Świat

Rywal Erdogana przeszedł polityczną przemianę przed wyborami

  • 13 maja, 2023
  • 5 min read
Rywal Erdogana przeszedł polityczną przemianę przed wyborami


Uwaga redaktora: Wersja tej historii pojawia się w biuletynie CNN „W międzyczasie na Bliskim Wschodzie”, ukazującym się trzy razy w tygodniu w najważniejszych artykułach z regionu. Podpisz tutaj.

Kemal Kilicdaroglu, główny kandydat opozycji w wyborach prezydenckich w Turcji, jest zdecydowanie spokojny i łagodny w swoich dążeniach do zakończenia dwudziestoletniej rządów prezydenta Recepa Tayyipa Erdogana.

Większość komunikatów dotyczących jego kampanii pochodziła z typowo tureckiego domu należącego do klasy średniej i była publikowana na Twitterze, w filmach, które niektórzy obserwatorzy nazwali jego „dziennikami kuchennymi”.

Siedząc, często z herbatą w „ince belli”, tureckiej filiżance, przedstawia swoje kluczowe obietnice wyborcze, ogłasza członków swojej potencjalnej koalicji, a czasem po prostu szczerze przemawia do ludzi, praktycznie witając publiczność w swoim domu.

Takie gesty jaskrawo kontrastują z elitarnym wizerunkiem, jaki kiedyś miał on i jego partia. Analitycy twierdzą, że chęć odwołania się do dzisiejszych wyborców spowodowała, że ​​kandydat na prezydenta przeszedł przez lata metamorfozę wizerunku. Jego przesłanie jest teraz skierowane do tureckiej klasy średniej i uciśnionych, do tego właśnie elektoratu, którego Erdogan zawsze bronił.

Ale Erdogan jest teraz postrzegany przez swoich krytyków jako odpowiedzialny za zawirowania gospodarcze, przed którymi stoi kraj, głównie z powodu jego niezdolności do kontrolowania szalejącej inflacji, która według sondaży jest wysoko na liście priorytetów wyborców udających się do urn wyborczych w Niedziela. Inflacja w kraju wyniosła w kwietniu 43%, co oznacza spadek ze szczytowego poziomu 85% w październiku ubiegłego roku.

Warto przeczytać!  Czym są turbulencje powietrza i jakie stwarzają zagrożenie na niebie

Dla przeciwników Erdogana to pożywka dla kampanii przeciwko niemu.

Obietnica naprawy słabnącej gospodarki Turcji była kamieniem węgielnym kampanii Kilicdaroglu. W wideo opublikowane na Twitterze w piątek stał w kuchni i trzymał podstawowe produkty, takie jak chleb, jajka i jogurt, przypominając widzom, jak bardzo ich cena wzrosła w ciągu roku. W oddzielnym czterosekundowy klipmówi: „Dzisiaj, jeśli jesteś biedniejszy niż wczoraj, jedynym powodem jest Erdogan”.

Gulfem Saydan Sanver, ekspert ds. komunikacji politycznej, który pracuje z kilkoma politykami z centrolewicowej Republikańskiej Partii Ludowej (CHP) w Kilicdaroglu, powiedział, że kuchnia stała się „symbolem” kandydata, „że żyje on w skromnym (życiu), i zajmuje się codziennymi problemami zwykłych obywateli Turcji”.

„(On) chciał pokazać, że Erdogan jest tym, który zapomniał o problemach rodzin o niższych dochodach” – powiedziała.

Wykorzystanie przez niego Twittera w celu dotarcia do elektoratu mogło jednak nie być przypadkowe. Większość głównych mediów w kraju jest kontrolowana przez lojalistów rządowych, co skłania opozycję do korzystania z mediów społecznościowych.

Eksperci twierdzą, że kiedy w 2010 roku przejął kontrolę nad elektrociepłownią, Kilicdaroglu miał problem z wizerunkiem. Jego partia była zdecydowanie świecka i zaciekle nacjonalistyczna. Dziś jednak zjednoczyła różnych graczy politycznych, stara się zabiegać o głos Kurdów, a nawet wita uciekinierów z islamistycznego poparcia Erdogana Ak Party.

Warto przeczytać!  Książę Harry ujawnia, że ​​Meghan Markle wprowadziła widzów w błąd w sprawie sporu Kate Middleton podczas specjalnego programu „Oprah” w 2021 roku

Według niektórych z tych, którzy go znali, zawodowy biurokrata, który stał się politykiem, był postrzegany jako elitarny i odłączony od klasy robotniczej, kiedy przejął kontrolę nad partią, podobnie jak sama CHP była postrzegana. Rząd Erdogana wykorzystał to.

„Rząd bardzo często stosował rozróżnienie ludzie kontra elity… aby zdyskredytować opozycję, pokazując ją jako część jakiejś elity władzy” – powiedział Murat Somer, profesor nauk politycznych na Uniwersytecie Koc w Stambule. To stworzyło „bardzo twardy, skostniały, negatywny wizerunek, którego opozycja nie mogła się pozbyć” – powiedział CNN.

Trudno byłoby sobie wyobrazić domowe wideo na początku jego kariery politycznej, ponieważ jego naturalną skłonnością jest zachowywanie życia prywatnego dla siebie, powiedział Mehmet Karli, członek CHP i wieloletni doradca Kilicdaroglu.

„W trakcie (jego)… życia politycznego zrozumiał, że sfera prywatna i publiczna są bardzo ze sobą powiązane, zwłaszcza jeśli ktoś przewodzi ruchowi” – ​​powiedział CNN.

Ale łagodne zachowanie przedstawione w jego domu może mieć wady.

Sanver powiedział, że filmy z kuchni mogą wydawać się zbyt delikatne dla niektórych trudniejszych kwestii polityki zagranicznej w Turcji – w tym powiązań z prezydentem Rosji Władimirem Putinem i Stanami Zjednoczonymi.

Warto przeczytać!  Dmitrij Muratow: Ostrzeżenie nuklearne od rosyjskiego dziennikarza, laureata Nagrody Nobla

Erdogan był w stanie wykorzystać osobiste relacje i wykazał się skutecznym przywództwem w jednym z najtrudniejszych problemów na świecie. Wraz z ONZ udało mu się wynegocjować porozumienie w sprawie eksportu zboża między Ukrainą a Rosją, pomagając zapobiec światowemu kryzysowi żywnościowemu.

„To jedna z krytyk, jakie miałem” – powiedział CNN Sanver, który spotykał się z Kilicdaroglu podczas swojej kampanii. „Musi wyglądać na silnego, ponieważ Erdogan jest również bardzo silny”.

Powiedziała, że ​​dostarczenie niektórych adresów z jego biura mogło pomóc w ustaleniu poważniejszej osobowości, pokazując jednocześnie, że wciąż jest innym przywódcą niż Erdogan.

W kraju, w którym tożsamość etniczna i religijna często odgrywa rolę w dyskursie publicznym i jest wykorzystywana przez niektórych polityków, Kilicdaroglu szybko zabrał się do pozbawiania przeciwników amunicji.

W wideo opublikowanym na Twitterze z jego biura w zeszłym miesiącu oświadczył elektoratowi, do którego należy sekta alewitów, mniejszość wyznaniowa ze wschodniej Turcji, która od lat skarży się na prześladowania w kraju, w którym większość stanowią sunnici. Wideo obejrzano 36 milionów razy.

„Nie będziemy już rozmawiać o tożsamościach; porozmawiamy o osiągnięciach” – powiedział. „Nie będziemy już mówić o podziałach i różnicach; będziemy mówić o naszej wspólnocie i naszych wspólnych marzeniach. Czy dołączysz do tej kampanii na rzecz tej zmiany?”




Źródło