Motoryzacja

Samochody elektryczne rosną do 5,6% rynku amerykańskiego, na czele z Teslą, Fordem, GM

  • 16 lutego, 2023
  • 3 min read
Samochody elektryczne rosną do 5,6% rynku amerykańskiego, na czele z Teslą, Fordem, GM


Oczekiwano, że nowo wprowadzone na rynek pojazdy elektryczne na rok 2022 stworzą większą konkurencję na rynku, ale ich start był powolny. Ford Lightning pickup miał 12 804 rejestracji w ciągu roku, crossover BMW iX miał 5245, Audi Q4 E-tron miał 2758, Toyota bZ4X miał 1067, a Cadillac Lyriq miał 157.

Ponieważ popyt na pojazdy elektryczne generalnie przewyższył podaż w zeszłym roku, producenci samochodów często konkurują, aby zobaczyć, kto może zbudować najwięcej pojazdów dla klientów z list oczekujących, twierdzą analitycy.

Tesla ma zarówno swoją oryginalną fabrykę w Fremont w Kalifornii, jak i nową fabrykę w Austin w Teksasie, która rozpoczęła produkcję Modelu Y w zeszłym roku. Oczekuje się, że pickup Cybertruck Tesli wystartuje z Austin w tym roku. Podsumowując, moce produkcyjne Tesli w USA wynoszą obecnie około 900 000 pojazdów, jak podała firma, głównie do sprzedaży krajowej.

„Tesla przoduje pod względem zdolności produkcyjnych pojazdów elektrycznych i była w stanie wykorzystać to na swoją korzyść” — powiedział Stropp.

Nieco ponad rok temu Edmunds przewidywał, że udział Tesli w rynku pojazdów elektrycznych spadnie do 46 procent w 2022 r., „gdy nowi gracze wejdą do segmentu”. Ale popyt Tesli pozostał silny, a produkcja gwałtownie wzrosła.

Warto przeczytać!  Wartość używanych samochodów w listopadzie nadal spada, o 4,2%

powiedział Edmund Wiadomości motoryzacyjne w tym tygodniu spodziewał się wyższych poziomów produkcji nowych modeli pojazdów elektrycznych od rywali Tesli. Wydaje się raczej, że producenci samochodów idą wolno i grają bezpiecznie.

Edmunds, korzystając z własnych obliczeń, szacuje teraz udział Tesli w EV w 2022 roku na 58 procent.

„Firmy samochodowe sprzedające pojazdy elektryczne gromadzą dużą liczbę nowych – i zamożnych – klientów swoich marek, więc chcą mieć pewność, że zrobią to dobrze od samego początku i unikną drogi wycofywania, reklamacji obsługi klienta itp.” Jessica Caldwell, dyrektor wykonawczy firmy Edmunds ds. spostrzeżeń.

Tylko w tym tygodniu Ford tymczasowo wstrzymał produkcję F-150 Lightning z powodu potencjalnego problemu z akumulatorem. W ubiegłym roku Ford wycofał 50 000 sztuk swojego elektrycznego Mustanga Mach-E. Toyota wycofała bZ4X w zeszłym roku z powodu problemu produkcyjnego, który mógł spowodować odpadnięcie kół. A Chevrolet wymienił wadliwe akumulatory w swoich pojazdach elektrycznych Bolt.

Najsilniejsza konkurencja Tesli w zeszłym roku pochodziła z kilku modeli EV wprowadzonych w ostatnich latach, które skorzystały na zwiększeniu poziomu produkcji.

Wśród 10 najpopularniejszych pojazdów elektrycznych w zeszłym roku, według Experian, znalazł się Mustang Mach-E, z 50-procentowym wzrostem rejestracji nowych pojazdów do 38 469, oraz Bolt, z 41-procentowym wzrostem do 36 245. Crossover Volkswagena ID4 odnotował 20-procentowy wzrost do 19 665 rejestracji. A pickup Riviana R1T miał 13148.

Warto przeczytać!  Panasonic interesuje się trzecią fabryką akumulatorów NA EV

Nowsze modele o rosnącym udziale to Kia EV6 z 20 072 rejestracjami i Hyundai Ioniq 5 z 22 560. Godne uwagi są również sedany Mercedes EQS z wynikiem 9628 i BMW i4 z wynikiem 8705.

Tylko kilka pojazdów elektrycznych odnotowało spadek sprzedaży w zeszłym roku, w tym Porsche Taycan, z 28-procentowym spadkiem do 6803, oraz Nissan Leaf, z 18-procentowym spadkiem do 12 115 rejestracji, powiedział Experian.

Biorąc pod uwagę, że konkurencja Tesli publikuje tak stosunkowo niskie liczby rejestracji, jest mało prawdopodobne, aby lider sprzedaży został wyzwany na pierwsze miejsce w krótkim okresie, twierdzą analitycy.

„Prognoza AutoPacific pokazuje, że Tesla będzie nadal dominującą marką samochodów elektrycznych przez co najmniej kilka następnych lat”, powiedział Kim, „a sprzedaż będzie nadal znacząco rosnąć w naszym pięcioletnim okresie prognozy”.


Źródło