Rovanpera powiększa prowadzenie, a Mikkelsen ma problemy z oponami
![Rovanpera powiększa prowadzenie, a Mikkelsen ma problemy z oponami](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/06/1719738426_kalle-rovanpera-jonne-halttune-770x470.jpg)
Rajdowy mistrz świata Kalle Rovanpera powiększył w niedzielny poranek swoją przewagę w Rajdzie Polski, a w tabeli liderów zaszły dramatyczne wydarzenia związane z Andreasem Mikkelsenem z Hyundaia.
Rovanpera, który w ostatniej chwili zastąpił kontuzjowanego kolegę z zespołu Toyoty, Sebastiena Ogiera, uzyskał bezpieczną przewagę 18,1 sek. po tym, jak Mikkelsen stracił prawie minutę, gdy na 16. etapie spadła mu opona z felgi.
Dzięki temu drugie miejsce zajął Elfyn Evans z Toyoty, a drugie miejsce zajął Adrien Fourmaux z M-Sport [+38.8s] trzecie miejsce, a lider mistrzostw Hyundaia Thierry Neuville czwarty [+ 1m08.4s].
Mikkelsen został zdegradowany do piątego miejsca [+1m21.6s]a debiutant najwyższej klasy WRC Martins Sesks był szósty [+1m23.4s] przed kolegą z zespołu M-Sport Gregoire’em Munsterem [+1m56.6s] i Takamoto Katsuta z Toyoty [+2m10.0s].
W klasyfikacji Super Sunday na szczycie klasyfikacji znalazł się powracający Ott Tanak, który w piątek i sobotę wycofał swojego Hyundaia, przed Rovanperą, Fourmaux, Evansem, Neuvillem, Sesksem i Katsutą.
Test otwarcia pętli, etap 16 [Gmina Mragowo, 20.80km]okazał się szczególnie trudnym, szybkim i wąskim testem.
Lider rajdu Rovanpera przyznał, że był zaniepokojony niedzielnymi etapami, ponieważ te drogi były „najgorsze” pod względem jego ograniczonego przygotowania do rajdu.
Jednak Fin ponownie pokazał swoją klasę i uzyskał drugi najszybszy czas etapowy, co zwiększyło jego przewagę w rajdzie do 17,4 s.
![Ott Tänak, Martin Järveoja, zespół Hyundai World Rally Team Hyundai i20 N Rally1](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/06/Rovanpera-powieksza-prowadzenie-a-Mikkelsen-ma-problemy-z-oponami.jpg)
Ott Tänak, Martin Järveoja, zespół Hyundai World Rally Team Hyundai i20 N Rally1
Zdjęcie: Fabien Dufour / Hyundai Motorsport
Czas Rovanpery był o 1,2 s wolniejszy od powracającego Tanaka, który zaskoczył rywali imponującym czasem, mimo że miał niekorzystną sytuację, ponieważ otwierał drogę.
„Byłem tym samym zaskoczony” – powiedział Tanak, który wcześnie objął prowadzenie w klasyfikacji Super Sunday.
Za ten czas otrzymał mnóstwo pochwał od rywali, w tym Rovanpery, a Fourmaux opisał estońskiego kierowcę jako osobę „na innym poziomie”.
Evans i Fourmaux zajęli trzecie i czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej, ale po dramatycznych wydarzeniach, gdy Mikkelsen uderzył w przeszkodę, awansowali na drugie i trzecie miejsce.
Uderzenie Norwega wyrzuciło prawą tylną oponę z felgi. Następnie rozwarstwił się, wyrywając nadwozie samochodu i powodując stratę czasu o 54,7 s.
„Jest tu tak wiele brzegów, że dotknęliśmy jednego i opona spadła z felgi” – powiedział. „Staraliśmy się wywrzeć presję na Kalle i utrzymać tempo”.
Mikkelsen nie był jedynym kierowcą, którego spotkało nieszczęście – z felgi Forda Pumy należącego do Munstera odpadła lewa tylna opona.
Zawodnik WRC2 Josh McErlean wyjechał z wyścigu na czwartym miejscu w klasie, gdy uderzył w bale na ostatnim zakręcie. Zerwało to prawe tylne zawieszenie jego Skody, która przejechała linię mety tyłem.
![Andreas Mikkelsen, Torstein Eriksen, Hyundai World Rally Team Hyundai i20 N Rally1](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/06/1719738421_844_Rovanpera-powieksza-prowadzenie-a-Mikkelsen-ma-problemy-z-oponami.jpg)
Andreas Mikkelsen, Torstein Eriksen, Hyundai World Rally Team Hyundai i20 N Rally1
Zdjęcie: Austral / Hyundai Motorsport
Neuville był o 5,6 s szybszy od Seska, co spowodowało, że Belg objął piąte miejsce w klasyfikacji generalnej.
Imponujący start Tanaka w niedzielę był kontynuowany zwycięstwem na 17. etapie [Mikolajki, 10.73km]gdzie odbędzie się kończący rajd Power Stage.
Choć był niezadowolony ze sztucznych szykan ustawionych na scenie, uzyskał czas o 0,7 s lepszy od Fourmaux, a Neuville tracił kolejne dwie dziesiąte sekundy.
Rovanpera był sfrustrowany swoim biegiem, który był o 2,1 s wolniejszy, ale mimo to był szybszy od swojego kolegi z zespołu Evansa o 0,7 s.
Mikkelsen zdecydował się wycofać po dramacie z oponami podczas poprzedniego testu, przez co w klasyfikacji generalnej utracił pozycję za Neuville’em.
Sami Pajari utrzymał prowadzenie w klasyfikacji WRC2, ale jego największym rywalem jest teraz Robert Virves, który wyprzedził Olivera Solberga.
Powtórka pętli zakończy Rajd Polski dziś po południu.