Rynek moto w Polsce odbija się od dna. Te nowe auta wybierają Polacy [Ranking modeli] – Moto
W lutym w Polsce zarejestrowano 38 525 aut osobowych – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. To najlepszy drugi miesiąc roku od czterech lat i rekordowego pod tym względem lutego 2019 r. Choć nie da się oprzeć wrażeniu, że branża moto odbija się od dna, to pomaga jej efekt niskiej bazy.
Liczba rejestracji aut osobowych zanotowana w lutym 2023 r. była o 9,9 proc. wyższa niż w styczniu i jednocześnie o 14,9 proc. wyższa niż rok wcześniej. Nominalnie w bazie Centralnej Ewidencji pojazdów przybyło o blisko 3,5 tys. nowych aut osobowych więcej niż w styczniu 2023 r. oraz o blisko 5 tys. więcej niż w lutym 2022 r.
Tegoroczny luty był dla salonów samochodowych także o 2 proc. lepszy od lutego 2021 r. W poprzednim miesiącu zarówno polscy klienci indywidualni jak i firmy rejestrujące na REGON zarejestrowały tyle samo aut co w lutym 2020 r. Nominalnie było ich o 13 więcej niż przed trzema laty u progu pandemii COVID-19.
Od początku roku na polskich drogach przybyło 73 571 nowych aut osobowych – o 17,7 proc., a nominalnie o ponad 11 tys. więcej niż w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2022 r.
Luty wyglądał zdecydowanie gorzej w przypadku aut dostawczych o masie do 3,5 t. W bazie CEP przybyło 4787 szt. – o 8,4 proc. mniej niż przed rokiem.
Yarisy odjeżdżają
W lutym 2023 r. największą popularnością wśród polskich klientów indywidualnych cieszyły się dwie toyoty yaris. Podobnie jak w styczniu najwięcej rejestracji zanotowano w przypadku yarisa cross (820 szt.). Drugi był klasyczny miejski yaris (696 szt.), a podium uzupełnił produkowany przez Toyotę SUV – c-hr (562 szt.).
Lp. | Model | Styczeń 2023 r. | Luty 2023 r. | Zmiana m/m [w proc.] |
1. | toyota yaris cross | 852 | 820 | -3,8 |
2. | toyota yaris | 494 | 696 | +40,9 |
3. | toyota c-hr | 234 | 562 | +140,2 |
4. | dacia duster | 297 | 451 | +51,9 |
5. | kia sportage | 389 | 358 | -8,0 |
6. | kia stonic | 219 | 319 | +45,7 |
7. | toyota corolla cross | 439 | 314 | -28,5 |
8. | hyundai tucson | 235 | 302 | +28,5 |
9. | skoda kamiq | 280 | 285 | +1,8 |
10. | volkswagen t-roc | 215 | 276 | +28,4 |
11. | dacia sandero | 342 | 237 | -30,7 |
11. | toyota rav4 | 261 | 237 | -9,2 |
13. | kia xceed | 232 | 221 | -4,7 |
14. | skoda karoq | 126 | 203 | +61,1 |
15. | suzuki vitara | 154 | 202 | +31,2 |
16. | toyota aygo x | 124 | 196 | +58,1 |
17. | skoda fabia | 204 | 178 | -12,7 |
18. | hyundai i20 | 156 | 173 | +10,9 |
19. | hyundai kona | 112 | 150 | +33,9 |
20. | mazda cx-5 | 156 | 146 | -6,4 |
1-20. | – | 5521 | 6326 | +14,6 |
Pozostałe | – | 5181 | 5337 | +3,0 |
Suma | – | 10 702 | 11 663 | +9,0 |
Te same trzy modele były najczęściej rejestrowanymi autami także, jeśli weźmiemy pod uwagę dwa pierwsze miesiące 2023 r. Widać jednak, że choć w 2022 r. o miano najpopularniejszego modelu wśród „Kowalskich” trwała zacięta walka do końca, tak początek 2023 r. zdecydowanie należy do toyoty yaris cross, po stronie której zanotowano 1672 zarejestrowane egzemplarze. Próg 1 tys. sztuk przekroczyła także toyota yaris (1190 szt.). Zdecydowanie poniżej niego znalazły się dwie inne toyoty: c-hr (796 szt.) oraz corolla cross (753 szt.).
Klienci indywidualni w lutym 2023 r. zarejestrowali łącznie 11 663 auta osobowe – o 9 proc.( nominalnie o blisko 1 tys. szt.) więcej niż w lutym 2022 r.
Japońsko – czeski przekładaniec
Po wielu miesiącach z rzędu z dominacją toyoty corolli, luty przyniósł zmianę na pozycji lidera popularności wśród firm rejestrujących w Polsce auta na REGON. Najczęściej rejestrowanym modelem w lutym 2023 r. była toyota yaris (1434 szt.). Druga corolla zapisała na swoim koncie 1328 szt. Japońską hegemonię, podobnie jak w poprzednich latach, stara się przełamać skoda octavia, która w lutym była rejestrowana na REGON 778 razy, wyprzedzając jedynie o 8 sztuk toyotę yaris cross.
Lp. | Model | Styczeń 2023 r. | Luty 2023 r. | Zmiana m/m [w proc.] |
1. | toyota yaris | 916 | 1434 | +56,6 |
2. | toyota corolla | 1547 | 1328 | -14,2 |
3. | skoda octavia | 576 | 778 | +35,1 |
4. | toyota yaris cross | 909 | 770 | -15,3 |
5. | toyota c-hr | 326 | 707 | +116,9 |
6. | skoda superb | 450 | 512 | +13,8 |
7. | volvo xc60 | 368 | 498 | +35,3 |
8. | hyundai tucson | 253 | 476 | +88,1 |
9. | dacia duster | 300 | 473 | +57,7 |
10. | hyundai i30 | 393 | 464 | +18,1 |
11. | kia ceed | 349 | 454 | +30,1 |
12. | toyota rav4 | 518 | 408 | -21,2 |
13. | kia sportage | 335 | 383 | +14,3 |
14. | toyota corolla cross | 350 | 374 | +6,9 |
15. | skoda fabia | 492 | 347 | -29,5 |
16. | skoda kodiaq | 296 | 343 | +15,9 |
17. | volkswagen passat | 190 | 336 | +76,8 |
18. | dacia sandero | 404 | 313 | -22,5 |
19. | skoda kamiq | 450 | 294 | -34,7 |
20. | audi a4 | 213 | 273 | +28,2 |
1-20. | – | 9635 | 10 965 | +13,8 |
Pozostałe | – | 14 709 | 15 897 | +8,1 |
Suma | – | 24 344 | 26 862 | +10,3 |
Biorąc pod uwagę dwa pierwsze miesiące 2023 r. na czele rankingu znajduje się toyota corolla (2875 szt.), która wyprzedza yarisa (2350 szt.). 1 tys. egzemplarzy zarejestrowanych na REGON przekroczyły jeszcze: toyota yaris cross (1679 szt.), skoda octavia (1354 szt.) oraz toyota c-hr (1033 szt.).
Po mizernym styczniu, powrót do czołowej 20-stki najpopularniejszych modeli zanotowano w przypadku popularnych w poprzednich latach modeli: hyundaia tucsona, dacii duster, ale także dawno niewidzianego w czołówce volkswagena passata.
Na uwagę zasługuje wysoki wynik volvo xc60, czyli modelu z segmentu premium, które było 7. najczęściej rejestrowanym autem przez firmy w lutym 2023 r. (498 szt.).
Benzyniaki już nie najpopularniejsze
Od początku roku na rynku nowych aut w Polsce trwa dominacja samochodów z napędami alternatywnymi. W dwóch pierwszych miesiącach 2023 r. miały one 45,8 proc. udziałów w rynku, co oznaczało wzrost o 4,5 pp. w skali roku. Udział aut benzynowych wyniósł 45 proc. i był o 4,7 pp. niższy niż w analogicznym okresie 2022 r.
Na podobnym, choć niskim, poziomie utrzymuje się udział nowych diesli – 9,2 proc. i +0,3 pp. r/r.
Wśród aut z napędami alternatywnymi dominują klasyczne hybrydy (21,5 proc. udziałów i +4,2 pp. r/r) oraz tzw. miękkie hybrydy (MHEV) – 16,3 proc. i +0,3 pp. r/r).
Udział aut w pełni elektrycznych dobił do 3 proc. i był o 1,2 pp. wyższy niż w ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2022 r.