Świat

Rosyjski ustawodawca sugeruje zakup lotniskowca zastępczego w Chinach

  • 16 stycznia, 2023
  • 5 min read
Rosyjski ustawodawca sugeruje zakup lotniskowca zastępczego w Chinach


  • Jedyny rosyjski lotniskowiec był odsunięty na boczny tor od lat i może już nie wziąć udziału w akcji.
  • Rosyjski ustawodawca zaproponował próbę zakupu chińskiego lotniskowca Liaoning jako zamiennika.
  • Liaoning rozpoczął życie jako radziecki przewoźnik, ale Chiny nabyły go w podejrzanej sprzedaży pod koniec lat 90.

Jedyny lotniskowiec w Rosji, Admirał Kuzniecow, jest w tak złym stanie, że może łatwiej kupić zamiennik niż go naprawić.

Na znak tego, jak nisko upadła rosyjska armia, rosyjski polityk zasugerował zakup radzieckiego lotniskowca, który został sprzedany Chinom 25 lat temu.

Admirał Kuzniecow nigdy nie miał szczęścia. Zwodowany w 1985 roku, 60-tysięczny statek miał awarie silników, liczne pożary i dziwaczne wypadki stoczniowe. W 2012 roku musiał zostać odholowany do portu holownikiem po utracie napędu u wybrzeży Francji.

Odsunięty do remontu od 2017 roku, Kuzniecow został uszkodzony w 2018 roku przez spadający dźwig stoczniowy, który pozostawił dziurę o powierzchni 200 stóp kwadratowych w jego kabinie załogi. Następnie w grudniu 2019 r. doszło do poważnego pożaru, w którym zginęła co najmniej jedna osoba, gdy statek był remontowany w Murmańsku. Ostatnio pożar w grudniu spowodował coś, co rosyjski rząd nazwał „niewielkimi” szkodami.

Warto przeczytać!  Dawca nasienia Jonathan Jacob Meijer został pozwany za ryzyko kazirodztwa

Według ukraińskich mediów Kuzniecow jest teraz w tak złym stanie, że nie może ani poruszać się o własnych siłach, ani holować w obawie, że statek może się wywrócić.

admirał Kuzniecow

Admirał Kuzniecow u wybrzeży północnej Norwegii w październiku 2016 r.

agencji Reutera



„Kiedy zespoły nurków zbadały kadłub statku, okazało się, że metalowe konstrukcje pod trzecim pokładem uległy znacznej korozji” – poinformowała RBC-Ukraina. „Ładownie są całkowicie wypełnione mętną wodą, co uniemożliwia szczegółowe zbadanie statku od środka”.

W najlepszym przypadku przewoźnik wydaje się mało prawdopodobny, aby powrócić do służby w 2024 r. — co było już kilkuletnim opóźnieniem.

Tymczasem Siergiej Karginow, rosyjski deputowany zasiadający w Dumie w komisji ds. Dalekiego Wschodu i Arktyki, zaproponował nowatorskie rozwiązanie: kupić od Chin były radziecki lotniskowiec Wariag.

Varyag, siostrzany statek admirała Kuzniecowa, był jeszcze w budowie, gdy Związek Radziecki rozwiązał się w 1991 roku. Kiedy okręty radzieckiej Floty Czarnomorskiej zostały podzielone między Rosję i Ukrainę, Ukraińcy przejęli Varyag. Następnie Ukraina sprzedała niedokończony statek za 20 milionów dolarów chińskiemu kupcowi, który twierdził, że zostanie przekształcony w pływające kasyno.

Po tym, jak prawie zatonął podczas holowania do Chin, Varyag trafił do stoczni marynarki wojennej, gdzie został wyposażony do swojej pierwotnej misji. Stał się Liaoning, pierwszym chińskim lotniskowcem.

Chiński lotniskowiec Liaoning holowany przez cieśninę Bosfor

Varyag jest holowany pod mostem Bosfor w listopadzie 2001 roku.

REUTERS/Fatih Saribas



Oddany do użytku w 2012 roku, Liaoning ma teraz skrzydło powietrzne składające się z 40 odrzutowców i helikopterów. Aby skomplikować tę dziwną opowieść, Liaoning przewozi myśliwiec J-15, nielicencjonowaną chińską kopię rosyjskiego samolotu transportowego Su-33.

Chiny nabyły prototyp Su-33 z Ukrainy, a następnie poddały go inżynierii wstecznej, aby opracować J-15. W odrobinie poetyckiej sprawiedliwości chińskie kopie miały zwyczaj ulegania awariom, na co radośnie zwróciły uwagę rosyjskie media.

Niemniej jednak Liaoning był zalążkiem powstającej chińskiej floty przewoźników. Jej marynarka wojenna zamówiła drugi lotniskowiec – 60-tysięczny Shandong, zbudowany w Chinach – w 2019 roku.

Następny był pierwszy chiński lotniskowiec zaprojektowany w kraju, Fujian, zwodowany w 2022 r. 80 000-tonowy Fujian jest bliższy rozmiarami i możliwościami lotniskowcom o napędzie atomowym US Navy.

Ponieważ Chiny desperacko potrzebują pilotów z kwalifikacjami lotniskowców do floty, która może ostatecznie składać się z pół tuzina lotniskowców, Liaoning jest teraz zdegradowany do roli statku szkoleniowego.

Karginow, członek prawicowej Partii Liberalno-Demokratycznej Rosji, zasugerował, aby odkupiony Liaoning przemianowano na imię przywódcy partii Władimira Żyrinowskiego i uczyniono nowym okrętem flagowym Floty Czarnomorskiej.

łącznikowy lotniskowiec

Chiński lotniskowiec Liaoning podczas ćwiczeń na zachodnim Pacyfiku w kwietniu 2018 r.

Stringer za pośrednictwem agencji Reuters



„Okręt miał stać się jednym z głównych w ZSRR”, powiedział Karginow, zgodnie z tłumaczeniem jego uwag. „Po upadku kraju Ukraina wolała go sprzedać za kilka butelek wódki, w cenie złomu”.

Być może Karginow kpi z upadku militarnego Rosji, ale jego pomysł nie jest bardziej szalony niż zakup przez Rosję jakiegokolwiek innego przewoźnika.

Historycznie Rosja była mocarstwem kontynentalnym, którego siłą była potężna armia (podobnie jak Chiny). Sowieci budowali statki do przewozu samolotów, ale ich rola była inna niż lotniskowców US Navy. Wyzwaniem dla Rosji nie jest teraz skierowanie sił powietrznych marynarki wojennej na Morze Śródziemne czy Pacyfik. To pokonanie Ukrainy — a przynajmniej powstrzymanie zaciekłych ukraińskich kontrataków.

Rosyjska siła powietrzna i morska okazała się jak dotąd wyjątkowo nieprzydatna podczas wojny na Ukrainie. Jego odrzutowce zostały w większości zdegradowane do ataków dalekiego zasięgu, a okręty wojenne były mniej aktywne od czasu zatonięcia Moskwy, okrętu flagowego Floty Czarnomorskiej.

40-letni lotniskowiec na Morzu Czarnym nie będzie miał dużej wartości. Pieniądze lepiej byłoby wydać na nowe rakiety i drony, które okazały się skuteczne w bombardowaniu ukraińskiej infrastruktury. Jest trochę za późno, aby Rosja stała się mocarstwem-nośnikiem.

Michael Peck jest pisarzem zajmującym się tematyką obronną, którego prace ukazywały się w Forbes, Defense News, magazynie Foreign Policy i innych publikacjach. Posiada tytuł magistra nauk politycznych. Podążaj za nim Świergot i LinkedInie.




Źródło