Świat

Rosyjscy piloci nie są już „bezczelni” po serii zabójstw na Ukrainie: Siły Powietrzne

  • 3 marca, 2024
  • 3 min read
Rosyjscy piloci nie są już „bezczelni” po serii zabójstw na Ukrainie: Siły Powietrzne


Szczątki zestrzelonego rosyjskiego myśliwca bombowego Suchoj Su-34 w Łymanie w obwodzie donieckim we wschodniej Ukrainie, zestrzelonego w czerwcu 2023 r.
NurZdjęcie

  • Rosyjskie samoloty A-50 od sześciu dni omijają przestrzeń powietrzną nad Morzem Azowskim.
  • W niedawnej serii zabójstw ukraińska obrona przeciwlotnicza zestrzeliła 10 rosyjskich samolotów w ciągu 10 dni.
  • Jak podaje „Kyiv Post”, straty Rosji mogą być powiązane z zainfekowanymi systemami awioniki.

Rosyjskie samoloty A-50, kluczowe dla obserwacji i koordynacji sił powietrznych, od sześciu dni omijają przestrzeń powietrzną nad Morzem Azowskim, podaje RBC-Ukraine.

Rzecznik ukraińskich sił powietrznych Jurij Ihnat powiedział, że podkreśliło to zdolność Ukrainy do zakłócania operacji rosyjskich sił powietrznych.

Ihnat wskazał także na wyraźną zmianę w rosyjskiej taktyce, dotyczącą myśliwców odrzutowych Su-34 i Su-35.

Su-34 jest najlepszy myśliwiec bombowy rosyjskich sił powietrznych, podał „Forbes”, a każdy z nich kosztował 50 milionów dolarów. Su-35 rozwija prędkość maksymalną 3000 km/h i jest wyposażony w bombę ładunek ponad 17 000 funtów.

Samoloty bojowe, przyzwyczajone niegdyś do względnej bezkarności, są obecnie ograniczane przez zwiększone zagrożenie ze strony ukraińskiej obrony powietrznej.

Warto przeczytać!  Papież siedzący w fotelu i czytający gazety w rzymskim szpitalu Gemelli

„Rosyjscy piloci nie są już tak bezczelni; nie latają tak blisko” – powiedział Ihnat.

Konieczność przelotu bliżej celów w celu zwiększenia zasięgu bomb kierowanych stwarza znaczne ryzyko dla rosyjskich pilotów, stwierdził Ihnat.

Ukraińska armia wykazała się wiedzą specjalistyczną w przeciwdziałaniu zagrożeniom ze strony wroga, co doprowadziło do zniszczenia 10 rosyjskich samolotów w ciągu 10 dni, co sugeruje potencjalne słabości rosyjskich systemów awioniki.

14 stycznia i 23 lutego siły ukraińskie z powodzeniem zaatakowały także samolot A-50, samolot wczesnego ostrzegania o krytycznym znaczeniu do wykrywania i namierzania radarów dalekiego zasięgu.

Zwycięstwa Ukrainy w wojnie powietrznej kontrastują z jej zmaganiami na ziemi, gdzie jej wojska znalazły się w defensywie po utracie w lutym kluczowego wschodniego miasta Awdijiwki, co było największym sukcesem Rosji na polu bitwy od czasu zajęcia pobliskiego Bachmutu w maju 2023 r.

Ukraina mogła skompromitować rosyjskie systemy lotnicze

Odrzutowy myśliwiec-bombowiec Suchoj Su-34 rosyjskich sił powietrznych wykonuje lot demonstracyjny na pokazach lotniczych MAKS-2015 w pobliżu Żukowskiego w obwodzie moskiewskim w Rosji.
grupa lotnictwa-images.com/Universal Images za pośrednictwem Getty Images

Ihnat zasugerował, że gwałtowny wzrost strat rosyjskich można częściowo przypisać próbom Moskwy posuwania się na zachód po zdobyciu Awdijiwki.

Warto przeczytać!  Choroby zakaźne rozprzestrzeniają się w Gazie

Ponieważ rosyjskie myśliwce szturmowe wspierały te ataki, są one coraz bardziej podatne na ukraińskie rakiety.

Zgłoszona przez grupę monitorującą Krymski Wiatr zmniejszona zdolność operacyjna tych samolotów wskazuje na potencjalne obciążenie rosyjskich zdolności obrony przeciwlotniczej.

Straty Rosji można powiązać ze skompromitowanymi systemami awioniki po przejęciu przez siły ukraińskie kluczowych elementów elektronicznego systemu obronnego około 18 miesięcy temu, podaje „Kyiv Post”.

Siły ukraińskie odmówiły ujawnienia konkretnych metod stosowanych przeciwko rosyjskim samolotom.

Wiadomo, że posiada zaawansowane systemy przeciwlotnicze, takie jak norweskie NASAMS i produkowane w USA systemy rakietowe Patriot. Systemy te są w stanie atakować rosyjskie myśliwce na znacznych dystansach.


Źródło