Rovanpera powiększa przewagę, Mikkelsen ma problem z oponami
![Rovanpera powiększa przewagę, Mikkelsen ma problem z oponami](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/06/1719738426_kalle-rovanpera-jonne-halttune-770x470.jpg)
Rajdowy mistrz świata Kalle Rovanpera powiększył w niedzielny poranek swoją przewagę w Rajdzie Polski, a w tabeli liderów zaszły dramatyczne wydarzenia związane z Andreasem Mikkelsenem z Hyundaia.
Rovanpera, który w ostatniej chwili zastąpił kontuzjowanego kolegę z zespołu Toyoty, Sebastiena Ogiera, zapewnił sobie komfortowe prowadzenie 18,1 s po tym, jak Mikkelsen stracił prawie minutę, gdy na 16. etapie strącił oponę z felgi.
To zapewniło drugie miejsce Elfynowi Evansowi z Toyoty i Adrienowi Fourmaux z M-Sport [+38.8s] trzecie miejsce, a lider mistrzostw Hyundaia Thierry Neuville czwarty [+ 1m08.4s].
Mikkelsen został zdegradowany do piątego miejsca [+1m21.6s]podczas gdy debiutant w WRC Martins Sesks był szósty [+1m23.4s] przed kolegą z zespołu M-Sport, Gregoire’em Munsterem [+1m56.6s] i Takamoto Katsuta z Toyoty [+2m10.0s].
W klasyfikacji Super Sunday na szczycie klasyfikacji znalazł się powracający Ott Tanak, który w piątek i sobotę wycofał swojego Hyundaia, przed Rovanperą, Fourmaux, Evansem, Neuvillem, Sesksem i Katsutą.
Próba otwarcia pętli, etap 16 [Gmina Mragowo, 20.80km]okazał się testem szczególnie trudnym, szybkim i wymagającym dużej precyzji.
Lider rajdu Rovanpera przyznał, że był zaniepokojony niedzielnymi etapami, ponieważ te drogi były „najgorsze” pod względem jego ograniczonego przygotowania do rajdu.
Jednak Fin ponownie pokazał swoją klasę, uzyskując drugi najszybszy czas etapowy, co pozwoliło mu powiększyć przewagę w rajdzie do 17,4 s.
![Ott Tänak, Martin Järveoja, zespół Hyundai World Rally Team Hyundai i20 N Rally1](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/06/Rovanpera-powieksza-prowadzenie-a-Mikkelsen-ma-problemy-z-oponami.jpg)
Ott Tänak, Martin Järveoja, Hyundai World Rally Team Hyundai i20 N Rally1
Zdjęcie: Fabien Dufour / Hyundai Motorsport
Czas Rovanpery był o 1,2 s wolniejszy od powracającego Tanaka, który zadziwił przeciwników niesamowitym czasem, mimo że miał przewagę w postaci otwarcia drogi.
„Byłem tym samym zaskoczony” – powiedział Tanak, który wcześnie objął prowadzenie w klasyfikacji Super Sunday.
Czas zyskał uznanie rywali, w tym Rovanpery, a Fourmaux określił estońskiego kierowcę jako „innego poziomu”.
Evans i Fourmaux byli trzeci i czwarty najszybszy na etapie, ale wspięli się na drugie i trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej po tym, jak dramat dotknął Mikkelsena, gdy uderzył w bank.
Uderzenie Norwega strąciło prawą tylną oponę z felgi. Następnie rozwarstwiła się, zrywając karoserię z samochodu i powodując stratę czasu wynoszącą 54,7 s.
„Jest tu tak wiele brzegów, że dotknęliśmy jednego i opona spadła z felgi” – powiedział. „Staraliśmy się wywrzeć presję na Kalle i utrzymać tempo”.
Mikkelsen nie był jedynym kierowcą, którego spotkało nieszczęście – z felgi Forda Pumy należącego do Munstera odpadła lewa tylna opona.
Biegacz WRC2 Josh McErlean odpadł z wyścigu jako czwarty w klasie po uderzeniu beli na ostatnim zakręcie. Zdemontował prawe tylne zawieszenie jego Skody, która przekroczyła metę tyłem.
![Andreas Mikkelsen, Torstein Eriksen, Hyundai World Rally Team Hyundai i20 N Rally1](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/06/1719738421_844_Rovanpera-powieksza-prowadzenie-a-Mikkelsen-ma-problemy-z-oponami.jpg)
Andreas Mikkelsen, Torstein Eriksen, Hyundai World Rally Team Hyundai i20 N Rally1
Zdjęcie: Austral / Hyundai Motorsport
Neuville był szybszy o 5,6 s od Sesksa, co pozwoliło Belgowi zająć piąte miejsce w klasyfikacji generalnej.
Imponujący początek niedzieli Tanak kontynuował zwycięstwem na 17. etapie [Mikolajki, 10.73km]gdzie odbędzie się kończący rajd Power Stage.
Choć nie był zadowolony ze sztucznie utworzonych szykan na trasie etapu, uzyskał czas o 0,7 s lepszy od Fourmaux, a Neuville’owi brakowało kolejnych 2 dziesiątych.
Rovanpera był sfrustrowany swoim biegiem, który był o 2,1 s wolniejszy, ale był szybszy od kolegi z drużyny Evansa o 0,7 s.
Mikkelsen postanowił odpuścić po dramacie z oponami podczas poprzedniego testu, przez który spadł za Neuville’a w klasyfikacji generalnej.
Sami Pajari utrzymał prowadzenie w klasyfikacji WRC2, ale jego najbliższym rywalem jest teraz Robert Virves, który wyprzedził Olivera Solberga.
Powtórka pętli zakończy Rajd Polski dziś po południu.