Biznes

Samochody elektryczne w sierpniu = 21 procent (!) aut nowych na terenie Unii Europejskiej [ACEA]

  • 21 września, 2023
  • 3 min read
Samochody elektryczne w sierpniu = 21 procent (!) aut nowych na terenie Unii Europejskiej [ACEA]


Fenomenalne dane opublikowane przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów. W sierpniu 2023 roku samochody elektryczne, BEV, stanowiły aż 21 procent rynku aut nowych w Unii Europejskiej. W całej Europie (podbijanej m.in. przez Norwegię) było to 21,7 procent. Od początku roku te udziały wynosiły odpowiednio 13,9 i 15,1 procent. Drugiego miejsca na podium coraz bardziej rozpaczliwie bronią hybrydy (HICE) – w sierpniu miały 24,1 procent.

Samochody elektryczne depczą po piętach hybrydom. I nie ma od tego odwrotu

Auta spalinowe interesują nas w umiarkowanym tylko stopniu, ale dla hybryd zrobiliśmy wyjątek, ponieważ mamy do czynienia ze szczególną klasyfikacją. Otóż HICE (dawniej: HEV) w zestawieniu ACEA zawierają także mHICE, pseudohybrydy, wyposażone w mikroskopijną baterię i silnik wspomagający wał korbowy, który nie umożliwia jazdy w trybie czysto elektrycznym. ACEA jest stowarzyszeniem producentów, robi zatem ukłon w ich stronę, bo w rzeczywistości mHICE powinny być raczej klasyfikowane jako ICE, samochody wyłącznie spalinowe.

I w tymże właśnie rankingu, który sprzyja firmom sprzedającym auta spalinowe jako hybrydy, rynkowy udział różnych napędów w Europie w sierpniu 2023 był następujący:

  1. samochody benzynowe (ang. ICE, petrol) – 33 proc., z czego w Unii Europejskiej = 32,7 proc.,
  2. wszelkie hybrydy nieładowane z gniazdka (mHICE + HICE) – 24,1 proc., w UE = 23,9 proc.,
  3. auta elektryczne (BEV) – 21,7 proc., w UE = 21 proc.,
  4. samochody z silnikami Diesla (ang. ICE, diesel) – 11,5 proc., w UE = 12,5 proc.,
  5. hybrydy ładowane z gniazdka (PHICE) – 7,5 proc., w UE = 7,4 proc.,
  6. inne, w tym CNG, LPG, wodór, itd. – 2,2 proc., w UE = 2,5 proc.
Warto przeczytać!  Samolot po godzinie od startu zawrócił. Powodem "zagrożenie biologiczne"

Zestawienie od stycznia do sierpnia 2023 dla Europy jest następujące:

  1. samochody benzynowe – 36,8 proc., w UE = 36,5 proc.,
  2. wszelkie hybrydy nieładowane z gniazdka (mHICE + HICE) – 25,6 proc., w UE = 24,9 proc.,
  3. auta elektryczne (BEV) – 15,1 proc., w UE = 13,9 proc.,
  4. samochody z silnikami Diesla – 12,6 proc., w UE = 14,2 proc.,
  5. hybrydy ładowane z gniazdka – 7,4 proc., w UE = 7,4 proc.,
  6. inne – 2,5 proc., w UE = 3 proc.

Samochody elektryczne w Polsce na tle Unii Europejskiej

Zacznijmy od tego, jak prezentuje się Polska na tle Unii Europejskiej, gdy chodzi o udział aut elektrycznych w sprzedaży samochodów nowych w okresie od stycznia do końca sierpnia 2023. W naszym kraju zarejestrowano 10 886 aut, co stanowiło 3,5 procent rynku. Tymczasem gwałtowny wzrost rynku zaczyna się tuż przed progiem 10 procent, więc w obecnym tempie dojdziemy do przełamania za około 1,5 roku:

Gdy chodzi o bezwzględną liczbę egzemplarzy aut elektrycznych, Polska znajduje się wśród krajów o znacznie mniejszej liczbie obywateli (Finlandia, Rumunia, Luksemburg). Przez łzy możemy się pocieszać jedynie, że Czesi czy Słowacy, którzy mają na swoim terenie fabryki samochodów elektrycznych, wykazują się jeszcze większym oporem względem elektryków.

Warto przeczytać!  Rosji brakuje silników lotniczych. Przemysł nie nadąża

Nota od redakcji Elektrowozu: Toyota, która jest członkiem ACEA, nie zdołała przekonać organizacji do mocno uprawianego ostatnio marketingu, że „samochody z ogniwami paliwowymi to też elektryki”. Auta FCEV klasyfikowane są w oddzielnej grupie pojazdów innych.

Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:

Jeśli chcesz wynagrodzić Czytelników, którzy są niezawodni w niesieniu pomocy na Forum Elektrowozu, możesz kupić Teslę korzystając z któregoś z tych linków polecających: 7/ nabrU, 8/ ciastek, 9/ ELuk.

Zasady zabawy znajdziesz TUTAJ.

Ocena Czytelników

[Suma: 2 głosów Średnia: 3]


Źródło