Biznes

Rewolucyjne baterie CATL zmienią całkowicie rynek aut elektrycznych

  • 21 kwietnia, 2023
  • 3 min read
Rewolucyjne baterie CATL zmienią całkowicie rynek aut elektrycznych


Chińska firm CATL, która od lat zajmuje się produkcją baterii pochwaliła się swoimi nowymi osiągnięciami na tym polu. Ich nowe baterie, które będzie można stosować w samochodach, a nawet w samolotach mają gęstość energetyczną na poziomie dwukrotnie lepszym niż baterie litowo-jonowe.

Czy to wreszcie ten przełom?

W przypadku elektrycznej motoryzacji wszyscy narzekają, że baterie nie są wystarczająco pojemne, znacząco podnoszą wagę samochodu, a do tego są drogie. Ostatnio nawet w Wielkiej Brytanii podniesiono alarm, że ciężkie auta elektryczne mogą spowodować zawalenie się starych wielokondygnacyjnych parkingów naziemnych. To pewnie przesada, ale faktem jest, że obecna gęstość energetyczna przeciętnej baterii litowo-jonowej na poziomie 250 Wh/kg nie jest rewelacyjnym wynikiem. Nawet Tesla w swoich bateriach 4680 osiąga tylko wyniki rzędu 270-290 Wh/kg. Dlatego tym bardziej należy docenić osiągnięcia inżynierów CATL, którzy zapowiadają, że jeszcze w tym roku zaczną produkować baterię o gęstości energetycznej na poziomie 500 Wh/kg.

Dwukrotne poprawienie wyniku typowych baterii litowo-jonowych to już nie jest ewolucja, to jest rewolucja, która może całkowicie zmienić postrzeganie samochodów elektrycznych. Jeśli teraz przeciętny pakiet baterii o pojemności 60 kWh waży około 300-350 kg (z obudową, chłodzeniem itp.), to dzięki technologii CATL wartość ta powinna spaść o około 150 kg. Tym samym różnica względem samochodów spalinowych znacząco się zmniejszy. CATL nie powiedział nic na temat rozmiarów swoich ogniw, więc trudno powiedzieć, czy w przeciętnym samochodzie będzie można dzięki tej technologii zamontować baterie o większej pojemności, ale o tym przekonamy się pewnie już za kilka miesięcy.

Warto przeczytać!  Będzie niespodzianka dla kierowców? Jest nowa prognoza cen paliw

Fot. CATL

Niewiele wiadomo też w jaki sposób udało się osiągnąć taki wynik. Producent w swojej zapowiedzi stwierdził tylko, że taki wynik to rezultat wielu poprawek w każdym elemencie baterii. Największe znaczenie ma jednak zastosowanie nowego, skondensowanego elektrolitu, który oddziela anodę od katody. Wygląda na to, że jest to swego rodzaju stan pośredni pomiędzy płynnym elektrolitem w bateriach litowo-jonowych, a stałym elektrolitem, nad którym pracuje wiele innych firm. CATL zastosował też nowe materiały przy produkcji katody oraz anody, co ma pozwolić na wyższą wydajność podczas ładowania i oddawania energii, ale w tej kwestii nie podano żadnych szczegółów.

Elektryczne samoloty przestają być fikcją

Fot. CATL

Co ciekawe firma jest już w trakcie certyfikacji nowych ogniw do użycia w samolotach. Elon Musk kilka lat temu stwierdził, że w przypadku elektrycznych samolotów, gęstość energii w bateriach musiałby przekroczyć 400 Wh/kg aby to miało sens. CATL właśnie ten pułap wyraźnie przekroczył i teraz musi tylko udowodnić, że jego produkt jest bezpieczny. Nowe baterie mają być dostępne jeszcze w tym roku, niestety nie wiemy w jakiej cenie i do jakich pojazdów trafią w pierwszej kolejności, ale nad skondensowanym elektrolitem pracują też inne firmy, więc kwestią czasu jest jak tego typu rozwiązania staną się bardziej powszechne. Wraz z nimi zyska też cały przemysł motoryzacyjny.

Warto przeczytać!  M&M w rozmowach z rządem Kerali w sprawie utworzenia jednostki produkującej pojazdy elektryczne | Wiadomości firmowe

Czytaj dalej poniżej

Komuś coś się pomyliło. Baterie miały rosnąć, tymczasem maleją

"Biologiczne baterie" mogą zmienić świat. Wystarczy im tylko wodór

źródło: CATL


Źródło