Filmy

Reżyser „Oddity” Damian McCarthy opowiada o nawiedzonych przedmiotach i drewnianym człowieku

  • 19 lipca, 2024
  • 6 min read
Reżyser „Oddity” Damian McCarthy opowiada o nawiedzonych przedmiotach i drewnianym człowieku


Reżyser horrorów Damian McCarthy lubi zakurzone, zamieszkane, namacalne. Nakręcił swój pierwszy film „Caveat” i swój nowy, buzujący drugi film fabularny „Oddity” w przestronnej przebudowanej stodole w swojej rodzinnej Irlandii, a każdy zakamarek odbija światło jak w prawdziwym, choć nieco obskurnym, dworze.

„Oddity” od IFC Films / Shudder jest pełen artefaktów z przeszłości, gdy niewidoma kobieta o imieniu Darcy (Carolyn Bracken) próbuje dowiedzieć się, kto zabił jej siostrę, używając przedmiotów ze swojego sklepu z nawiedzonymi przedmiotami — w tym imponującego drewnianego mężczyzny. Rezultatem jest tajemniczy film, który bawi się okultyzmem i angażuje widzów na festiwalach, takich jak South by Southwest i Overlook. McCarthy rozmawiał z Różnorodność o stworzeniu dynamicznej roli dla niewidomej postaci, potencjalnych pomysłach na sequele i nakręceniu obu filmów w jednej, ograniczonej przestrzeni.

Nawet jeśli odjąć fabułę, nawiedzone obiekty Darcy’ego i atmosfera w ogóle są straszne. Jak wyobrażałeś sobie wszystkie mocne efekty wizualne dla „Oddity”?

Dorastając z komiksami EC, „Creepshow”, całym tym materiałem, to po prostu tam wchodzi, wielki miszmasz rzeczy. Nawet stare „Strefy mroku”, każdy odcinek był tak inny. Myślę o sobie jako o reżyserze wizualnym, a zaczęło się od tej przestrzeni, którą stworzyłem dla mojego filmu przed tym. Zbudowaliśmy nasze dekoracje w tym pokoju, ale spędziłem tam tyle czasu, że pomyślałem, że byłoby wspaniale, gdybyśmy pozbyli się dekoracji, a pokój jest tak interesujący. Czy ktoś mógłby tu zamieszkać? Czy moglibyśmy zamienić to w dom, który ktoś odnowił?

Warto przeczytać!  Zyski z filmu „Oppenheimer”.

Miałem mnóstwo pomysłów na krótkie filmy. Myślałem: „Facet próbuje wkręcić się do domu, bo mówi jej, że wszedł morderca”. To świetne, ale nie dałoby się nakręcić na jego podstawie filmu fabularnego. Byłoby to bardzo nudne. Albo nawiedzony dzwonek na recepcji hotelowej to coś, co pojawiało się i znikało w innych scenariuszach, które próbowałem pisać. Było po prostu mnóstwo pomysłów z mocnymi efektami wizualnymi: dzwonek, drewniany mężczyzna, postać, która zostaje zabita, a wszystko, co zostało, to szklane oko. Pomyślałem: „Podobają mi się wszystkie te pomysły. Jeśli mógłbym zrobić tylko jeden film więcej, jak wykorzystam wiele pomysłów, które mi się podobają?” Więc zacząłem pisać ten scenariusz, wplatając je wszystkie.

Czy wyobrażasz sobie wszechświat, w którym opowiesz inne historie z kolekcji nawiedzonych przedmiotów Darcy’ego?

Nigdy nie mówisz nie żadnej z tych rzeczy. Wiele z jej nawiedzonych przedmiotów na półkach to nasze rzeczy z moich krótkich filmów. Nakręciłem wiele krótkich filmów i są nawiedzone rejestratory, jest jeden o nazwie „Hatch”, w którym facet składa jajko. Wszystkie te rzeczy są na półce. Więc jest tam trochę nawiązań do nich. Po prostu myślę, że to fantastyczny podgatunek horroru: przedmiot, który jest nawiedzony.

Darcy jest tak bogatą postacią, a historia postaci grozy, które są niewidome, sięga Audrey Hepburn, która była genialna w „Doczekać zmroku”, aż do niedawnych filmów, takich jak „Nie oddychaj”. Jak wyobrażałeś sobie linię, w której jej ślepota pogłębiała historię, którą opowiadałeś, nie wykorzystując jej jednocześnie?

Warto przeczytać!  Franz Rogowski wyjaśnia „Nagiego mężczyznę w drapaczu chmur” Birda

Ponownie, wiele z tych pomysłów pochodzi z innych krótkich filmów lub innych scenariuszy, których nigdy nie mogłem rozgryźć, jak sprawić, by działały prawidłowo. Była inną postacią, której czytanie przedmiotów jest tak bardzo związane z dotykiem, że niemal wyostrzyło to ten zmysł. Sprawiło, że stała się tak wrażliwa na dotyk. Jeśli czyta te przedmioty, że może powiedzieć o nich wszystko tylko na podstawie dotyku, wydaje się, że naturalnie się do tego nadaje.

Zawsze bardzo mi się podobało [the 1973 film] „Don’t Look Now”. Medium jest niemal ustawione tak, aby być najstraszniejszą rzeczą w filmie, ponieważ jest tak nieprzewidywalna i ciągle wtrąca się w życie tej pary, ale ostatecznie próbuje mu pomóc, uratować go. Zawsze bardzo podobał mi się ten pomysł i byłem trochę jak Darcy, kiedy po raz pierwszy pojawiła się w domu. Zastanawiasz się, czy ona stanowi zagrożenie? Co ona tu robi? Ale kiedy zaczynasz zdawać sobie sprawę, co się dzieje, trochę podąża za stylem „Don’t Look Now”.

Film jest kręcony głównie w jednej lokalizacji. Jakie były zalety i wady pracy w jednej dużej przestrzeni?

Warto przeczytać!  Życie Elizabeth Taylor było nieustannym tematem tabloidów, w książce „The Lost Tapes” wspomina je własnymi słowami

Kręciłem tam „Caveat”, a ja i jestem dobrym przyjacielem rodziny, która była właścicielem domu. Wychodzisz przez te drzwi, tam jest dział makijażu i fryzjer. Wszyscy producenci byli tam i wszyscy byli w tym jednym obszarze, więc było to jak prawdziwe małe plemię w środku. Myślę, że dla aktorów to też było całkiem dobre, ponieważ nie było żadnego oszukiwania pod względem tego, gdzie wszystko jest w filmie, a potem gdzie jest w prawdziwym życiu. Łazienka jest na dole, a sypialnia na górze, więc jeśli chcesz, możesz podążać za nimi dookoła.

Wycięliśmy dziurę w podłodze, co pokazuje, jak bardzo nam ufali. Zapytaliśmy: „Co sądzicie o tym, że wycięliśmy dużą dziurę w podłodze?”. Powiedzieli: „Niezbyt dobrze”, ale udało nam się przywrócić wszystko do stanu jak nowego, więc wszystko w porządku.

Czy możesz zdradzić coś na temat swojej przyszłej pracy?

Zaczynam teraz preprodukcję mojego kolejnego filmu, który mam nadzieję, że nakręcimy pod koniec roku. Jest podobnie. Myślę, że wiele się nauczyłem z moich dwóch filmów. Miło jest mieć szansę nakręcić kolejny film i znów go rozwijać. Jego bohaterowie są otoczeni przez wiele dziwnych, niebezpiecznych postaci, a nasz główny bohater jedzie na wakacje w złe miejsce. Więc mam nadzieję, że to będzie w przyszłym roku, kiedy będziemy o tym więcej rozmawiać.

Obejrzyj zwiastun „Oddity” poniżej.

Plakat YouTube'a


Źródło