Redukcja zatrudnienia w Ford Europe ogłoszona przez producenta samochodów
![Redukcja zatrudnienia w Ford Europe ogłoszona przez producenta samochodów](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/02/Ford-electric-Cologne-Rtrs_0-770x470.jpg)
BERLIN – Ford planuje zredukować 3800 miejsc pracy związanych z rozwojem produktów i administracją w Europie w ciągu najbliższych trzech lat, podała firma, powołując się na rosnące koszty i potrzebę szczuplejszej struktury, ponieważ przestawia produkcję na pojazdy elektryczne.
Redukcje dotyczą około 11 procent europejskiej siły roboczej producenta samochodów, przy czym najbardziej ucierpiały Niemcy i Wielka Brytania.
Około 2300 miejsc pracy powstanie w zakładach producenta samochodów w Merkenich-Kolonia i Aachen w Niemczech, 1300 w Wielkiej Brytanii i 200 w pozostałej części Europy, powiedział Ford, dodając, że zamierza osiągnąć redukcje poprzez programy dobrowolnych odejść.
Cięcia w Wielkiej Brytanii, które dotyczą jednej piątej tamtejszej siły roboczej, dotyczyć będą głównie centrum badawczego Forda w Dunton w południowo-wschodniej Anglii.
Centrum inżynieryjne Merkenich wraz z centrum badawczym w Akwizgranie opracowuje dużą część europejskiej gamy samochodów osobowych Forda. W Dunton inżynierowie pracują nad lekkimi samochodami dostawczymi.
Ford zatrzyma około 3400 inżynierów w Europie, którzy będą opierać się na podstawowej technologii dostarczonej przez swoich amerykańskich odpowiedników i dostosowywać ją do europejskich klientów, powiedział Martin Sander, szef działu samochodów elektrycznych producenta samochodów w Europie.
„Jest znacznie mniej pracy do wykonania przy układach napędowych wychodzących z silników spalinowych. Przenosimy się do świata z mniejszą liczbą globalnych platform, w których potrzeba mniej pracy inżynieryjnej. Dlatego musimy wprowadzić poprawki” – powiedział Sander we wtorek.
Sander powiedział, że nic się nie zmieniło w strategii elektryfikacji producenta samochodów, której celem jest oferowanie w pełni elektrycznej floty samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych w Europie do 2035 roku.
Ford dąży do tego, by do 2030 roku w Europie jego oferta samochodów osobowych była całkowicie elektryczna, i oczekuje, że do tego samego dnia dwie trzecie sprzedaży samochodów dostawczych będzie stanowić w pełni elektryczne lub hybrydy typu plug-in.
Ford ma wprowadzić na rynek swój pierwszy w pełni elektryczny pojazd w Europie, zbudowany na platformie MEB Grupy Volkswagen w Kolonii jeszcze w tym roku i rozważa wprowadzenie platformy Forda do Europy, być może do swojej fabryki w Walencji w Hiszpanii, powiedział Sander.
Ford wycofuje z fabryki w Kolonii mały samochód Fiesta, który od 1976 roku jest filarem europejskiej gamy. Zrezygnuje z Focusa w 2025 roku po zakończeniu produkcji kompaktu w swojej fabryce w Saarlouis w Niemczech, bez planów produkcji tam innych pojazdów.
Według osób zaznajomionych ze sprawą firma prowadzi rozmowy z potencjalnymi nabywcami elektrowni, w tym z chińską firmą BYD.
„Przygotowujemy naszą organizację do konkurowania i wygrywania w regionie stojącym w obliczu bezprecedensowych trudności gospodarczych i geopolitycznych” — powiedział Sander.
Europejscy pracownicy Forda po raz ostatni odnotowali falę redukcji zatrudnienia w 2019 i 2020 r., gdy producent samochodów dążył do 6-procentowej marży operacyjnej w regionie, co zostało odrzucone przez pandemię, z marżami zysku przed opodatkowaniem w Europie w pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 r. zaledwie 2,2 procent sprzedaży.
Producent samochodów zasygnalizował dalsze cięcia kosztów w swoim wezwaniu do wyników na początku lutego, a dyrektor finansowy John Lawler powiedział, że będzie „bardzo agresywny” w ograniczaniu wydatków w produkcji i operacjach łańcucha dostaw. Lawler powiedział wówczas również, że produktywność inżynierów w Europie jest o 25 do 30 procent niższa niż powinna.
Ford ogranicza również zatrudnienie w Stanach Zjednoczonych, ponieważ dyrektor generalny Jim Farley planuje roczne oszczędności w wysokości 3 miliardów dolarów, jednocześnie inwestując ponad 50 miliardów dolarów w pojazdy elektryczne do 2026 roku.
Ford zatrudnia około 173 000 pracowników na całym świecie i na koniec ubiegłego roku miał około 35 000 stanowisk w Europie, z największą fabryką w Kolonii, zatrudniającą około 14 000 pracowników.
W Wielkiej Brytanii firma zatrudnia około 7000 bezpośrednich pracowników, którzy produkują silniki Diesla w Dagenham, skrzynie biegów w Halewood iw Dunton.
Ford powiedział w marcu ubiegłego roku, że jego działalność związana z pojazdami elektrycznymi nie będzie opłacalna, dopóki modele nowej generacji nie rozpoczną produkcji w 2025 roku.
Bloomberg przyczynił się do powstania tego raportu