Rozrywka

SAG-AFTRA zawiera umowę na repliki głosu AI z Narrativ

  • 14 sierpnia, 2024
  • 4 min read
SAG-AFTRA zawiera umowę na repliki głosu AI z Narrativ


Związek zawodowy SAG-AFTRA zawarł umowę ze start-upem zajmującym się sztuczną inteligencją Narrativ na powielanie dźwięku głosu w reklamie cyfrowej. Związek twierdzi, że umowa ta wyznacza „nowy standard” etycznego wykorzystania tej technologii, a także ułatwia wykonawcom wyrażanie zgody i otrzymywanie wynagrodzenia.

Nowojorska firma Narrativ prowadzi internetowy rynek oferujący reklamodawcom narzędzia do tworzenia spotów audio przy użyciu narzędzi AI. Nowa umowa firmy z SAG-AFTRA obiecuje dać 160 000 członków związku możliwość dodania się do bazy danych, która łączy talenty głosowe z reklamodawcami. Poszczególni członkowie będą mogli negocjować opłaty za korzystanie ze swojego głosu w ramach poszczególnych projektów, pod warunkiem, że opłata nie będzie niższa od minimalnej stawki SAG-AFTRA zgodnie z jej najnowszą umową reklamową z reklamodawcami.

W negocjacjach ze związkiem Narrativ zgodził się na wymogi SAG-AFTRA dotyczące świadomej zgody i rekompensaty, wśród innych „kluczowych zabezpieczeń AI”. Narrativ został założony w 2022 r.

„Nie wszyscy członkowie będą zainteresowani skorzystaniem z możliwości, jakie może zaoferować licencjonowanie ich cyfrowych replik głosu, i to jest zrozumiałe. Ale dla tych, którzy to zrobią, teraz macie bezpieczną opcję” — powiedział Duncan Crabtree-Ireland, krajowy dyrektor wykonawczy i główny negocjator SAG-AFTRA. „Narrativ zgodził się na nasze warunki, a jego platforma jest doskonałym przykładem tego, jak sztuczna inteligencja może być etycznie wykorzystywana, poprzez oddanie wynagrodzenia, świadomej zgody i kontroli w ręce poszczególnych wykonawców”.

Warto przeczytać!  Jon Landau, producent filmów „Titanic” i „Avatar”, zmarł w wieku 63 lat

Związek podkreślił, że umowa została zatwierdzona przez jego Krajowy Komitet Wykonawczy. „SAG-AFTRA i Narrativ wyznaczają nowy standard etycznego wykorzystania replik głosu generowanych przez AI w reklamie cyfrowej” – stwierdził związek.

Funkcja rynku Narrativ pozwala wykonawcom na umieszczanie swoich osobistych preferencji i innych szczegółów, aby kierować potencjalnych reklamodawców. Każda reklama utworzona za pośrednictwem platformy Narrativ wygeneruje składkę emerytalną i zdrowotną dla wykonawcy lub wykonawców, poinformowała SAG-AFTRA.

Analiza VIP+: Umowy licencyjne dotyczące treści AI z wydawcami: kompletny zaktualizowany indeks

„Ta struktura zapewnia uczciwe wynagrodzenie i przejrzystość. Marki muszą uzyskać zgodę wykonawców na każde wykorzystanie ich cyfrowej repliki głosu w reklamie” — powiedział SAG-AFTRA. „Oferując wykonawcy angaż, producent musi zidentyfikować produkt lub usługę, które są promowane w tworzonej przez niego reklamie i dostarczyć scenariusz reklamy. Jeśli reklamodawca nie podziela preferencji wykonawcy lub nie podoba mu się tekst, może łatwo odrzucić prośbę”.

SAG-AFTRA jest chętna do zawierania umów biznesowych z firmami AI, takimi jak Narrativ, które pomogą utrwalić standardy dotyczące nakazywania zgody i wynagrodzenia dla aktorów, gdy ich nazwiska, podobizny, głosy i wizerunki są manipulowane za pomocą sztucznej inteligencji. Zarządzanie AI z pewnością będzie głównym obszarem zainteresowania związku w nadchodzących latach. Sprawy dotyczące praw autorskich związanych z AI również mnożą się w sądach federalnych i stanowych.

Warto przeczytać!  „Mają inny pomysł na to, czego chcą widzowie” – termin

„To nowa granica dla reklamy cyfrowej. AI umożliwia spełnienie marzeń każdego marketera — daje im narzędzia do przekazywania właściwego komunikatu, używając głosu, który znajdzie oddźwięk u właściwej osoby, we właściwym miejscu i czasie” — powiedział współzałożyciel Narrativ, Ben Gottdiener. „Etyczne wykorzystanie AI nie unieważnia tej wizji. Wzmacnia ją. Zapewniając, że każda osoba zaangażowana w tworzenie tej wiadomości jest informowana o jej zawartości, wyraża zgodę na jej wykorzystanie i jest uczciwie wynagradzana, sprawiamy, że ta wizja jest trwała, powtarzalna i realna”.

Przedstawiciele SAG-AFTRA planują przeprowadzić na żywo na Instagramie sesję pytań i odpowiedzi na temat paktu Narrativ z członkami o godzinie 15:00 czasu pacyficznego, 14 sierpnia.

Analiza VIP+: Rozpoczęły się beta testy dubbingu Lip-Sync w filmach i telewizji Hollywood


Źródło