Biznes

Rosja – sankcje. Efekt, skutki – telefony, samochody [PODSUMOWANIE]

  • 26 lutego, 2023
  • 6 min read
Rosja – sankcje. Efekt, skutki – telefony, samochody [PODSUMOWANIE]


W ciągu ostatniego roku setki globalnych marek pożegnały się z Rosją w reakcji na jej inwazję na Ukrainę. To zmusiło Rosjan do szukania alternatyw dla wszystkiego – od smartfonów po samochody. Zyskały na tym między innymi firmy z Chin – wskazuje w analizie portal stacji CNN.

Chiński gigant branży telekomunikacyjnej Xiaomi i producent samochodów Geely w ostatnich miesiącach odnotowały znaczne wzrosty sprzedaży – podał amerykański portal, powołując się na dane branżowe.

Smartfony w Rosji – wzrost popytu na chińskich producentów

CNN wskazał, że bestsellerowe iPhone’y i Galaxy zostały zastąpione przez modele Xiaomi i innego chińskiego dostawcy – Realme. To czołówka na listach sprzedaży – podała firma analityczna Counterpoint Research.

Produkty z Chiny były popularne w Rosji jeszcze przed wybuchem wojny – w grudniu 2021 r. posiadały około 40 proc. udziałów w rynku smartfonów. Teraz chińscy producenci przejęli go prawie całkowicie i mają 95 proc. rynku – wynika z danych Counterpoint.

Tymczasem Samsung i Apple, które zwykle były na dwóch pierwszych miejscach, odnotowały spadek łącznego udziału w rynku z 53 proc. do zaledwie 3 proc.

Rynek samochodowy w Rosji

Podobny efekt można zaobserwować na rosyjskich drogach. Według danych S&P Global Mobility w ciągu ostatniego roku chińscy producenci samochodów Chery i Great Wall Motor wskoczyli do pierwszej dziesiątki producentów samochodów osobowych, podczas gdy z rynku praktycznie zniknęły niemieckie BMW i Mercedes – opisał portal stacji CNN.

Według ośrodka analitycznego Autostat Rosjanie kupili w zeszłym roku rekordową liczbę chińskich samochodów. Sprzedaż nowych samochodów produkowanych przez Państwo Środka wzrosła w Rosji o 7 proc. w 2022 r. – do 121 800 pojazdów – podano w raporcie z zeszłego miesiąca.

Warto przeczytać!  Wiadomości z rynku akcji i akcji, Wiadomości z gospodarki i finansów, Sensex, Nifty, Rynek globalny, NSE, BSE Wiadomości z IPO na żywo

Z danych S&P wynika, że rodzima Łada, która już przed wojną była najpopularniejszym producentem samochodów w Rosji, również odnotowała wzrost udziału w rynku z około 22 proc. do 28 proc. w 2022 roku. Renault sprzedał pakiet kontrolny w Ładzie w maju 2022 roku – przypomniał CNN.

Nie tylko Renault, ale i inni globalni producenci samochodów wycofali się z Rosji po inwazji na Ukrainę – w tym Hyundai, Kia i inni więksi zagraniczni gracze. – To zostawiło ogromną dziurę na rynku. A Chińczycy chętnie zapełniają tę dziurę – stwierdził w rozmowie z CNN Tu Le, założyciel pekińskiej firmy konsultingowej Sino Auto Insights.

Xiaomi świetnie radzi sobie na rosyjskim rynkuShutterstock

Obchodzenie sankcji i import równoległy

Xiaomi, Realme i Honor (marka należąca do innego chińskiego giganta technologicznego Huawei) „szybko zareagowały i skorzystały z okazji” – podkreślił Jan Stryjak, zastępca dyrektora Counterpoint Research. Producenci z Chin zwiększyli dostawy do Rosji o odpowiednio 39 proc., 190 proc. i 24 proc. w trzecim kwartale 2022 roku w porównaniu z drugim kwartałem 2022 roku.

Najwięcej zyskała firma Xiaomi, która w ciągu roku podwoiła udział w rynku i jest obecnie największym sprzedawcą smartfonów w Rosji – w dużej mierze dzięki popularnej linii Redmi, przystępnej cenowo gamie urządzeń znanych z wysokiej jakości aparatów – podał CNN.

Warto przeczytać!  Hyundai India odpowiada za prawie jedną czwartą światowej sprzedaży producenta samochodów

W odpowiedzi na masowy exodus globalnych korporacji Rosja przygotowała alternatywy i obchodzi sankcje tak, aby niektóre towary pozostały na półkach. W zeszłym roku Kreml zezwolił na tzw. import równoległy smartfonów, co umożliwia sprowadzanie towarów z krajów sąsiednich, np. z Kazachstanu – wskazał amerykański portal.

Pomogło to największym rosyjskim detalistom, którzy kontynuowali sprzedaż telefonów Samsung i Apple, mimo że wstrzymano bezpośrednie dostawy do Rosji – wyjaśnił analityk Counterpoint Research Harshit Rastogi w poście na blogu.

Użytkownicy mogą mieć jednak pewne problemy, na przykład z pobieraniem aplikacji mobilnych, które zostały zablokowane w Rosji, a znalezienie danej usługi „nie jest gwarantowane” – zauważył Rastogi.

Podobnie jest w przypadku samochodów pochodzących z importu równoległego – kupujący nie mają gwarancji – zaznaczyła Tatiana Hristova, zastępca dyrektora ds. badań motoryzacyjnych w S&P Global Mobility. – Ludzie to robią, ponieważ nie mają innego wyboru – stwierdziła.

Rosjanie przyzwyczaili się do marek premium, więc kupują mercedesy i audi na wakacjach w Kazachstanie lub Uzbekistanie, co przypomina obrazki tuż upadku Związku Radzieckiego w latach 90. – opisał CNN. – Jeśli chciałeś mieć inny samochód niż Żiguli, to zamawiałeś kogoś, kto pojedzie autobusem do Europy, kupi ci samochód i przywiezie do Rosji – wytłumaczyła dla CNN Hristova.

Renault wycofało się z Rosji w maju 2022 rokuShutterstock

Trudne czasy dla konsumentów w Rosji

Chińskie marki korzystają na zachodnich sankcjach, a rosyjski rynek kurczy się wraz z załamaniem gospodarki. Według Counterpoint Research w 2022 roku sprzedaż smartfonów w Rosji spadła o 33 proc. do 21 milionów. Dla porównania europejski rynek smartfonów zmniejszył się o jedną piątą – podał amerykański portal.

Warto przeczytać!  Bez zaciskania pasa. Jest prognoza deficytu i długu dla nowego rządu

Z kolei z danych Autostat wynika, że rynek samochodowy w Rosji wypada jeszcze gorzej – sprzedaż spadła o prawie 60 proc. w 2022 roku w porównaniu z rokiem poprzednim.

Hristova wskazała, że wielu rosyjskich konsumentów „prawdopodobnie w tej chwili wstrzymuje” się z decyzjami o dużych zakupach i przygotowuje się na ewentualne fale poboru wojskowego.

Zdaniem analityków najważniejsze pytanie teraz brzmi, czy rosyjski rynek zmienił się na zawsze. Jeśli wojna na Ukrainie się skończy, Apple i Samsung prawdopodobnie będą w stanie odbudowywać działalność w tym kraju i szybko odzyskają rynek smartfonów – stwierdził Stryjak.

Nie wiadomo, jak będzie z samochodami, choć już teraz niektóre firmy wyrażają zainteresowanie powrotem – podał CNN.

Renault zostawiło sobie furtkę do powrotu, z opcją odkupienia udziałów w Ładzie do 2028 roku – zauważyła Hristova.

Według amerykańskiego portalu nawet po powrocie największych marek, chińscy gracze i tak mogliby utrzymać swoją pozycję, zwłaszcza biorąc pod uwagę, jak długo może zająć odbudowa łańcuchów dostaw. Wiele może zależeć od tego, jak długo potrwa wojna.

– Mówiąc brutalnie, rosyjskie i chińskie marki to substytuty prawdziwych graczy. Mimo to ci zastępcy mogą dorosnąć do roli stałych graczy – powiedział w rozmowie z CNN Le z Sino Auto Insights.

Źródło zdjęcia głównego: PAP/EPA/ANATOLY MALTSEV


Źródło