Polska

Rovanpera powiększa prowadzenie, a Mikkelsen ma problemy z oponami

  • 30 czerwca, 2024
  • 4 min read
Rovanpera powiększa prowadzenie, a Mikkelsen ma problemy z oponami


Rajdowy mistrz świata Kalle Rovanpera powiększył w niedzielny poranek swoją przewagę w Rajdzie Polski, a w tabeli liderów zaszły dramatyczne wydarzenia związane z Andreasem Mikkelsenem z Hyundaia.

Rovanpera, który w ostatniej chwili zastąpił kontuzjowanego kolegę z zespołu Toyoty, Sebastiena Ogiera, uzyskał bezpieczną przewagę 18,1 sek. po tym, jak Mikkelsen stracił prawie minutę, gdy na 16. etapie spadła mu opona z felgi.

Dzięki temu drugie miejsce zajął Elfyn Evans z Toyoty, a drugie miejsce zajął Adrien Fourmaux z M-Sport [+38.8s] trzecie miejsce, a lider mistrzostw Hyundaia Thierry Neuville czwarty [+ 1m08.4s].

Mikkelsen został zdegradowany do piątego miejsca [+1m21.6s]a debiutant najwyższej klasy WRC Martins Sesks był szósty [+1m23.4s] przed kolegą z zespołu M-Sport Gregoire’em Munsterem [+1m56.6s] i Takamoto Katsuta z Toyoty [+2m10.0s].

W klasyfikacji Super Sunday na szczycie klasyfikacji znalazł się powracający Ott Tanak, który w piątek i sobotę wycofał swojego Hyundaia, przed Rovanperą, Fourmaux, Evansem, Neuvillem, Sesksem i Katsutą.

Test otwarcia pętli, etap 16 [Gmina Mragowo, 20.80km]okazał się szczególnie trudnym, szybkim i wąskim testem.

Lider rajdu Rovanpera przyznał, że był zaniepokojony niedzielnymi etapami, ponieważ te drogi były „najgorsze” pod względem jego ograniczonego przygotowania do rajdu.

Warto przeczytać!  „Wielkie exposé” Kejriwala, rozmowa Polska-Ukraina w Warszawie... Dzisiejsze najważniejsze wiadomości – Firstpost

Jednak Fin ponownie pokazał swoją klasę i uzyskał drugi najszybszy czas etapowy, co zwiększyło jego przewagę w rajdzie do 17,4 s.

Ott Tänak, Martin Järveoja, zespół Hyundai World Rally Team Hyundai i20 N Rally1

Ott Tänak, Martin Järveoja, zespół Hyundai World Rally Team Hyundai i20 N Rally1

Zdjęcie: Fabien Dufour / Hyundai Motorsport

Czas Rovanpery był o 1,2 s wolniejszy od powracającego Tanaka, który zaskoczył rywali imponującym czasem, mimo że miał niekorzystną sytuację, ponieważ otwierał drogę.

„Byłem tym samym zaskoczony” – powiedział Tanak, który wcześnie objął prowadzenie w klasyfikacji Super Sunday.

Za ten czas otrzymał mnóstwo pochwał od rywali, w tym Rovanpery, a Fourmaux opisał estońskiego kierowcę jako osobę „na innym poziomie”.

Evans i Fourmaux zajęli trzecie i czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej, ale po dramatycznych wydarzeniach, gdy Mikkelsen uderzył w przeszkodę, awansowali na drugie i trzecie miejsce.

Uderzenie Norwega wyrzuciło prawą tylną oponę z felgi. Następnie rozwarstwił się, wyrywając nadwozie samochodu i powodując stratę czasu o 54,7 s.

„Jest tu tak wiele brzegów, że dotknęliśmy jednego i opona spadła z felgi” – powiedział. „Staraliśmy się wywrzeć presję na Kalle i utrzymać tempo”.

Warto przeczytać!  Starożytny grób Hunów znaleziony w Polsce ukazuje „rzadki” wgląd w azjatyckich wojowników nomadów

Mikkelsen nie był jedynym kierowcą, którego spotkało nieszczęście – z felgi Forda Pumy należącego do Munstera odpadła lewa tylna opona.

Zawodnik WRC2 Josh McErlean wyjechał z wyścigu na czwartym miejscu w klasie, gdy uderzył w bale na ostatnim zakręcie. Zerwało to prawe tylne zawieszenie jego Skody, która przejechała linię mety tyłem.

Andreas Mikkelsen, Torstein Eriksen, Hyundai World Rally Team Hyundai i20 N Rally1

Andreas Mikkelsen, Torstein Eriksen, Hyundai World Rally Team Hyundai i20 N Rally1

Zdjęcie: Austral / Hyundai Motorsport

Neuville był o 5,6 s szybszy od Seska, co spowodowało, że Belg objął piąte miejsce w klasyfikacji generalnej.

Imponujący start Tanaka w niedzielę był kontynuowany zwycięstwem na 17. etapie [Mikolajki, 10.73km]gdzie odbędzie się kończący rajd Power Stage.

Choć był niezadowolony ze sztucznych szykan ustawionych na scenie, uzyskał czas o 0,7 s lepszy od Fourmaux, a Neuville tracił kolejne dwie dziesiąte sekundy.

Rovanpera był sfrustrowany swoim biegiem, który był o 2,1 s wolniejszy, ale mimo to był szybszy od swojego kolegi z zespołu Evansa o 0,7 s.

Mikkelsen zdecydował się wycofać po dramacie z oponami podczas poprzedniego testu, przez co w klasyfikacji generalnej utracił pozycję za Neuville’em.

Warto przeczytać!  Adam Bodnar po spotkaniu z Věrą Jourovą: Kamienie milowe jak najszybciej

Sami Pajari utrzymał prowadzenie w klasyfikacji WRC2, ale jego największym rywalem jest teraz Robert Virves, który wyprzedził Olivera Solberga.

Powtórka pętli zakończy Rajd Polski dziś po południu.


Źródło