Marketing

Reklamy Ozempic wydają się być wszędzie. Martwią się tym lekarze i eksperci od etyki

  • 20 czerwca, 2023
  • 7 min read
Reklamy Ozempic wydają się być wszędzie.  Martwią się tym lekarze i eksperci od etyki


Wraz z reklamami pojawiającymi się w telewizji, mediach społecznościowych, gigantycznymi billboardami i podczas profesjonalnych gier sportowych, Kanadyjczycy mogą czuć się bombardowani marketingiem Ozempic i siostrzanego leku Rybelsus.

Wraz z reklamami pojawiającymi się w telewizji, mediach społecznościowych, gigantycznymi billboardami i podczas profesjonalnych gier sportowych, Kanadyjczycy mogą czuć się bombardowani marketingiem Ozempic i siostrzanego leku Rybelsus.

Niektórzy wykorzystali media społecznościowe, aby udokumentować swoje najbardziej niezwykłe obserwacje, w tym reklamy Ozempic i Rybelsus owijające całe tramwaje i otaczające boisko podczas meczów baseballowych Toronto Blue Jays.

Oba leki to leki semaglutydowe produkowane przez Novo Nordisk — Ozempic jest w postaci do wstrzykiwań, a Rybelsus w postaci pigułek. Są zatwierdzone w Kanadzie do leczenia cukrzycy typu 2 i często przepisywane poza wskazaniami w leczeniu otyłości.

Ale niektórzy lekarze i eksperci etyki medycznej twierdzą, że kampania marketingowa jest zbyt agresywna. Obawiają się, że tak intensywne nasycenie reklamą może wywrzeć presję na lekarzy, aby przepisali Ozempic pacjentom, którzy tak naprawdę go nie potrzebują, co doprowadzi do niedoborów tych, którzy tego potrzebują.

Martwią się również, że poważne potencjalne skutki uboczne, takie jak zapalenie trzustki i zapalenie pęcherzyka żółciowego, choć rzadkie, mogą zacząć się pojawiać ze względu na ogromną liczbę osób przyjmujących lek.

„To, co (firma) próbuje zrobić, to umieścić reklamy w tak wielu miejscach, że bardzo trudno jest ich uniknąć” – powiedział dr Joel Lexchin, emerytowany profesor na York University, który bada politykę farmaceutyczną.

Health Canada pozwala firmom farmaceutycznym wyświetlać „reklamy przypominające” – powiedział Lexchin. Reklamy mogą zawierać nazwę leku, ale nie mogą powiedzieć, jakie schorzenia leczy. Zamiast tego zachęcają ludzi, aby pytali swoich lekarzy o lek.

Kate Hanna, rzeczniczka kanadyjskiego ramienia Novo Nordisk, powiedziała w poniedziałek The Canadian Press, że krajowa kampania marketingowa jest skierowana do osób z cukrzycą typu 2.

Warto przeczytać!  Jak pokaz bielizny stał się kolejnym pokazem mody

„Cukrzyca nie jest skutecznie leczona, a to nie jest rynek niszowy. Cukrzyca to kryzys zdrowia publicznego” – powiedziała Hanna.

„Naprawdę istnieje potrzeba edukowania Kanadyjczyków w zakresie ryzyka cukrzycy typu 2 i wspierania osób żyjących z tą chorobą, aby zaangażowały swojego pracownika służby zdrowia w celu uzyskania optymalnej opieki nad chorobą”.

Ale napływ marketingu następuje tuż po eksplozji nieoficjalnej promocji Ozempic na odchudzanie ze strony wpływowych mediów społecznościowych i celebrytów. Kanadyjscy lekarze i farmaceuci potwierdzili już ogromny wzrost liczby pacjentów proszących o lek w tym celu.

Zawsze obecne reklamy przypominające prawdopodobnie skłonią więcej osób, które chcą schudnąć, do wywierania presji na swoich lekarzach, aby przepisali Ozempic, nawet jeśli nie mają cukrzycy ani nie spełniają klinicznych kryteriów otyłości, powiedział Lexchin.

„Nie jest zatwierdzony do leczenia kogoś, kto chce stracić 10 lub 15 funtów, aby zmieścił się w kostiumie kąpielowym, smokingu lub czymkolwiek innym. Ale reklamy, które widzisz, nie mówią ci tego” – powiedział .

„Próbowałeś schudnąć, myślisz, że jeśli uda ci się schudnąć od 180 do 160 (funtów), będziesz w znacznie lepszej formie” – powiedział Lexchin. „Widzisz jedną z tych reklam i idziesz do lekarza. I do tego właśnie służy ten rodzaj reklamy”.

Nawet specjaliści od cukrzycy i otyłości, którzy chwalą Ozempic za skuteczność w leczeniu tych schorzeń, martwią się strategią marketingową Novo Nordisk.

„Nie jestem pod wrażeniem” – powiedział dr Ehud Ur, endokrynolog ze szpitala św. Pawła i szpitala ogólnego w Vancouver.

Ur zauważył, że był związany z Novo Nordisk przy „wielu różnych narkotykach” i że osobiście uważa praktyki firmy za etyczne.

Powiedział jednak, że „nacisk na wszystkich i ich psa na Ozempic” jest problematyczny.

Warto przeczytać!  Wynajem krótkoterminowy „znacząco wpłynął” na przystępność cenową mieszkań: Desjardins

„Nigdy nie mieliśmy leku tak dobrego jak Ozempic. Ale z drugiej strony nigdy nie mieliśmy tak dużego zainteresowania i tak dużej presji na ludzi, aby go przepisali” – powiedział Ur.

Powiedział, że podobnie jak w przypadku wszystkich przepisanych leków, lekarze muszą dokonać oceny ryzyka w stosunku do korzyści.

Według strony internetowej producenta, do drobnych skutków ubocznych należą nudności, wymioty, biegunka, zaparcia i bóle brzucha. Bardziej poważne, ale rzadkie zagrożenia obejmują zapalenie trzustki, problemy z pęcherzykiem żółciowym, problemy z nerkami i niski poziom cukru we krwi. Badania na zwierzętach wykazały związek między guzami Ozempic i guzami tarczycy u szczurów, ale nie jest jasne, czy jest to realne ryzyko u ludzi.

Ur powiedział, że dla kogoś z cukrzycą lub otyłością ryzyko braku skutecznego leczenia często przewyższa rzadkie potencjalne ryzyko związane z Ozempic.

Ale dla kogoś, kto chce stracić od 10 do 20 funtów z powodów „kosmetycznych”, korzyść medyczna może nie być warta ryzyka.

„To, gdzie się znajdujesz w tym kontinuum ryzyka, jest naprawdę ważną kalkulacją dla lekarza” – powiedział Ur.

Problem z masową kampanią reklamową Ozempic polega na tym, że pielęgnuje ona wśród ludzi wrażenie, że jest to „cudowny lek, który pomoże im schudnąć” – powiedział.

Jeśli przekonają swojego lekarza, aby to przepisał, ci pacjenci „narażą się teraz na ryzyko interwencji medycznej bez ogromnej korzyści medycznej”.

Ogromne zapotrzebowanie na Ozempic może również powodować niedobory u pacjentów, którzy polegają na nim w celu kontroli cukrzycy, powiedział Ur, zauważając, że ma pacjentów, którzy już mieli problemy z lekiem, który jest na zaległym zamówieniu.

Poproszona o odpowiedź na tę obawę, Hanna z Novo Nordisk powiedziała, że ​​firma „zwiększa naszą produkcję, aby sprostać wymaganiom”. Powiedziała również, że obecnie w Kanadzie nie ma niedoborów.

Warto przeczytać!  Boom na rynku narzędzi do śledzenia mediów społecznościowych z CAGR +16% do 2030 r. | Mentionlytics, Social Mention, Hootsuite

Inną kwestią, powiedział Ur, jest to, że matematycznie im więcej osób przyjmuje lek, tym bardziej prawdopodobne jest, że ktoś doświadczy jednego z rzadkich skutków ubocznych.

„Myślę, że ostatecznie (Novo Nordisk) może strzelić sobie w stopę tą strategią” – powiedział Ur.

Pomimo krytyki, kampania marketingowa firmy Ozempic jest zgodna z prawem kanadyjskim, poinformowała Health Canada w poniedziałkowym e-mailu.

„Do tej pory (Health Canada) oceniło 30 skarg. Obecne reklamy Ozempic, które zostały sprawdzone, zostały uznane za zgodne z obowiązującymi przepisami dotyczącymi reklamy w Kanadzie” – czytamy w e-mailu.

Zarówno Lexchin, jak i Ur powiedzieli, że Kanada nie powinna zezwalać na bezpośrednią reklamę leków na receptę, podobnie jak przepisy obowiązujące w Wielkiej Brytanii i Europie.

Kerry Bowman, bioetyk z University of Toronto, powiedział, że uważa reklamę firmy za „niepokojącą”.

„Korzystają z kanadyjskiego prawa, ponieważ trzymają się jego parametrów, ale nie jego ducha, ponieważ, wiesz, nasycenie tymi reklamami jest niesamowite” – powiedział Bowman.

„Tu nie chodzi o zdrowie publiczne, nie chodzi o dobre samopoczucie. Tu chodzi o marketing i to bardzo, bardzo dla zysku. I nie ma co do tego wątpliwości”.

Ten raport The Canadian Press został opublikowany po raz pierwszy 20 czerwca 2023 r.

Opieka zdrowotna Canadian Press otrzymuje wsparcie w ramach partnerstwa z Canadian Medical Association. CP ponosi wyłączną odpowiedzialność za te treści.

Nicole Irlandia, prasa kanadyjska




Źródło