwalając, aby jakiekolwiek nierówności przedostały się przez kabinę. Nawet siedząc na tylnym siedzeniu, ledwo mogłem wyczuć jakiekolwiek nierówności drogi wewnątrz kabiny.
Ale czy to oznacza, że Basalt idzie na kompromis w kwestii prowadzenia? Cóż, Basalt nigdy nie miał prowadzić się jak samochód sportowy, mimo że jego nadwozie typu coupe powinno dać mu przewagę nad bardziej tradycyjnymi i kanciastymi rywalami. I do pewnego stopnia tak jest, przechył nadwozia jest minimalny, a podwozie jest niemal idealnie resorowane, co zapewnia odpowiednią równowagę dla samochodu rodzinnego na indyjskich drogach.
Na korzyść Basalta przemawia również przewidywalny układ kierowniczy, który w normalnych warunkach jest dość lekki, ale zwiększa ciężar wraz ze wzrostem prędkości. Wystarczy wskazać kierunek, w którym chcesz jechać, a samochód po prostu pędzi w jego kierunku. To również świadczy o zwinności Basalta nawet na wąskich ścieżkach. Kolejnym dużym plusem jest hamowanie, znowu bardzo ostre i przewidywalne, pozwalające zatrzymać samochód w mgnieniu oka, nie tracąc przy tym opanowania.
Recenzja Citroena Basalta: Cena i werdykt
W momencie składania niniejszego raportu Citroen nie ogłosił jeszcze pełnej listy cen Basalt, ale już wywołał ogromny efekt domina, wprowadzając cenę początkową wynoszącą 7,99 lakh (ex-showroom). Oznacza to, że Basalt podbija nawet subkompaktowe SUV-y, takie jak Maruti Brezza, Tata Nexon i Kia Sonet, nie wspominając o wszystkich rywalach w tym segmencie. Dlatego z pewnością ma ogromną przewagę cenową.
Citroen Bazalt | Hyundai Creta | Kia Seltos | Maruti Grand Vitara | Citroën C3 Aircross | Maruti Brezza |
7,99 lakh rupii | 11,00 lakh rupii | 10,90 lakh rupii | 10,99 lakh rupii | 9,99 lakh rupii | 8,34 lakh rupii |
Jednak większość naszych czytelników będzie sceptycznie nastawiona do odbioru Citroena ze względu na jego ograniczoną obecność w całym kraju. Francuski producent samochodów zapewnił, że jest w trakcie powolnego, ale stopniowego rozszerzania swojego zasięgu poza metropolie i centra Tier 1, a w ciągu kilku najbliższych miesięcy pojawi się więcej salonów dealerskich i wystawowych. To powiedziawszy, jeśli spojrzysz na samochód w samotności, spełnia on niemal wszystkie właściwe kryteria i nie pozostawi dziury w kieszeni.
Jeśli interesuje Cię nadwozie SUV-a coupé i emblemat Citroena, Basalt jest naprawdę kuszącą opcją i zdecydowanie warto go przetestować.