Recenzja filmu Przez rzekę i w głąb drzew (2024)
Ogólnie niedoceniany Liev Schreiber jest filarem subtelnej i pełnej wdzięku adaptacji Pauli Ortiz jednej z ostatnich powieści Ernesta Hemingwaya, „Za rzeką, w drzewa”. Schreiber to niezmiennie angażujący aktor — bardzo wyczuliłem się na jego podejście, podsumowując lata odcinków „Raya Donovana” — i tutaj błyszczy dzięki temu, co nie zrobić, unikając wielu pułapek postaci, która mogłaby być chodzącym kliszem. Pomaga to, że praca Schreiber dobrze odpoczywa w filmie osadzonym w prawdopodobnie najpiękniejszym miejscu na świecie. To nadużywany argument krytyczny, ale sceneria „Across the River” naprawdę jest postacią, ponieważ Costa i jej zespół subtelnie przyjmują atmosferę Wenecji, używając głównie naturalnego światła i ręcznych kamer, aby podkreślić wyjątkową energię włoskiego miasta, miejsca pełnego tak wielu początków i zakończeń.
Film Costy opowiada głównie o tym drugim. Schreiber gra pułkownika armii amerykańskiej o nazwisku Richard Cantwell, który wraca do kraju po II wojnie światowej, w obliczu choroby, która go zabija. Właśnie wybiera się na polowanie na kaczki, ale naprawdę potrzebuje pewnego zamknięcia w miejscu, które wywołało u niego znaczną traumę, zatrudniając kierowcę (nieco źle obsadzonego Josha Hutchersona), aby był jego szoferem, ale porzucając go stosunkowo szybko zarówno ze względu na atrakcyjność miasta, jak i urok pięknej młodej kobiety o imieniu Renata (Matilda De Angelis). Relacja między Richardem i Renatą jest bardziej wyraźnie seksualna w źródle, ale Costa unika pułapek dramatu „ostatniego romansu”, dzięki czemu ta adaptacja bardziej dotyczy potrzeb obu postaci niż tradycyjnego romansu z różnicą wieku.
W tym celu duża część „Across the River and Into the Trees” składa się ze spacerów i rozmów między Schreiberem i De Angelisem, gdy te dwie bardzo różne osoby wymieniają się swoimi pomysłami na temat świata i swojego miejsca w nim. Nagrodzony nagrodą BAFTA pisarz Peter Flannery osiąga właściwą równowagę między szorstką naturą prozy Hemingwaya a bardziej liryczną naturą jego otoczenia. Wersy takie jak „Mam śmierć wszytą w podszewkę moich ubrań, synu” śmierdzą banałem, ale to rodzaj hemingwayowskiego banału, który pasuje do filmu i postaci takich jak ten. W pewnym sensie Richard musi być reliktem, obcym w obcej krainie, która po prostu jest miejscem, które zmieniło jego życie na zawsze podczas wojny. Ponownie, istnieje tak wiele wersji tego filmu, które wpadają w pułapki dotyczące zrzędliwych starych Amerykanów, ale Flannery, Costa i Schreiber unikają prawie wszystkich z nich.
Costa dokonuje wyboru proporcji obrazu, który nigdy do mnie nie przemawia, kręcąc większość swojego filmu w formacie 4:3, otwierając go na ekran panoramiczny w retrospekcji. Pomysł jest prawdopodobnie taki, że świat stał się ciaśniejszy i bardziej klaustrofobiczny z wiekiem i traumą, co jest skuteczne tematycznie, ale odwraca uwagę od wspaniałej kinematografii w filmie autorstwa Javiera Aguirresarobe, a co ważniejsze, sprawia wrażenie, że zbyt często zwraca na siebie uwagę, łamiąc czar filmu, który w najlepszym przypadku sprawia wrażenie podsłuchiwania.
Chociaż spędzanie czasu w jednym z najbardziej urzekających miast na świecie jest kuszące, głównym powodem, dla którego warto to sprawdzić, jest jeden z najlepszych występów w karierze Lieva Schreibera. Od dawna miał większy zasięg, niż mu się przyznaje, ale prawda jest taka, że najlepiej gra wrażliwych silnych mężczyzn (takich jak Ray D.), co oznacza, że idealnie pasuje do Hemingwaya. Ponownie, cały czas myślałem o znacznie gorszej wersji tego, w której łuk odkupienia Richarda jest bardziej wyraźnie (i mniej wiarygodnie) przedstawiony, a nie tak, jak tutaj: w oczach, tonie i mowie ciała mężczyzny, który widział tyle piękna i tyle bólu, często w tym samym miejscu.