Biznes

Samochody elektryczne w Europie: 13,4 procent wszystkich aut nowych. Polska? 3,3 procent [ACEA, wyniki I kw. 2023]

  • 22 kwietnia, 2023
  • 3 min read
Samochody elektryczne w Europie: 13,4 procent wszystkich aut nowych. Polska? 3,3 procent [ACEA, wyniki I kw. 2023]


W I kwartale 2023 roku nowe samochody elektryczne w Europie stanowiły aż 13,4 procent wszystkich aut nowych. W Polsce wygenerowały one aż 3,3 procent rynku, poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Skok jest niesamowity, jeśli weźmiemy pod uwagę, że jeszcze niedawno regularnie notowaliśmy wyniki poniżej 1 procenta. W okresie od stycznia do marca 2023 sprzedaż aut elektrycznych spadła tylko na Malcie i… w Norwegii.

Samochody elektryczne podbijają Europę. W niektórych krajach lepsze niż HICE (dawniej: HEV)

Istnieją kraje, w których stare hybrydy jeszcze się trzymają – np. Hiszpania, Polska, Włochy – ale widać też, że powoli będą przegrywały batalię o udział w rynku. I to mimo faktu, że ACEA zalicza do HICE także nibyhybrydy (mHICE, dawniej: mHEV), które są całkiem popularnym rozwiązaniem tymczasowym, żeby obniżyć emisję. Również hybrydy ładowane z gniazdka miewają się różnie, na tle całej Europy prowadzą (843 tys. PHICE vs 433 tys. BEV), ale ten rezultat nakręcają właściwie cztery duże kraje.

Oto zestawienie w wartościach bezwzględnych, zawiera państwa Unii Europejskiej i spoza Unii. Dane posortowane są alfabetycznie nazwami krajów. Podaliśmy wyłącznie liczbę sprzedanych BEV-ów, żeby na przytłaczać wykresu:

Warto przeczytać!  Mówili: turyści mdleją z gorąca. Grecja mierzyła się z koszmarem

W pierwszym kwartale 2023 roku Polacy kupili 4 095 aut elektrycznych (3,3 proc.), 3 055 hybryd plug-in (2,5 proc.) i 46 405 starych hybryd (37,7 proc.). Diesle sprzedały się (=zarejestrowano) w 11 340 egzemplarzach (9,2 proc.), najchętniej kupowaliśmy samochody zasilane benzyną, tych było aż 54 905 (44,6 proc.). Wzrost rok do roku zarejestrowały wszystkie sektory oprócz kategorii paliw alternatywnych, do której zaliczane jest LPG, FCEV, E85.

W całej Europie (Unia + EFTA + Zjednoczone Królestwo) samochody elektryczne sprzedały się w 433,3 tysiąca egzemplarzy, co stanowi wzrost o 33,2 procent rok do roku. Hybrydy ładowane z gniazdka spadły o 2,7 procent (234,4 tys.), stare hybrydy i nibyhybrydy urosły o 28 procent (843 tys., źródło, strona 4). Elektryki były popularniejsze od HICE/mHICE w Belgii, Bułgarii, Danii, Finlandii, Holandii, Szwecji, na Islandii, w Norwegii. 

Jeśli chodzi o udział aut elektrycznych wśród wszystkich sprzedających się zespołów napędowych, Polska wylądowała na trzecim miejscu od końca. Jesteśmy daleko poniżej unijnej i europejskiej średniej:

Osoby, które planują rozwinięcie biznesów związanych z segmentem elektryków, powinny usłyszeć teraz ostatni dzwonek. W Polsce udział samochodów elektrycznych to pojedyncze procenty, wyprzedziła nas nawet Rumunia, ale za rok-dwa wejdziemy na poziom kilkunastu procent, podczas gdy w reszcie Europy aż kilkadziesiąt procent aut nowych będą stanowiły elektryki. Na zaplanowanie i rozwinięcie biznesu zostało ostatnie kilkanaście miesięcy, później nie będzie już szansy na szybkie wejście do TOP5.

Warto przeczytać!  Cena węgla wystrzeliła – ponad 10% w górę! Jeżeli tankujesz to mamy dla Ciebie dobre wiadomości! Sprawdzamy ceny paliw, gazu, węgla i pelletu po weekendzie (13.02.2023)

Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:

Ocena Czytelników

[Suma: 2 głosów Średnia: 3]


Źródło