Recenzja: Eddie Vedder i Pearl Jam wrzucili inny bieg w Seattle Night 2
![Recenzja: Eddie Vedder i Pearl Jam wrzucili inny bieg w Seattle Night 2](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/05/05312024_tzr_tzr_104744-770x470.jpg)
Recenzja koncertu
Są momenty, kiedy artyści całkowicie poddają się piosence. Podobnie jak połączenie pamięci mięśniowej i medytacji, umysł może swobodnie tańczyć z wewnętrznym płomieniem, który popycha go przede wszystkim do zostania artystami, ufając, że ciało będzie wiedziało, co robić.
Brzmi banalnie, ale najlepsze występy często pochodzą z tego miejsca.
W tym, który uznał za „historyczny dzień”, Eddie Vedder spędził większość czwartkowego koncertu kończącego trasę koncertową, operując z tego samolotu – jego wewnętrzny płomień rozpalił się jak ognisko, a wyprzedana publiczność Climate Pledge Arena ogrzała się blaskiem.
Melizmatyczne rozkwity władcy vibrato migotały jak smugi komety w hymnie „Jeremy”, jednym z najmroczniejszych hitów w historii współczesnego rocka, który wybuchł w czwartek jako radosna supernowa. Z pozornie nieświadomą precyzją Vedder uderzał zaskakującymi górnymi cięciami, a jego głos rósł w nieoczekiwanych sylabach, po czym przeleciał przez nierówny most pod koniec.
Podobnie jak miało to miejsce w przypadku Home Shows Pearl Jam w 2018 r. oraz, w mniejszym stopniu, solowych występów Veddera w Hala Benaroya w 2022 roku i 2023, frontman wydawał się luźniejszy i bardziej porywczy podczas drugiego z dwóch koncertów Pearl Jam w Seattle, niezależnie od tego, czy była to dodatkowa noc we własnym łóżku, czy czerwone wino spłynęło nieco łagodniej, czy też wstrząs czwartkowych nagłówków gazet.
W każdym razie Night 2 Eddie i zespół, któremu towarzyszył na żywo długoletni kolega z trasy Boom Gaspar na klawiszach i czołowy gracz użytkowy Josh Klinghoffer, jeszcze bardziej zaostrzyli atmosferę takimi piosenkami jak „Waiting for Stevie”, zanim Vedder wygłosił żarliwe przemówienie na temat podziałów politycznych dzień, w którym Donald Trump został pierwszym prezydentem USA skazanym za przestępstwo.
„Myślałem o tym pewnego wieczoru, żeby się rozejrzeć i zobaczyć was wszystkich, i zobaczyć ten tłum, nasze miasto, naszą okolicę, nasze miasto” – powiedział Vedder. „Mijamy się w samochodach, zawożąc dzieci do szkoły, jadąc do sklepu spożywczego. Jesteśmy w samochodzie obok ciebie. … Podczas tego rodzaju nocy naszą wspólną cechą jest muzyka, ale każdego dnia naszą wspólną cechą jest życie. … Posiadanie możliwości i mikrofonu do komunikowania się to nie dar, to odpowiedzialność, a my chcielibyśmy za jego pomocą powiedzieć: „do cholery, jesteśmy podzieleni”. A nie powinniśmy. Nie powinniśmy. Przy całym tym chaosie musimy zjednoczyć się pośród całego chaosu. To podstępne. Nie możemy do tego dopuścić i nie powinniśmy dać się wykorzystać zdesperowanemu politykowi – żadnemu politykowi”.
Choć jego słowa nie nakreślały bezpośrednio linii politycznych, w lewicowym Seattle spotkały się z jeszcze głośniejszym aplauzem niż owacja na stojąco, którą lokalni indie rockowcy Deep Sea Diver otrzymali wcześniej podczas kolejnego wysublimowanego setu otwierającego. Cokolwiek załoga Pearl Jam zrobiła w tym tygodniu pod tym historycznym dachem, aby zapewnić najlepiej brzmiące występy w młodej historii areny, zostaw notatkę w garderobie dla przybyszów z miasta, co?
Znani ze swoich setlist do shake ’em upów Pearl Jam po raz kolejny oparł program wokół materiału „Dark Matter”, a nowy materiał stanowił nieco ponad jedną trzecią setu trwającego mniej więcej dwie i pół godziny. („Alive” był jedynym powtórzonym klasykiem z wtorku.)
Najbardziej oszałamiająca niespodzianka nastąpiła po krótkiej przerwie w secie, kiedy Vedder powrócił, aby nagrać akustyczną wersję Johnny’ego Casha do utworu „Hurt” Nine Inch Nails. Subtelny mężczyzna w czerni mówi: „Noszę tę koronę ciernieZmiany w tekście brzmiały jak nieoczekiwany ukłon w stronę zmarłego Andrew Wooda z Mother Love Bone, poprzednika Pearl Jam, którego najbardziej znaną piosenką była „Crown of Thorns”.
„Można się domyślić, że… w żadnym innym mieście nie ma tak dużej listy gości jak ta w Seattle” – powiedział Vedder, podając numer aresztującego. „San Diego, Chicago, nie. Seattle. I szczerze mówiąc, wolałbym, żeby trwało to dłużej. Są pewne nazwiska, które tak bardzo pragnę, aby znalazły się na dzisiejszej liście gości, ale straciliśmy je zbyt wcześnie i w sposób, którego nigdy nie mogliśmy sobie wyobrazić – i do cholery, jeśli nie mogę przestać o nich myśleć. Ale to też dobra rzecz.”
Siedząc samotnie w świetle reflektorów, głos Veddera brzmiał na pół warcząc, pół szeptem, śpiewając dla miasta, które czuje to samo. Jego koledzy z zespołu subtelnie dołączyli do niego podczas mrożącego krew w żyłach „Inside Job”. Tłum wybuchł, gdy kamera błysnęła tyłem koszuli perkusisty Matta Camerona, na którym widniała twarz jego poległego kolegi z Soundgarden, Chrisa Cornella. To był najżałośniejszy odcinek skądinąd uroczystego debiutu Pearl Jam w Climate Pledge Arena, który mógł być początkiem czegoś wyjątkowego.
Pomysł zorganizowania przez Pearl Jam dłuższej rezydentury w błyszczącej piramidzie hokejowej pojawił się jeszcze zanim deweloperzy z Oak View Group – których rzekomo przytulne relacje z Live Nation-Ticketmaster wywołały federalne emocje w związku z pozwem antymonopolowym Departamentu Sprawiedliwości przeciwko firmie zajmującej się rozrywką na żywo w zeszłym tygodniu — wygrał kontrakt. Dyrektor generalny OVG, Tim Leiweke, mógł postawić wóz przed koniem, publicznie omawiając perspektywy w trakcie procedury przetargowej. Ale jak wydawało się we wtorek, Vedder przynajmniej flirtował z tym pomysłem na scenie.
„Zajmuję tylko chwilę, bo, do cholery, być może przez jakiś czas nie będziemy już grać w Seattle, ale napiję się i będę się dobrze bawić” – powiedział, sięgając po wino, po czym podziękował Timowi, Todowi Leiweke i innym Kraken i Climate Pledge Arena mosiądz. „Powiedzieli, że możemy grać, kiedy tylko chcemy, i sprawili, że było nam całkiem miło, więc może będziemy to robić częściej. Wtorki w ramach Climate Pledge lub coś w tym rodzaju, czwartki.
Będziemy pracować nad nazwą, Ed, ale fanom wyraźnie spodobało się to, o czym myślisz.
Kto wie, czy kiedykolwiek coś się zmaterializuje ze słów faceta żywiącego się czerwonym winem i adrenaliną i zanurzającego się w objęciach rodzinnego miasta na dwie i pół godziny. Ale biorąc pod uwagę legion fanów zespołu, którzy lubią podróżować i fakt, że żyjemy w epoce Swifties latających za granicę, aby zobaczyć się ze swoją królową, jeśli ten były student ekonomii C+ prowadził biuro turystyczne w Seattle, przynajmniej wykonam kilka telefonów w następnym tygodniu.