Świat

Rozłam handlowy między Wielką Brytanią a Kanadą: co to oznacza dla sera, wołowiny i samochodów

  • 26 stycznia, 2024
  • 7 min read
Rozłam handlowy między Wielką Brytanią a Kanadą: co to oznacza dla sera, wołowiny i samochodów


  • Autorzy: Tom Geoghegan, Harrison Jones, Tom Espiner i Jessica Murphy
  • wiadomości BBC

Wielka Brytania i Kanada obwiniają się nawzajem po tym, jak spór dotyczący wołowiny i sera doprowadził do zerwania rozmów handlowych.

Negocjacje w sprawie zawarcia nowego porozumienia, które zastąpiłoby to, które oba kraje obowiązywały, gdy Wielka Brytania była jeszcze w Unii Europejskiej, trwały prawie dwa lata.

Może to oznaczać trudniejsze warunki handlowe dla Wielkiej Brytanii z partnerem, który odpowiadał za 1,4% jej całkowitego handlu w okresie 12 miesięcy poprzedzających czerwiec 2023 r.

Według rządu Wielkiej Brytanii wartość handlu towarami między obydwoma krajami w 2020 r. wyniosła 19,2 miliarda funtów, przy czym import Wielkiej Brytanii z Kanady wart był 7,3 miliarda funtów, a eksport Wielkiej Brytanii do Kanady wart był 11,8 miliarda funtów.

Konsekwencje zerwania rozmów mogą odczuć konsumenci i rolnicy w obu krajach. Dotknie to również inny ważny sektor, jakim jest motoryzacja.

Oto prawdopodobny wpływ na wszystkie trzy obszary w skrócie.

Wołowina

Brytyjscy rolnicy uznają upadek rozmów za wielką wygraną. Organ reprezentujący brytyjskich rolników, Krajowy Związek Rolników (NFU), wywiera presję na rząd, aby chronił swoich członków.

Hodowcy wołowiny w Wielkiej Brytanii już teraz borykają się z konkurencją ze strony rolników z Nowej Zelandii i Australii, których eksport korzysta z umów o wolnym handlu z Wielką Brytanią, co oznacza zniesienie ceł.

Minette Batters, przewodnicząca Krajowego Związku Rolników Anglii i Walii, powiedziała, że ​​odejście od kanadyjskiej umowy handlowej byłoby trudne, „ale to słuszna decyzja”.

Rząd Kanady nalegał, aby Wielka Brytania złagodziła zakaz sprzedaży wołowiny poddanej działaniu hormonów, co zdaniem jej producentów skutecznie wyklucza ją z rynku brytyjskiego.

Kanadyjskie Stowarzyszenie Cattle Association stwierdziło, że Wielka Brytania „nie wykazała żadnej oznaki gotowości do pełnego zaakceptowania kanadyjskiego systemu bezpieczeństwa żywności, który jest powszechnie uznawany za jeden z najlepszych na świecie”.

W zeszłym roku koalicja kanadyjskich grup rolniczych zaprotestowała przeciwko przystąpieniu Wielkiej Brytanii do kompleksowej i postępowej umowy handlowej o partnerstwie transpacyficznym w związku z obawami dotyczącymi tego wzajemnego dostępu. Zażądali, aby Wielka Brytania zaakceptowała kanadyjski system bezpieczeństwa żywności lub zapłaciła odszkodowanie za poniesione straty.

  • Wielka Brytania jest piątym co do wielkości dostawcą sera do Kanady, ale zerwanie rozmów „nie wygląda różowo”
  • Od początku 2024 r. na brytyjskich eksporterów sera nałożono cło w wysokości 245%, co wpływa na ceny
  • Eksport kanadyjskiego sera odbywa się głównie do krajów innych niż Wielka Brytania
  • Istnieją jednak obawy, że koniec porozumienia może „okaleczyć” kanadyjskich importerów sera i małe sklepy z serami

Według Federacji ds. Żywności i Napojów (FDF) wartość brytyjskiego eksportu serów do Kanady wyniosła 18,7 mln funtów, co stanowi 2,4% całkowitego eksportu serów w 2022 r.

Oznacza to, że Kanada importuje nieco ponad dwa miliony kilogramów sera z Wielkiej Brytanii (jej piątego co do wielkości dostawcy), jak wskazują dane dotyczące handlu międzynarodowego.

Ben Hutchins, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, powiedział BBC, że firma jest „całkiem zmartwiona” zawieszeniem rozmów i dodał, że firma eksportuje do Kanady od 1980 roku.

Powiedział, że zawieszenie rozmów „nie wygląda różowo” w sprawie eksportu serów.

Hutchins powiedział, że skoro jedna trzecia firmy jest zamknięta w Kanadzie po 40 latach, nie będzie łatwo szybko znaleźć nowe rynki.

Grupa branżowa Dairy UK stwierdziła, że ​​zawieszenie rozmów jest „godne ubolewania, ale niewiele wskazywało na to, że Kanada naprawdę chce poprawić dostęp do kanadyjskiego rynku serów”.

Od początku roku brytyjscy eksporterzy sera byli świadkami nałożenia cła w wysokości 245% na brytyjski ser wysyłany do Kanady, co miało wpływ na ceny.

Tytuł Zdjęcia,

W 2020 roku premierzy Boris Johnson i Justin Trudeau zgodzili się na kontynuowanie handlu na takich samych warunkach, jak ówczesne porozumienie UE po zakończeniu okresu przejściowego związanego z brexitem

„Postawiło to brytyjskich eksporterów produktów mlecznych w niekorzystnej sytuacji i zakłóciło handel” – powiedział rzecznik Dairy UK.

„Jednakże eksport do Kanady stanowi stosunkowo niewielką część brytyjskiej produkcji i choć niektóre brytyjskie firmy mleczarskie staną przed poważnym wyzwaniem handlowym, rozumiemy, że nie będzie ono nie do pokonania” – dodała grupa.

Tymczasem kanadyjski eksport serów, w tym cheddaru, kierowany jest głównie do innych krajów. Wielka Brytania nie znajduje się w pierwszej dziesiątce rynków.

Kanadyjska Rada ds. Serów, która reprezentuje małych i średnich importerów sera oraz ich dostawców, stwierdziła, że ​​jej członkowie spędzili dziesięciolecia na budowaniu relacji z brytyjskimi producentami serów.

Grudniowe wygaśnięcie ograniczonego w czasie porozumienia, które umożliwiło Wielkiej Brytanii dalszą sprzedaż sera bez wysokich ceł, spowodowało już „znaczące” zakłócenia w branży i „utrudni importerów serów, a także małe sklepy z serami w całej Kanadzie” – stwierdzono.

To, w połączeniu z przerwą w rozmowach handlowych, „zagroziło” wysiłkom włożonym w budowanie dwustronnych stosunków – powiedział BBC Joe Dal Ferro, przewodniczący rady.

„Czujemy się opuszczeni przez oba rządy” – powiedział.

Samochody

  • Obecnie istnieją wątpliwości, czy Wielka Brytania będzie w stanie nadal sprzedawać samochody bez wysokich podatków importowych
  • Jeśli ponownie zostaną wprowadzone cła na samochody w Wielkiej Brytanii, będzie to niekorzystne dla kanadyjskich konsumentów, twierdzi jedna z grup handlowych
  • Nie ma znaczącego importu samochodów wyprodukowanych w Kanadzie do Wielkiej Brytanii

Według Departamentu Biznesu i Handlu największym eksportem towarów z Wielkiej Brytanii do Kanady są samochody.

W ciągu 12 miesięcy do końca drugiego kwartału 2023 roku wartość eksportu wyniosła 745,8 mln funtów.

Ograniczone w czasie porozumienie umożliwiło Wielkiej Brytanii dalszą sprzedaż samochodów bez wysokich podatków importowych, ale obecnie budzi to wątpliwości.

Chociaż eksport Wielkiej Brytanii do Kanady jest znacznie mniejszy niż do UE, według Mike’a Hawesa z grupy handlowej The Society of Motor Producers and Traders (SMMT) Kanada nadal jest „ważnym rynkiem”.

„Biorąc pod uwagę bliskie więzi między naszymi obydwoma krajami, zawieszenie rozmów handlowych jest szczególnie rozczarowujące i stanowi sygnał, że światowej klasy produkty motoryzacyjne Wielkiej Brytanii nie są mile widziane w Kanadzie” – powiedział.

Jeśli ponownie wprowadzone zostaną cła na samochody w Wielkiej Brytanii, „nie przyniesie to korzyści nikomu, zwłaszcza kanadyjskim konsumentom” – stwierdził, dodając: „Wzywamy wszystkie strony do powrotu do stołu negocjacyjnego”.

BBC rozumie, że import samochodów wyprodukowanych w Kanadzie do Wielkiej Brytanii nie jest znaczący.

Kanadyjska branża samochodowa zareagowała na tę wiadomość stonowaną.


Źródło