Rozrywka

Recenzja Problemista A24: surrealistyczna bajka o odnajdywaniu swoich ludzi

  • 17 marca, 2024
  • 6 min read
Recenzja Problemista A24: surrealistyczna bajka o odnajdywaniu swoich ludzi


Każdy z projektów komika Julio Torresa podkreślał jego umiejętność opowiadania historii kształtowanych zarówno przez jego odrębną wyobraźnię, jak i głębokie zrozumienie hiperspecyficznych cech, które czynią dziwnych ludzi interesującymi. W SNL szkice takie jak „Wells For Boys” i jego krótkotrwały serial HBO Los EspookysTorres stworzył okna prowadzące do absurdalnych światów, które miały wyglądać jak miejsca, które można odwiedzić tylko w snach. Ale z A24 Problemista do którego napisał scenariusz, wyreżyserował i w którym występuje — Torres wykorzystuje swoje siły twórcze, aby namalować obraz, którego piękno opiera się na jego realności i emocjonalności.

Zainspirowany własnymi doświadczeniami Torresa związanymi z imigracją do USA, Problemista opowiada historię Alejandro, początkującego twórcy zabawek z Salwadoru, który podróżuje do Ameryki w nadziei spełnienia swoich marzeń o pracy dla Hasbro. Jako jedyne dziecko artystki Dolores (Catalina Saavedra) Alejandro dorasta, doświadczając ich małej części świata jako magicznego, tętniącego życiem miejsca, które karmi jego wyjątkową wyobraźnię. Kiedy młody Alejandro (Logan J. Alarcon-Poucel) marzy o naturalnej wielkości domku zabaw przypominającym zamek, w którym mógłby kontemplować swoje uczucia, Dolores wykorzystuje swoje talenty, aby urzeczywistnić jego marzenie – nie tylko dlatego, że może, ale także dlatego, że chce aby zrozumiał, że on także jest w stanie przekształcić idee w rzeczywistość.

Dolores chce także, aby Alejandro wiedział, że zawsze będzie go kochać i wspierać jego wybory, które, jak mówią jej sny, pewnego dnia doprowadzą go do wielkich rzeczy. Ale kiedy w końcu nadchodzi czas, aby Alejandro wyruszył na własną rękę, Dolores nie może oprzeć się wrażeniu, że wysyła go do świata, który nie jest wystarczająco dobry dla duszy tak wrażliwej jak jego.

Warto przeczytać!  Reżyser „47 Roninów” roztrwonił pieniądze Netflixa na seriale science-fiction: NYT

Zarówno dzięki nienagannej, niecodziennej scenografii Katie Byron, jak i narracji lektorskiej Isabelli Rossellini, Problemista pokazuje, że to nie tylko zwykła kronika podróży Alejandro do Ameryki, ale także rodzaj baśni o niezwykle wrażliwym i chronionym człowieku, który odkrywa, co to znaczy gonić za swoimi pasjami.

Dotarcie do Nowego Jorku i znalezienie zakwaterowania to ważne etapy na drodze Alejandro do Hasbro, gdzie ma nadzieję, że dzięki swoim pomysłom na obsesyjne w mediach społecznościowych Cabbage Patch Kids i psychologicznie manipulujące Barbie, może zapewnić mu karierę na poziomie podstawowym. Hopes jednak nie dokładnie płaci rachunki. Jako imigrant zdolność Alejandro do pozostania w USA jest uzależniona od znalezienia pracy, która będzie go sponsorować, zanim skończy się jego czas. To konieczność bardziej niż cokolwiek innego sprawia, że ​​Alejandro pracuje w startupie zajmującym się kriogeniką, specjalizującym się w głębokim zamrażaniu artystów takich jak Bobby (RZA), którzy chcą obudzić się w przyszłość o stulecia. Wygląda jednak na to, że los zapoznał Alejandro z zaciekle wojowniczą żoną krytyka sztuki Bobby’ego, Elizabeth (Tilda Swinton), tego samego popołudnia, gdy został zwolniony.

Podczas gdy kapryśna atmosfera zabawy Problemista prowadzi tak naprawdę nigdy nie zanika, sytuacja staje się znacznie bardziej niepewna, gdy na scenę wchodzi Elizabeth z propozycją, aby Alejandro został jej najnowszym członkiem pozornie długiej kolejki przepracowanych asystentów. W Elizabeth – polu zniekształcającym żywą rzeczywistość, którego bezpiecznik jest tak krótki, jak jej stroje są głośne – Alejando widzi kobietę w żałobie, która ostatecznie bardziej chce być widziana i słyszana, niż tak naprawdę chce walczyć. Ale krzyk jest domyślnym trybem Elizabeth i chociaż większość ludzi postrzega jej wściekłe wybuchy jako zwykłe napady złości, Alejandro wyobraża je sobie jako serię bitew pomiędzy krwiożerczym potworem a jej bezbronnymi ofiarami.

Warto przeczytać!  Richard Dreyfuss oskarżony o seksistowskie i homofobiczne tyrady podczas pokazu „Szczęki”.

Chociaż Problemistafantazje wnoszą do filmu lekkość, a ich siła tkwi w tym, jak skutecznie ilustrują bardziej złożone, poważne pomysły, które Torres bada w swoim scenariuszu, jak na przykład sposób, w jaki amerykański system wizowy niezwykle utrudnia imigrantom budowanie nowe życie i prosperować w kraju. Radzenie sobie z Elizabeth i jej dążeniem do odnalezienia serii obrazów Bobby’ego skupiających się na jajkach to piekło samo w sobie, od którego każdy chce się oddzielić. Ale to blednie w porównaniu z niepokojem, z jakim żyje Alejandro, wiedząc, że zaledwie kilka dni dzieli go od deportacji.

Nawet gdy współczujący pracownicy socjalni, tacy jak Khalil (Laith Nakli), kibicują mu bez pieniędzy, Alejandro nie ma możliwości uniknięcia niekończących się opłat systemu imigracyjnego ani opłat za przekroczenie stanu konta, które nękają jego konto bankowe. Im więcej czasu Alejandro spędza na próbach poruszania się po niesprawiedliwie zaprojektowanym labiryncie bliskim ubóstwa, tym częściej zwraca się do ucieleśnienia Craigslista (Larry Owen), aby znaleźć dodatkowe, niskopłatne zajęcia dodatkowe.

Problemista po cichu, w sprytny sposób, splata ze sobą wiele wątków narracyjnych – Elizabeth jest potworem zamieszkującym jaskinie, który nawiedza Dolores w snach, a zdolność krytyka do wywoływania rzeczy (poprzez znęcanie się nad ludźmi) przypomina Alejandro o talencie jego matki do tłumaczenia wstępne szkice w trójwymiarowe dzieła sztuki.

Warto przeczytać!  Meteorolog WNBC, gość „Tonight Show” miał 100 lat - The Hollywood Reporter

Jednak czasami film wydaje się bardziej zbiorem uzupełniających się historii niż pojedynczą narracją (co niekoniecznie jest odrzuceniem) ze względu na to, ile czasu film spędza z postaciami pobocznymi, odciągając uwagę od Alejandro. Razem Swinton i Torres tworzą burzę zachwycających dziwactw, które zaprzeczają wspólnej, choć wyraźnej wrażliwości emocjonalnej ich bohaterów. W miarę jak Alejandro i Elizabeth zbliżają się do siebie, ProblemistaWyprawy w absurd stają się jeszcze bardziej intensywne i fantastyczne, aby podkreślić, w jaki sposób reprezentują prawdę o tym, czym coś jest.

Te prawdy są często tak przerażające, że ludzie nie chcą ich widzieć. Ale Problemista podkreśla, jak uzdrawiające może być skonfrontowanie się z nimi poprzez sztukę i próbę budowania znaczących relacji z innymi, nawet jeśli zadanie wydaje się niemożliwe.

Problemista w rolach głównych występują także Greta Lee, Spike Einbinder, Kelly McCormack, Megan Stalter, Charlene Incarnate, Martine Gutierrez i Carlos E. Navedo. Film trafi do kin w całej Polsce 22 marca.


Źródło