Świat

Rosyjski samolot zmuszony do lądowania na zamarzniętej rzece w związku z rosnącymi awariami

  • 28 grudnia, 2023
  • 4 min read
Rosyjski samolot zmuszony do lądowania na zamarzniętej rzece w związku z rosnącymi awariami


Dochodzenie wszczęto po tym, jak w czwartek rosyjski samolot pasażerski wylądował na zamarzniętej rzece w pobliżu lotniska na dalekim wschodzie Rosji.

Radzieckie linie lotnicze Polar Airlines Antonow-24 ominęły pas startowy z powodu „błędu załogi w pilotowaniu samolotu” i wylądowały na rzece Kołymie w pobliżu Żyrianki w obwodzie jakuckim – podała Prokuratura ds. Transportu Wschodniosyberyjskiego, powołując się na wstępne dane.

Na pokładzie samolotu było 30 pasażerów i czterech członków załogi. Władze poinformowały, że nie było ofiar, a samolot nie został uszkodzony.

W ostatnich miesiącach odnotowano ogromną liczbę przypadków awaryjnego lądowania rosyjskich krajowych samolotów pasażerskich z powodu problemów technicznych wynikających z braku części zamiennych, choć nie jest jeszcze jasne, jaka była przyczyna czwartkowego incydentu.

Newsweek skontaktował się z Ministerstwem Spraw Zagranicznych Rosji w celu uzyskania komentarza za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Rosyjscy śledczy wszczęli dochodzenie w celu ustalenia, dlaczego samolot Antonow-24 zjechał z pasa startowego. Jak podają lokalne serwisy informacyjne, Komitet Śledczy bada potencjalne naruszenia zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego i funkcjonowania transportu lotniczego.

Warto przeczytać!  Netanjahu potępia możliwe nakazy MTK wydane przeciwko izraelskim przywódcom jako „niezatartą plamę” na wymiarze sprawiedliwości

Kanał Baza Telegram, który ma powiązania ze służbami bezpieczeństwa Rosji, podał, że piloci obsługujący samolot nie dostrzegli pasa startowego, spudłowali i wylądowali na zamarzniętej rzece.

To nie pierwszy przypadek lądowania rosyjskiego samolotu w nietypowym miejscu w ostatnich miesiącach.

We wrześniu Airbus 320 linii Ural Airlines lecący z czarnomorskiego kurortu Soczi do miasta Omsk w południowo-zachodniej Syberii próbował awaryjnie lądować na lotnisku w Nowosybirsku, ale musiał wylądować na otwartej przestrzeni.

Rosyjska agencja lotnicza Rosaviatsia podała, że ​​lądowanie odbyło się „w miejscu wybranym z powietrza” w pobliżu wsi Kamenka, obok lasu w obwodzie nowosybirskim. Dodała, że ​​żadna ze 159 osób na pokładzie nie odniosła obrażeń, a pasażerowie „zakwaterowani byli w najbliższej wiosce”. Newsweek wcześniej zgłoszony. Linie Ural Airlines określiły lądowisko jako „improwizowane lotnisko”.

Samolotu nie udało się jeszcze odzyskać, a od tego czasu władze rosyjskie zbudowały płot wokół samolotu, jak pokazały zdjęcia krążące w mediach społecznościowych w zeszłym miesiącu. Dyrektor generalny Ural Airlines Siergiej Skuratow powiedział wcześniej, że usunięcie samolotu zajmie co najmniej miesiąc.

Rosyjski przemysł lotniczy mocno ucierpiał z powodu zachodnich sankcji nałożonych w związku z inwazją prezydenta Władimira Putina na pełną skalę na Ukrainę. Samoloty obsługiwane przez Rosję zostały nałożone przez rząd USA sankcje, a producenci samolotów przestali dostarczać do tego kraju części zamienne i nowe samoloty.

Warto przeczytać!  Badania pokazują, że w tym roku Chiny będą świadkami największego na świecie exodusu milionerów

Oznacza to, że samoloty nadal latały, nie otrzymały kluczowych aktualizacji oprogramowania ani obowiązkowych przeglądów konserwacyjnych wymaganych do zagwarantowania ich zdatności do lotu, jak podał w marcu Bloomberg.

Samolot Antonow-24
Pracownik mija samolot Antonow-24 na lotnisku w Doniecku na Ukrainie, 8 grudnia 2006 r. Dochodzenie wszczęto po tym, jak w czwartek rosyjski samolot pasażerski wylądował na zamarzniętej rzece w pobliżu lotniska na dalekim wschodzie Rosji.
Aleksandra KHUDOTEPLY/AFP/Getty Images

Dane opracowane przez Newsweek pokazuje, że od września 2023 r. do 8 grudnia 2023 r. w Rosji miało miejsce łącznie 60 incydentów w lotnictwie komercyjnym, które obejmowały awaryjne lądowania, pożary i awarie silników, a także inne problemy techniczne zmuszające samoloty do opuszczenia zamierzonych tras.

We wrześniu miało miejsce 15 incydentów; 25 w październiku; 12 w listopadzie; i osiem do 8 grudnia, Newsweek znaleziony. Newsweeka szacunki prawdopodobnie mieszczą się w dolnej części skali, biorąc pod uwagę, że nie wszystkie rosyjskie incydenty lotnicze są zgłaszane publicznie.

Czy masz wskazówkę na temat wiadomości ze świata, że Newsweek powinien zakrywać? Masz pytanie dotyczące wojny rosyjsko-ukraińskiej? Daj nam znać pod adresem worldnews@newsweek.com.