Biznes

Rządowi się spieszy. Wbiją pierwszą łopatę pod CPK?

  • 12 lipca, 2023
  • 5 min read
Rządowi się spieszy. Wbiją pierwszą łopatę pod CPK?


Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła, że uzyskała decyzję środowiskową, a tym samym „zielone światło dla budowy” nowego lotniska i węzła kolejowego. Otwiera jej to drogę do wnioskowania o decyzję lokalizacyjną, a później – pozwolenie na budowę.

Niewątpliwie nad spółką wisi widmo wyborów i niepewność związana z tym, co stanie się z CPK w przypadku przejęcia władzy przez opozycję. Na razie wydaje się, że nie wie tego sama opozycja, ale im więcej uda się zrobić do wyborów, tym trudniej będzie ten projekt odkręcić – ocenia Dominik Sipiński, analityk rynku lotniczego z firmy ch-aviation.com i Polityki Insight w rozmowie z money.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Europa ma problem. „CPK może być lekarstwem”

Ekspert przypomina, że już teraz inwestycja w CPK „jest dość dobrze zabezpieczona” pod tym względem, dzięki wpisaniu na listę unijnych projektów, rozmowach ze strategicznym inwestorem i zaawansowanemu planowaniu.

Decyzja środowiskowa. Zielone światło dla budowy?

Dodał, że jeszcze w lipcu możliwe jest uzyskanie promesy zezwolenia na budowę z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To otworzy drzwi do złożenia wniosku do wojewody o wydanie decyzji lokalizacyjnej. Kolejnym krokiem będzie wniosek o pozwolenie na budowę.

Niezależnie od głosów krytyków, którzy chcą projekt CPK wywrócić, zablokować i zamknąć na cztery spusty na dnie szuflady, w ubiegłym roku przeszliśmy z fazy planowania do projektowania. Oczekiwanej dynamiki nabrał program wykupu nieruchomości na terenie węzła CPK.

„Jak się chce, to można”

To ostatnie poruszenie i przyspieszenie dotyczące CPK zauważają też eksperci i komentatorzy rynku lotniczego.

– Decyzja RDOŚ pokazuje, że jak się chce to można. Bo przy 20 tys. stron dostarczonych przez CPK materiałów i tak skomplikowanej inwestycji, wydanie jej już po 10 miesiącach jest osiągnięciem. Od razu przyszła mi na myśl nieszczęsna Wschodnia Obwodnica Warszawy, gdzie cyrk z decyzją trwa już dobrych kilka lat. Oczywiście, priorytet polityczny dla CPK jest tutaj nie bez znaczenia – stwierdza Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, w odpowiedzi na pytania money.pl.

Warto przeczytać!  Lokaty terminowe w kwietniu 2023 r.

Szybkie podejmowanie decyzji planistycznych i uzyskiwanie decyzji administracyjnych dla CPK chwali też Sipiński. Podkreśla jednak, że to jeszcze o niczym nie przesądza.

Wbiją pierwszą łopatę jeszcze latem

Kilka tygodni temu Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, mówił, że „jesteśmy w przededniu wbicia łopaty” na placu budowy nowego lotniska.

Wszystko wskazuje na to, że prace rozpoczniemy na przełomie sierpnia i września – powiedział tygodnikowi „Sieci”.

W to, że jeszcze latem tego roku odbędzie się symboliczne rozpoczęcie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, nie wątpią też nasi rozmówcy. Przyjęty przez rząd harmonogram zakłada oddanie nowego lotniska pod koniec 2027 r.

Termin ten podają w wątpliwość eksperci z branży. Sam Marcin Horała w cytowanej wyżej rozmowie stwierdził, że 2027 r. to „termin niezwykle ambitny” i tempo idące na unijny oraz światowy rekord. Dodał, że „nie można wykluczyć, że w przyszłości powstaną jakieś opóźnienia. Ale dotychczas te ryzyka się nie zmaterializowały i trzymamy się harmonogramu”.

Dosyć pewnym jest, że wszystkie papierki niezbędne do uroczystego wbicia łopaty będą dostarczone – uważa Adrian Furgalski.

Co może opóźnić inwestycję?

– Jednym z głównych powodów opóźnień w realizacji inwestycji są albo niedokładnie przygotowane projekty i decyzje administracyjne lub zmiany koncepcji w trakcie budowy. Biorąc pod uwagę wysokie tempo prac w ostatnich miesiącach i ciągły brak strategii LOT-u, kluczowej także dla CPK, spółka musi bardzo uważać, aby zbalansować pośpiech i dokładność – podkreśla ekspert.

Na jeszcze jeden aspekt uwagę zwraca prezes ZDG TOR. – Ciekaw jestem, jaka będzie odpowiedź przeciwników Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nowelizacja ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku z 2021 r. zwiększa możliwości wstrzymania wykonania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, a także wprowadza możliwość zaskarżenia decyzji inwestycyjnych wydanych na jej podstawie, choćby przez organizacje ekologiczne – zaznacza Adrian Furgalski.

Sądząc po temperaturze sporu, przeciwnicy nie odpuszczą i łatwo wykorzystają każdy paragraf służący opóźnieniu projektu – dodał.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.


Źródło