Samochód kempingowy GMC Bus z 1965 roku
Ten klasyczny samochód kempingowy rozpoczął życie jako autobus transportowy w bazie wojskowej Fort Ord w zatoce Monterey w Kalifornii w 1965 roku. W tej roli bez wątpienia przewiózłby tysiące nowych żołnierzy przed ich wysłaniem na wojnę w Wietnamie.
W późniejszych latach autobus uległ awarii silnika i został sprzedany jako nadwyżka wojskowa. Na szczęście kupił go ktoś, kto wymienił silnik i skrzynię biegów, zanim całkowicie przebudował autobus na luksusowego, a teraz zdecydowanie retro, kampera.
Szybkie fakty – samochód kempingowy GMC Bus z 1965 roku
- Ten samochód kempingowy jest oparty na autobusie GMC z 1965 roku, a konkretnie na autobusie GM „New Look”, który został wprowadzony w 1959 roku jako ulepszenie wcześniejszego autobusu GM Transit Bus, który z mocą wsteczną został nazwany autobusem „Old Look”.
- W autobusie GMC „Mew Look” wykorzystano niezwykłą skorupową konstrukcję ze wzmocnioną skórą, która radziła sobie bez tradycyjnego podwozia, co znacznie pomogło zmniejszyć wagę i zużycie paliwa.
- Stworzono szeroką gamę autobusów GMC do wielu zastosowań, od transportu miejskiego i autobusów szkolnych po transport wojskowy i nie tylko.
- W trakcie produkcji w latach 1959-1986 zbudowano łącznie ponad 44 000 egzemplarzy.
Krótka historia kampera
Nie ma całkowitej zgody co do tego, kto i kiedy zbudował pierwszy samochód kempingowy, ale wiemy, że pierwszym produkowanym kamperem był prawie na pewno model Touring Landau oferowany przez Pierce-Arrow Motor Car Company w 1910 roku.
Touring Landau był kamperem w każdym nowoczesnym znaczeniu tego słowa, oferował pokładową toaletę i dużo miejsca na sprzęt kempingowy. Warto pamiętać, że w 1910 r. nie było autostrad i stosunkowo mało uszczelnionych dróg, więc każda wyprawa terenowa mogła być przygodą – dlatego opracowano Touring Landau.
W 1915 r. koncepcja kampera eksplodowała w świadomości wielu Amerykanów dzięki specjalnie zbudowanemu „Gypsy Van” należącemu do rodziny Conklin, która wyruszyła z Huntington w stanie Nowy Jork na wyprawę pod namiot.
Cygańska furgonetka została zbudowana przez firmę Roland Conklin’s Gas-Electric Motor Bus Company. Przygody rodziny Conklinów w drodze do San Francisco były szeroko opisywane w ówczesnych gazetach, w tym w The New York Times.
W latach dwudziestych XX wieku koncepcja przyczepy kempingowej lub kampera była dobrze ugruntowana, a w latach trzydziestych firmy takie jak Bowlus i Airstream produkowały swoje kultowe, całkowicie aluminiowe przyczepy, które czerpały inspirację ze świata lotnictwa.
Po drugiej wojnie światowej koncepcja kampera zyskała na popularności, firma Winnebago została założona w 1958 roku, a do lat 70. największy amerykański producent samochodów, General Motors, miał w produkcji GMC Motorhome.
Dziś branża samochodów kempingowych odnotowuje roczne obroty w miliardach dolarów, wielu Amerykanów spędzało wakacje w kamperach jako dzieci, a kiedy mają własne dzieci, powtarzają to doświadczenie.
Pokazany tutaj samochód kempingowy GMC Bus z 1965 r
Autobus, który widzisz, zaczął swoje życie skromnie, jak wspomniano we wstępie, był używany do ciągnięcia żołnierzy po bazie wojskowej Fort Ord, aż pewnego dnia zepsuł mu się silnik i został sprzedany jako nadwyżka.
Następnie został kupiony przez nowego właściciela, który rozpoczął kompletną przebudowę i remont. Autobus został gruntownie zmodyfikowany pod kątem nowego życia jako dom na kółkach.
Jest teraz napędzany sześciocylindrowym silnikiem Cummins ISL-350 o pojemności 8,9 litra, współpracującym z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów Allison. Jest również wyposażony w elektronicznie sterowany tempomat, system poziomowania i polerowane aluminiowe felgi Alcoa z oponami Michelin.
Wewnątrz znajdziesz piękne szafki wewnętrzne z drewna Koa, barek, łazienkę z toaletą i oddzielnym prysznicem, aneks kuchenny z czteropalnikową kuchenką i piekarnikiem, lodówką i kostkarką, centralny system odkurzania, dwa telewizory z systemem Bose nagłośnienie i głośniki Boston Acoustics oraz antenę telewizji satelitarnej.
Na dachu znajduje się panel słoneczny, który pomaga utrzymać ładowanie rzeczy w ruchu, a także klimatyzator Polaris, 19-metrową markizę, szklane okna typu Peninsula Glass Thermo-Pane i podgrzewaną suszarkę do hamulców pneumatycznych Meritor WABCO.
Ma teraz przetoczyć się po kamperze w styczniu z Mecum, jeśli chcesz przeczytać więcej na ten temat lub zarejestrować się do licytacji, możesz odwiedzić listę tutaj.
Zdjęcia dzięki uprzejmości Mecum
Artykuły napisane przez Bena były publikowane w CNN, Popular Mechanics, Smithsonian Magazine, Road & Track Magazine, oficjalnym blogu Pinterest, oficjalnym blogu eBay Motors, BuzzFeed, Autoweek Magazine, Wired Magazine, Autoblog, Gear Patrol, Jalopnik, The Verge , i wiele więcej.
Silodrome zostało założone przez Bena w 2010 roku, odkąd strona stała się światowym liderem w sektorze motoryzacji alternatywnej i zabytkowej, z ponad milionem czytelników miesięcznie z całego świata i setkami tysięcy obserwujących na portalach społecznościowych głoska bezdźwięczna.