Biznes

Rynek moto w Polsce odbija się od dna. Te nowe auta wybierają Polacy [Ranking modeli] – Moto

  • 6 marca, 2023
  • 5 min read
Rynek moto w Polsce odbija się od dna. Te nowe auta wybierają Polacy [Ranking modeli] – Moto


W lutym w Polsce zarejestrowano 38 525 aut osobowych – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. To najlepszy drugi miesiąc roku od czterech lat i rekordowego pod tym względem lutego 2019 r. Choć nie da się oprzeć wrażeniu, że branża moto odbija się od dna, to pomaga jej efekt niskiej bazy.

Liczba rejestracji aut osobowych zanotowana w lutym 2023 r. była o 9,9 proc. wyższa niż w styczniu i jednocześnie o 14,9 proc. wyższa niż rok wcześniej. Nominalnie w bazie Centralnej Ewidencji pojazdów przybyło o blisko 3,5 tys. nowych aut osobowych więcej niż w styczniu 2023 r. oraz o blisko 5 tys. więcej niż w lutym 2022 r.

Tegoroczny luty był dla salonów samochodowych także o 2 proc. lepszy od lutego 2021 r. W poprzednim miesiącu zarówno polscy klienci indywidualni jak i firmy rejestrujące na REGON zarejestrowały tyle samo aut co w lutym 2020 r. Nominalnie było ich o 13 więcej niż przed trzema laty u progu pandemii COVID-19.

Od początku roku na polskich drogach przybyło 73 571 nowych aut osobowych – o 17,7 proc., a nominalnie o ponad 11 tys. więcej niż w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2022 r.

Luty wyglądał zdecydowanie gorzej w przypadku aut dostawczych o masie do 3,5 t. W bazie CEP przybyło 4787 szt. – o 8,4 proc. mniej niż przed rokiem.

Yarisy odjeżdżają

W lutym 2023 r. największą popularnością wśród polskich klientów indywidualnych cieszyły się dwie toyoty yaris. Podobnie jak w styczniu najwięcej rejestracji zanotowano w przypadku yarisa cross (820 szt.). Drugi był klasyczny miejski yaris (696 szt.), a podium uzupełnił produkowany przez Toyotę SUV – c-hr (562 szt.).

Rejestracje nowych aut na klientów indywidualnych – luty 2023 r.

Warto przeczytać!  Książeczki mieszkaniowe. Jak odzyskać pieniądze?
Lp. Model Styczeń 2023 r. Luty 2023 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota yaris cross 852 820 -3,8
2. toyota yaris 494 696 +40,9
3. toyota c-hr 234 562 +140,2
4. dacia duster 297 451 +51,9
5. kia sportage 389 358 -8,0
6. kia stonic 219 319 +45,7
7. toyota corolla cross 439 314 -28,5
8. hyundai tucson 235 302 +28,5
9. skoda kamiq 280 285 +1,8
10. volkswagen t-roc 215 276 +28,4
11. dacia sandero 342 237 -30,7
11. toyota rav4 261 237 -9,2
13. kia xceed 232 221 -4,7
14. skoda karoq 126 203 +61,1
15. suzuki vitara 154 202 +31,2
16. toyota aygo x 124 196 +58,1
17. skoda fabia 204 178 -12,7
18. hyundai i20 156 173 +10,9
19. hyundai kona 112 150 +33,9
20. mazda cx-5 156 146 -6,4
1-20. 5521 6326 +14,6
Pozostałe 5181 5337 +3,0
Suma 10 702 11 663 +9,0

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Te same trzy modele były najczęściej rejestrowanymi autami także, jeśli weźmiemy pod uwagę dwa pierwsze miesiące 2023 r. Widać jednak, że choć w 2022 r. o miano najpopularniejszego modelu wśród „Kowalskich” trwała zacięta walka do końca, tak początek 2023 r. zdecydowanie należy do toyoty yaris cross, po stronie której zanotowano 1672 zarejestrowane egzemplarze. Próg 1 tys. sztuk przekroczyła także toyota yaris (1190 szt.). Zdecydowanie poniżej niego znalazły się dwie inne toyoty: c-hr (796 szt.) oraz corolla cross (753 szt.).

Warto przeczytać!  Ceny ropy spadają o 1% w wyniku rozmów o zawieszeniu broni między Izraelem a Hamasem, obawy dotyczące inflacji w USA Autor: Reuters

Klienci indywidualni w lutym 2023 r. zarejestrowali łącznie 11 663 auta osobowe – o 9 proc.( nominalnie o blisko 1 tys. szt.) więcej niż w lutym 2022 r.

Japońsko – czeski przekładaniec

Po wielu miesiącach z rzędu z dominacją toyoty corolli, luty przyniósł zmianę na pozycji lidera popularności wśród firm rejestrujących w Polsce auta na REGON. Najczęściej rejestrowanym modelem w lutym 2023 r. była toyota yaris (1434 szt.). Druga corolla zapisała na swoim koncie 1328 szt. Japońską hegemonię, podobnie jak w poprzednich latach, stara się przełamać skoda octavia, która w lutym była rejestrowana na REGON 778 razy, wyprzedzając jedynie o 8 sztuk toyotę yaris cross.

Rejestracje nowych aut na firmy – luty 2023 r.

Lp. Model Styczeń 2023 r. Luty 2023 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota yaris 916 1434 +56,6
2. toyota corolla 1547 1328 -14,2
3. skoda octavia 576 778 +35,1
4. toyota yaris cross 909 770 -15,3
5. toyota c-hr 326 707 +116,9
6. skoda superb 450 512 +13,8
7. volvo xc60 368 498 +35,3
8. hyundai tucson 253 476 +88,1
9. dacia duster 300 473 +57,7
10. hyundai i30 393 464 +18,1
11. kia ceed 349 454 +30,1
12. toyota rav4 518 408 -21,2
13. kia sportage 335 383 +14,3
14. toyota corolla cross 350 374 +6,9
15. skoda fabia 492 347 -29,5
16. skoda kodiaq 296 343 +15,9
17. volkswagen passat 190 336 +76,8
18. dacia sandero 404 313 -22,5
19. skoda kamiq 450 294 -34,7
20. audi a4 213 273 +28,2
1-20. 9635 10 965 +13,8
Pozostałe 14 709 15 897 +8,1
Suma 24 344 26 862 +10,3
Warto przeczytać!  Od poniedziałku pociągiem elektrycznym na lotnisko. Mogło być do Kościerzyny, ale PKP zawaliły sprawę

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Biorąc pod uwagę dwa pierwsze miesiące 2023 r. na czele rankingu znajduje się toyota corolla (2875 szt.), która wyprzedza yarisa (2350 szt.). 1 tys. egzemplarzy zarejestrowanych na REGON przekroczyły jeszcze: toyota yaris cross (1679 szt.), skoda octavia (1354 szt.) oraz toyota c-hr (1033 szt.).

Po mizernym styczniu, powrót do czołowej 20-stki najpopularniejszych modeli zanotowano w przypadku popularnych w poprzednich latach modeli: hyundaia tucsona, dacii duster, ale także dawno niewidzianego w czołówce volkswagena passata.

Na uwagę zasługuje wysoki wynik volvo xc60, czyli modelu z segmentu premium, które było 7. najczęściej rejestrowanym autem przez firmy w lutym 2023 r. (498 szt.).

Benzyniaki już nie najpopularniejsze

Od początku roku na rynku nowych aut w Polsce trwa dominacja samochodów z napędami alternatywnymi. W dwóch pierwszych miesiącach 2023 r. miały one 45,8 proc. udziałów w rynku, co oznaczało wzrost o 4,5 pp. w skali roku. Udział aut benzynowych wyniósł 45 proc. i był o 4,7 pp. niższy niż w analogicznym okresie 2022 r.

Na podobnym, choć niskim, poziomie utrzymuje się udział nowych diesli – 9,2 proc. i +0,3 pp. r/r.

Wśród aut z napędami alternatywnymi dominują klasyczne hybrydy (21,5 proc. udziałów i +4,2 pp. r/r) oraz tzw. miękkie hybrydy (MHEV) – 16,3 proc. i +0,3 pp. r/r).

Udział aut w pełni elektrycznych dobił do 3 proc. i był o 1,2 pp. wyższy niż w ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2022 r.




Źródło