Rozpoczęto wznowione wiercenia, aby uratować 40 mężczyzn uwięzionych w indyjskim tunelu już piąty dzień
UTTARKASHI, Indie, 16 listopada (Reuters) – W czwartek ratownicy wznowili wysiłki, aby piąty dzień dotrzeć do 40 mężczyzn uwięzionych w zawalonym tunelu autostradowym w Indiach, postępując powoli, rozpoczynając wiercenie w gruzach skalnych i glebowych.
Władze wyraziły pewność, że zaawansowana maszyna wiertnicza przywieziona z New Delhi przyspieszy akcję ratowniczą na miejscu w północnym stanie Uttarakhand.
Plan zakłada wywiercenie otworów i utworzenie miejsca na rurę, po której uwięzieni mężczyźni będą mogli przedostać się w bezpieczne miejsce.
W czwartek rano urzędnicy podali, że w wyniku wiercenia doszli do gruzu na głębokość około 3 metrów (10 stóp), dodając, że łącznie musieli pokonać odległość około 60 metrów.
Według Ranjita Sinha, najwyższego stanowego urzędnika ds. zarządzania katastrofami, maszyna może przewiercić około 2–2,5 metra skały na godzinę.
Dwóch uwięzionych pracowników budowlanych zostało poddanych leczeniu z powodu nudności i bólu głowy, gdy przez piąty dzień przebywali w małej przestrzeni za gruzami – podają urzędnicy.
„Jest prąd, woda i wysyłamy żywność. Nowa maszyna, mocniejsza i szybsza, została uruchomiona” – powiedział dziennikarzom na miejscu VK Singh, wiceminister federalny ds. transportu drogowego i autostrad oraz emerytowany szef armii.
„Naszym priorytetem jest uratowanie ich wszystkich. Morale osób uwięzionych w środku jest wysokie. Jesteśmy optymistami, jeśli chodzi o ich wydostanie” – powiedział.
Singh powiedział, że indyjskie agencje zaangażowane w akcję ratunkową konsultowały się z ekspertami w Austrii, Norwegii i Tajlandii, ale nie podały żadnych szczegółów.
Zapytany o doniesienia lokalnych mediów, z których wynika, że Indie skonsultowały się z tajskimi ekspertami zaangażowanymi w akcję ratowania 12 chłopców uwięzionych w kompleksie jaskiń w 2018 r., premier stanu Uttarakhand Pushkar Singh Dhami powiedział: „Skonsultowano się również z ekspertami technicznymi, którzy zajmowali się takimi sytuacjami za granicą .”
AMBITNY PROJEKT
Tunel o długości 4,5 km (3 mile) stanowi część autostrady Char Dham, jednego z najbardziej ambitnych projektów rządu premiera Narendry Modiego. Projekt o wartości 1,5 miliarda dolarów ma na celu połączenie czterech hinduskich miejsc pielgrzymkowych drogami o długości 890 km (550 mil).
Od czasu zawalenia się tunelu uwięzieni mężczyźni zaopatrzeni są w żywność, wodę i tlen rurą, a z ratownikami kontaktują się za pomocą krótkofalówek.
„Dwóm z nich, którzy skarżyli się na nudności i niewielki ból głowy, podano leki przez rurkę i obecnie czują się dobrze” – powiedział miejscowy funkcjonariusz policji Arpan Yaduvanshi.
Lokalne media doniosły, że w pobliżu tunelu utworzono prowizoryczny szpital z sześcioma łóżkami, aby zapewnić mężczyznom wszelką pomoc medyczną, której mogliby potrzebować po uratowaniu.
Władze nie podały, co było przyczyną zapadnięcia się tunelu, ale region jest narażony na osuwiska, trzęsienia ziemi i powodzie. Projekt autostrady spotkał się z krytyką ze strony ekspertów ds. ochrony środowiska, a część prac została wstrzymana w styczniu po uszkodzeniu setek domów wzdłuż tras przez osiadanie.
Rząd federalny oświadczył, że przy projektowaniu zastosował techniki przyjazne dla środowiska, aby zwiększyć bezpieczeństwo niestabilnych geologicznie odcinków.
Doniesienia: Saurabh Sharma, autorzy: YP Rajesh i Tanvi Mehta
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.