Polska

Rovanpera obejmuje prowadzenie, 2,2 s. pokonuje pierwszą trójkę

  • 29 czerwca, 2024
  • 4 min read
Rovanpera obejmuje prowadzenie, 2,2 s. pokonuje pierwszą trójkę


Rajdowy mistrz świata Kalle Rovanpera w niesamowity sposób wyprzedził w Rajdzie Polski kolegę z Toyoty Elfyna Evansa o 0,1 s, a w sobotni poranek pierwsza trójka wyprzedziła go o 2,2 s.

Pomimo ograniczonych i pośpiesznych przygotowań do zawodów, Rovanpera pokazał swoją klasę, aby wyprzedzić dzisiejszego lidera Hyundaia, Andreasa Mikkelsena, na trzech szutrowych odcinkach sobotnich poranków.

Rovanpera wygrał dwa z trzech testów, podczas gdy jego pełnoetatowy kolega z zespołu i pretendent do tytułu Evans starał się dorównać Finowi minimalną przewagą.

Mikkelsen był świadkiem wyparowania jego 1,8 s przewagi, ale mocne natarcie na porannym ostatnim etapie sprawiło, że Norweg wygrał 2,2 s Rovanpera.

Adrien Fourmaux z M-Sport Ford utrzymał się na czwartej pozycji [+15.7s] wyprzedzić innego kierowcę Forda i debiutanta w Rally1, Martinsa Seska [+29.2s]. Lider mistrzostw Thierry Neuville wspiął się na szóstą pozycję [+46.4s] przed Gregoire’em Munsterem [54.9s]z Takamoto Katsutą z Toyoty na ósmym miejscu [+1m05.5s].

Nocny deszcz zwilżył etapy, ale zanim ekipy udały się na dziewiąty etap, drogi były w większości suche.

Po odwołaniu dwóch etapów i przerwaniu kolejnego ze względu na problemy z kontrolą widzów, FIA potwierdziła, że ​​obecność policji zostanie przeniesiona, aby uniknąć powtórzeń.

Warto przeczytać!  Prezydent Ukrainy przyjął listy uwierzytelniające od nowo mianowanych Ambasadorów Polski, Australii, Tajlandii, Ghany i Ugandy

Władze zostały wysłane do obszarów leśnych, w których, jak ustalono, niewielka grupa kibiców znajdowała się w niebezpiecznych miejscach i zakłócała ​​przebieg wydarzeń.

Adrien Fourmaux, Alexandre Coria, M-Sport Ford World Rally Team Ford Puma Rally1

Adrien Fourmaux, Alexandre Coria, M-Sport Ford World Rally Team Ford Puma Rally1

Zdjęcie: M-Sport

FIA powtórzyła, że ​​organizatorzy wydarzenia „wdrożyli szereg rygorystycznych środków bezpieczeństwa zgodnie ze szczegółowym planem bezpieczeństwa przygotowanym i zatwierdzonym wiele miesięcy wcześniej”.

Jednakże urzędnicy byli zmuszeni oznaczyć czerwoną flagą dziewiąty etap testu dnia [Swietajno, 18.50km] ze względów bezpieczeństwa widzów, po powrocie Otta Tanaka, który wczoraj przeszedł na emeryturę, przejechali Katsuta i Neuville. Na szczęście etap został wznowiony po około 25 minutach opóźnienia.

Po wznowieniu akcji walka o prowadzenie w rajdzie nasiliła się, a Rovanpera odniósł zwycięstwo etapowe, wyprzedzając kolegę z zespołu Evansa o 0,9 sekundy.

Lider rajdu Mikkelsen podjął wyzwanie i wysunął się na prowadzenie, ale kierowca Hyundaia stracił 1,3 sek., zmniejszając przewagę nad Rovanperą do 0,5 sek. Evans tracił do niego tylko 1,6 sek.

Fourmaux osiągnął imponujące tempo, wyprzedzając debiutanta Martinsa Sesksa o 6,1 s w walce o czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej. Neuville zdołał zbliżyć się na 2,4 s do Munstera w walce o szóste miejsce, podczas gdy Katsuta pokazał oznaki poprawy tempa po wprowadzeniu zmian w ustawieniach swojego GR Yarisa w nocy.

Warto przeczytać!  Kylian Mbappe daje Francji ogromny impuls, ponieważ zamaskowana gwiazda po powrocie zdobywa dwa gole

Prowadzenie rajdu zmieniło jednak właściciela na 10. etapie [Goldap, 19,90km] kiedy Rovanpera po raz kolejny pokazał swoją klasę, notując kolejny najszybszy czas.

Fin wyprzedził Evansa o 0,3 s, gdy wyzwanie Mikkelsena osłabło, tracąc 5,1 s do mistrza świata, który objął prowadzenie 1,4 s. Oznaczało to, że Toyota wskoczyła na pierwsze dwa miejsca, spychając Mikkelsena na trzecie miejsce, ze stratą 4,6 s.

Thierry Neuville, Martijn Wydaeghe, zespół Hyundai World Rally Team Hyundai i20 N Rally1

Thierry Neuville, Martijn Wydaeghe, Hyundai World Rally Team Hyundai i20 N Rally1

Zdjęcie: Romain Thuillier / Hyundai Motorsport

Trzeci najszybszy czas etapowy Neuville’a pozwolił Belgowi wyprzedzić Munstera z M-Sportu o 5,3 sek. i zająć piąte miejsce w klasyfikacji generalnej.

Etap 11 był opóźniony o 15 minut, ale po rozpoczęciu okazał się ulubionym miejscem kierowców ze względu na dużą prędkość i płynne zakręty.

To była zacięta walka na czele, gdy Mikkelsen odpowiedział na utratę prowadzenia w rajdzie. Norweg wygrał etap z przewagą 1,1 s nad Evansem, który również wykazał się zaangażowaniem.

„Tempo jest wysokie i bardzo się staramy. Ja jechałem na całego” – powiedział Mikkelsen. „Byłem trochę ostrożny na ostatnich trzech lub czterech zakrętach, myślę, że to jedyne miejsce, w którym straciliśmy czas. To dobra walka, podoba mi się”.

Warto przeczytać!  Liderzy biznesu wzywają polski rząd, aby nie rezygnował z projektu „megalotniska”.

Rovanpera był sfrustrowany i przestraszony po tym, jak osiągnął zaledwie trzeci najszybszy czas, a jego przewaga zmniejszyła się do jednej dziesiątej sekundy.

„To nie wystarczy, że muszę być dużo szybszy, ale jestem szczęśliwy, że jesteśmy na końcu pętli. Ale z tym małym przygotowaniem jest tak cholernie strasznie, że nie podoba mi się to wszystko” – powiedział Rovanpera.

W WRC2 Sami Pajari powiększył prowadzenie w klasie po tym, jak rywal Kajetan Kajetanowicz wypadł z trasy i stracił koło na 11. etapie. Drugie miejsce zajął Robert Virves, a Oliver Solberg wspiął się na trzecie miejsce.


Źródło