Świat

Rosyjskie siły powietrzne straciły kolejny ze swoich samolotów radarowych A-50

  • 23 lutego, 2024
  • 4 min read
Rosyjskie siły powietrzne straciły kolejny ze swoich samolotów radarowych A-50


Niewiarygodne, że rosyjskie siły powietrzne przegrały inny jeden z rzadkich radarowych samolotów wczesnego ostrzegania Beriev A-50M/U Mainstay. Wideo który w piątek obiegł internet, według doniesień przedstawia płonący wrak A-50 w Kraju Krasnodarskim w Rosji, na wschód od Morza Azowskiego.

Miejsce katastrofy, co najmniej 200 km od linii frontu na południu Ukrainy, może wskazywać, że czterosilnikowy, 15-osobowy samolot radarowy albo doznał awarii mechanicznej, albo został trafiony podczas lotu bliżej frontu i próbował wykonać lot. go z powrotem do swojej bazy w Krasnodarze, zanim eksplodował.

O ile to ma znaczenie, ukraińskie siły powietrzne twierdziły, że zestrzeliły A-50 przy wsparciu dyrekcji wywiadu w Kijowie.

Tak czy inaczej, jest to druzgocący cios dla poobijanych rosyjskich sił powietrznych. Siły powietrzne straciły, głównie na rzecz ukraińskich rakiet ziemia-powietrze dalekiego zasięgu – w szczególności amerykańskich Patriotów PAC-2 – dziewięć ze swoich najlepszych samolotów w ciągu zaledwie miesiąca. W tym A-50, który Ukraińcy zestrzelili nad Morzem Azowskim w styczniu.

Przed tym wcześniejszym zestrzeleniem rosyjskie siły powietrzne posiadały zaledwie dziewięć zmodernizowanych samolotów A-50M/Us. Teraz zostało ich tylko siedem, z których tylko kilka jest aktywnych w danym momencie.

Samoloty A-50 odgrywają ważną rolę wspierającą w trwającej dwa lata wojnie Rosji z Ukrainą. Pomagają wykrywać nadchodzące ukraińskie naloty rakietowe, a także przekazują sygnały radiowe od sił frontowych do ich kwater głównych, które mogą być oddalone o setki mil.

Na początku szerszej wojny z Ukrainą Rosjanie rozmieścili A-50 na północ i południe od wolnej Ukrainy, ale trzymali je na dystans, aby zminimalizować ryzyko ze strony ukraińskich baterii obrony powietrznej S-300 wyposażonych w rakiety o zasięgu 75 mil.

Z biegiem czasu Rosjanie stali się odważniejsi. „Istnieje realistyczna możliwość, że Rosja zaakceptuje większe ryzyko, umieszczając Mainstay bliżej linii frontu” – stwierdziło brytyjskie ministerstwo obrony odnotowany w listopadzie.

Jednak ta śmiałość przyniosła odwrotny skutek, gdy ukraińskie siły powietrzne rozmieściły trzy baterie Patriot otrzymane od Niemiec i Stanów Zjednoczonych. Patriot PAC-2 ma zasięg 150 km. Wystarczająco daleko, aby trafić w samolot A-50 lecący nad Morzem Azowskim.

Pierwsza porażka A-50 wystraszyła Rosjan. Zaczęli latać południowym torem A-50 nad lądem wokół Krasnodaru, a nie dalej na zachód, nad morzem. Posunięcie to „z dużym prawdopodobieństwem wskazywało na zmniejszony apetyt na ryzyko” – dodał. według ministerstwo Wielkiej Brytanii.

Ale ten zmniejszony apetyt na ryzyko nie uratował drugiego A-50.

Choć utrata płatowca boli, strata 15 doświadczonych lotników może boleć jeszcze bardziej. Rosyjskie operacje powietrzne „są ograniczone dostępnością pilotów z wystarczającym doświadczeniem do wykonywania kluczowych misji” – napisali analitycy Jack Watling i Nick Reynolds w niedawnym badaniu przeprowadzonym dla Royal United Services Institute w Londynie.

Według doniesień rosyjski przemysł pracuje po godzinach, aby zmodernizować nowy A-50, który ma zastąpić pierwszy zniszczony odrzutowiec. Koszt – potencjalnie setki milionów dolarów – jest znaczny. Tymczasem Rosjanie szybko tracą zdolność kontrolowania powietrza nad południową Ukrainą.

Mimo to jest mało prawdopodobne, aby ukraińskie siły powietrzne były w stanie nadal zestrzelić najlepsze rosyjskie odrzutowce w obecnym tempie. Cztery miesiące po tym, jak Republikanie zrzeszeni w Rosji zaczęli blokować pomoc USA dla Ukrainy, liczebność ukraińskich Patriotów „spada do poziomu krytycznego” według Anton Geraszczenko, były doradca ukraińskiego MSW.

Obserwuj mnie na Świergot. Wymeldować się moją stronę internetową lub inne moje prace tutaj. Wyślij mi bezpieczną wskazówkę.




Źródło

Warto przeczytać!  Dziesiątki wielorybów zabitych na oczach pasażerów rejsu za przeprosiny firmy