Filmy

Recenzja: Na Baligh Afraad — o chłopcach w szkole i niebezpieczeństwach związanych z oglądaniem filmów dla dorosłych w latach 90. – Komentarz

  • 24 czerwca, 2024
  • 8 min read
Recenzja: Na Baligh Afraad — o chłopcach w szkole i niebezpieczeństwach związanych z oglądaniem filmów dla dorosłych w latach 90. – Komentarz


Gdzieś w latach 90. dwaj potulni, podstępni, gorącokrwiści bracia chodzący do szkoły z rodziny z niższej klasy średniej – Mazhar i Fakhar (Aashir Wajahat, Samar Jafri) – sprowokowani i wściekli przez prześladowców, obmyślają plan przekształcenia się z mizernego, błahego chłopców do napiętych, bijących się w piersi mężczyzn… wypożyczając film dla dorosłych.

Założenie nie jest tak śmieszne – ani tak sprośne – jak się wydaje.

Ci z nas, którzy pamiętają swoje dzieciństwo z lat 90. – jak ten pisarz i Na Baligha Afraada reżyser Nabeel Qureshi — wiedz, że wypożyczanie i przemycanie filmu dla dorosłych w domu pełnym matek, tatusiów, wujków i ciotek jest łatwiejsze do powiedzenia niż do zrobienia (niewielu w tym pokoleniu jest w stanie pojąć, jak różne rzeczy wyglądały w erze magnetowidów) i że zawstydzająca, wywołująca niepokój nostalgia może stać się potencjalną kopalnią komedii.

„Może” jest tutaj właściwym słowem.

Mimo że wywołuje śmiech, w filmie jest niewiele prawdziwej komedii — choć to nie oznacza, że Na Baligh Afraad film zły, a nawet przeciętny.

Na Baligh Afraad jest dumnie reklamowany jako produkt zapewniający szybką realizację. Film powstał w 17 dni – i to widać.

Na ekranie widać wyraźnie działania mające na celu zmniejszenie kosztów. Weźmy na przykład krótką scenę konfliktu pomiędzy Mazharem, Fakharem i ich paskudnym, kiepskim, sprośnym administratorem szkoły, Sir Kashifem (Mani), nakręconą jednym pchnięciem z małej odległości z małej odległości i odciągnięciem do tyłu (gdzie kamera przechodzi od strzału z dystansu do zbliżenia, a następnie cofa się). W większości przypadków takie ruchy kamery zostałyby uznane za negatywne, ponieważ nie jest to skuteczny wybór ujęcia, choć nie w tym przypadku.

Chociaż mam zastrzeżenia i bardzo chciałbym zobaczyć zbliżenie lub małą dynamiczną paralaksę ruchu, w Na Baligha Afraada przypadku zaklasyfikowałbym to do kategorii „inteligentnego tworzenia filmów”.

Warto przeczytać!  Odcinek 3 Akolity łamie najstarszą tradycję Mocy w Gwiezdnych Wojnach

„Inteligentny” w żargonie filmowym oznacza znalezienie najlepszych, szybkich i opłacalnych rozwiązań, które zapewniają odpowiednie, jeśli nie nieskazitelne, rezultaty.

W większości Karaczi nadal z łatwością może utożsamiać się z latami 90-tymi. Stare urządzenia elektroniczne — takie jak lodówki, telewizory, magnetowidy i kasety VHS firmy Indesit są nadal stosunkowo łatwe do zdobycia — a architektura nie zmieniła się zbytnio, więc ubieranie scenografii i aktorów nie powinno być takie trudne.

Oświetlony tak naturalnie, jak to możliwe, z nutą kinowych akcentów autorstwa Rany Kamran — ulubionej autorki zdjęć reżysera, która dodaje kadrom akcentu midas — Nabeel ostatnio stale zyskuje na popularności jako jeden z lepszych pakistańskich filmowców . Jego ostatni film, odcinek horroru i komedii Jinn Mahal W Teri Meri Kahaniyaanstanowił postęp w stosunku do większości jego filmografii od pierwszego Na Maloom Afraad wydany około 10 lat temu.

Na Baligh Afraad (bez związku z Na Maloom Afraadgdybyś się zastanawiał) to prawdopodobnie trzeci najlepszy film Nabeela, jeśli chodzi o opowiadanie historii.

Choć, co zaskakujące, ani IMDb, ani lista autorów na końcu zwiastuna nie wspomina nazwiska scenarzysty, fabuła jest niekonwencjonalna. Zawiera szereg dylematów, z którymi borykają się młodzi ludzie, próbując wypożyczyć, a następnie odtworzyć „niebieski film” – zapomniane określenie filmów pornograficznych, które sięga dziesięcioleci wstecz, aż do erotycznego filmu Andy’ego Warhola z 1969 roku. film.

Aashir zwierzył się kilka miesięcy przed zdjęciami do filmu z Nabeelem Na Baligha Afraada historię temu recenzentowi. Przyznaję, że historia budziła wątpliwości, zwłaszcza w kontekście narracji, którą przewidywałem.

Udział Nabeela i partnera produkcyjnego Fizzy Ali Meerzy rozwiał te obawy. Niezależnie od poruszanego tematu, Na Baligh Afraad jest doskonałym przykładem rozrywki przyjaznej rodzinie. W tej historii unika się lubieżnych, wypaczonych i niedelikatnych przypadków, takich jak zaraza; do cholery, na sam koniec daje to nawet wspaniałą, zdrową i zachęcającą wiadomość dla młodych mężczyzn.

Warto przeczytać!  Czego policzek Kangany Ranauta uczy nas o moralności zbiorowej | Wiadomości filmowe w języku hindi

W całej historii pojawia się wiele problemów związanych z nieustannymi próbami obejrzenia filmu dla dorosłych przez dwóch chłopców, które rozwiązywane są w prosty i bezceremonialny sposób. Chociaż luźne wątki fabuły są całkowicie zakryte – a zakrywanie luźnych wątków to rzadki, godny pochwały widok w narracjach pakistańskich filmów – szybki, codzienny charakter kłopotów i ich antyklimatyczne rozwiązania pozostawiają cień niezadowolenia.

Czasami film trwający godzinę i 40 minut wydaje się dłuższy, niż powinien. Redaktorzy, Asif Mumtaz i Farhan Sultan, mogli obciąć głowy, ogony i sceny pośrednie, aby były odrobinę krótsze. Dziesięć cięć, każde skracające sekundę sceny, może na dłuższą metę skutecznie skrócić minuty. Dobrym przykładem jest scena hullabaloo, w której Mazhar i Fakhar na chwilę przed przerwą znajdują się między młotem a kowadłem.

W tej scenie poprzedzającej przerwę następuje dziwny zwrot akcji, który nie sprawdza się jako przełomowa przerwa między dwiema połowami filmu, jednakże całe to szaleństwo jest dobrze wkomponowane w fabułę aż do punktu kulminacyjnego, w którym Fahad Mustafa rozbija jego drogę do filmu.

Mustafa wkraczający do scen z macho manierą i niewielką troską o grę aktorską, ponownie przeżywa postać z innego filmu Nabeela, której wejście na tę linię czasu można przypisać „zawieszeniu niedowierzania”.

Zarówno Aashir, jak i Samar – ten ostatni, którego twórczość będę odtąd uważnie obserwować – to wspaniali, inteligentni aktorzy, którzy z profesjonalizmem oddają niuanse niewinnych dzieci. W szczególności Aashir zapewnia zdumiewającą zmianę wydajności Jan.

O ile Mohammed Ehteshamuddin, grający ich ojca, radzi sobie nieźle, mimo że nosi nieprzekonującą brodę pozbawioną wąsów (mężczyzna nigdy nie spisał się źle), to Saleem Mairaj, Irfan Motiwala i Faiza Hassan kradną show.

Motiwala gra prymitywnego, niedelikatnego kamerzystę ze złym wyczuciem mody, który jest romantycznie związany z kobietą w średnim wieku (Arzu Fatima), która uczy dzieci z sąsiedztwa. Mairaj, rozkoszny i pohukujący, gra właściciela sklepu z filmami dla dorosłych, który jest zagorzałym fanboyem Sanjaya Dutta. Hasan, perełka aktora, który dysponuje piskliwym głosem, jaki pamięta się z dawnych ciotek z niższej klasy średniej, gra mamę chłopców, która nie może znieść odwiedzającej ich rodziny starszej siostry męża (Rashida Tabassum).

Warto przeczytać!  Colin Farrell występuje w neo-noir Apple TV Plus

Siostra odwiedzająca ma syna Jugnoo (Aadi Adeal Amjad), który zostaje na wpół uwikłany w kłopoty. Niezależnie od tego, że Jugnoo jest jedną z lepszych postaci, jakie Aadi Adeal grał do tej pory, jego występ jest po prostu w porządku.

Słyszałem spór o Na Baligh Afraad brak głównej roli żeńskiej; cóż, bądź spokojny, bo w filmie jest wątek romantyczny. Rimha Ahmed gra uroczą dziewczynę z sąsiedztwa, która od razu przykuwa wzrok Mazhara i Fakharsa, a gdy wydaje się, że scenariusz prawie o niej zapomniał, historia przenosi bohaterkę na rzadko uczęszczaną ścieżkę.

Ten zwrot akcji powoli wplata się w narrację, podobnie jak wiele punktów fabuły, mimo że nie tworzy emocjonalnej więzi z publicznością. Ten brak prawdziwego połączenia – gdy świadomość jest uwikłana w dylematy – jest, niestety, zawsze obecny w Na Baligh Afraad.

Brak wyzwalania prawdziwych emocji u bohaterów i niemal brak śmiechu, który pozwalał na głośne śmiechy, zniechęcają, niezależnie od dobrych decyzji kinematograficznych, powtarzającej się serii zamętów i bałaganów, w które wpadają i wychodzą bracia, oraz braku luźne końce.

Te dwie wady, wynikające prawdopodobnie z szybkiego harmonogramu produkcji, są w mniejszości, więc być może wybijają cenę wstępu Na Baligh Afraad mimo wszystko może nie być czymś złym… to znaczy, jeśli ktoś jest zwolennikiem takich założeń.

Na Baligh Afraad otrzymał ocenę U od Rady Cenzorów Filmowych Sindh i gra w kinach od czasów Eidul Azha.


Źródło