Motoryzacja

Samochody elektryczne wyprodukowane w USA rządzą rynkiem — a trend przyspiesza

  • 12 stycznia, 2023
  • 5 min read
Samochody elektryczne wyprodukowane w USA rządzą rynkiem — a trend przyspiesza


Amerykańscy producenci samochodów, idąc w ślady Tesli, szybko wprowadzają nowe modele samochodów elektrycznych, wyprzedzając międzynarodowych konkurentów. Ford produkuje teraz elektryczną wersję swojego najlepiej sprzedającego się pickupa F-150, Lightning, a Cadillac niedawno wprowadził na rynek średniej wielkości crossover Lyriq. Tesla planuje wprowadzić na rynek swój własny pickup, Cybertruck, jeszcze w tym roku.

Azjatyccy producenci samochodów, którzy zakłócili amerykański rynek samochodów benzynowych począwszy od lat 70., mają minimalną sprzedaż pojazdów elektrycznych. Wyjątkiem są Nissan i Hyundai Motor Group, które importują swoje pojazdy elektryczne z Korei, ale planują je produkować w USA

Europejskie marki, które kiedyś dominowały na rynku luksusowym, wraz z japońskim Lexusem, straciły luksusową koronę USA na rzecz Tesli.

Podczas gdy udział Tesli w rynku pojazdów elektrycznych spadł do 64 procent w okresie 11 miesięcy z 70 procent w 2021 roku, ogólna liczba rejestracji nowych pojazdów w USA wzrosła do 431 740 z 303 129, ponieważ rynek pojazdów elektrycznych gwałtownie się rozwinął w zeszłym roku.

Tesla nie ujawnia wyników sprzedaży w USA, więc eksperci muszą oszacować krajowe dostawy firmy. Dane rejestracyjne, które są opóźnione w stosunku do raportów sprzedaży o ponad miesiąc, pozwalają dokładniej przyjrzeć się wynikom Tesli.

Warto przeczytać!  Jakie jest najlepsze podejście do biznesu samochodów używanych?

Ogólny udział EV w całkowitej liczbie rejestracji pojazdów w USA wzrósł do 5,4 procent do listopada, z 3 procent rok wcześniej, wynika z danych Experian.

Ford był na drugim miejscu w wyścigu samochodów elektrycznych z 7,4% rejestracji w okresie od stycznia do listopada, Chevrolet był trzeci z 4,7%, Kia miała 4%, a Hyundai 3,7%, powiedział Experian. Volkswagen był szósty z wynikiem 2,4 procent, Audi z wynikiem 2,2 procent, a Rivian był ósmy z wynikiem 1,9 procent.

Podczas gdy rejestracje pojazdów elektrycznych Forda wzrosły ponad dwukrotnie w porównaniu z okresem od stycznia do listopada w 2021 r., GM odnotował skromniejszy wzrost o 26 procent. Sprzedaż Chevroleta Bolt EV i nieco większego Bolta EUV została wstrzymana na sześć miesięcy w zeszłym roku z powodu wycofania. Niewielki GMC Hummer miał zaledwie 841 rejestracji do listopada, a Lyriq miał 120.

Z pewnością międzynarodowi producenci samochodów już kładli podwaliny pod amerykańską produkcję pojazdów elektrycznych i akumulatorów, zanim uchwalono ustawę o redukcji inflacji. Volkswagen i Mercedes-Benz zaczęły dostarczać samochody elektryczne wyprodukowane w USA pod koniec zeszłego roku, chociaż ich liczba była zbyt mała, aby mieć wpływ na 11-miesięczne dane rejestracyjne. To się zmieni w tym roku.

Warto przeczytać!  Jak walczyć z mentalnością „klubu chłopców” w branży motoryzacyjnej — Veronica Dunford

Amerykańscy producenci samochodów również wykorzystują swoje meksykańskie operacje w zakresie pojazdów elektrycznych. Wyprodukowany przez Forda w Meksyku Mustang Mach-E stanowił 5,2 procent nowych rejestracji samochodów elektrycznych w USA w okresie 11 miesięcy. GM dopasowuje teraz fabrykę crossoverów w północnym Meksyku do produkcji pojazdów elektrycznych. A Tesla rozmawiał z urzędnikami w meksykańskim stanie Nuevo Leon.

Ale USA pozostają centrum aktywności.

Tesla otworzyła swoją ogromną Gigafactory Texas w Austin w zeszłym roku i już stara się o zgodę organów regulacyjnych na ekspansję. Ford rozpoczął produkcję F-150 Lightning w Michigan w zeszłym roku. Rivian otworzył swoją pierwszą fabrykę w Illinois w 2021 roku, mniej więcej w tym samym czasie, gdy start-up EV Lucid Motors rozpoczął produkcję pojazdów w Arizonie.

Te montownie – i inne pochodzące z Hyundai, GM, Forda, Stellantis, BMW, Volvo i Polestar – będą zasilane przez lokalne fabryki akumulatorów, które producenci samochodów planują z kluczowymi partnerami w zakresie akumulatorów.

„Ta zwiększona krajowa produkcja pojazdów elektrycznych, zainspirowana przez IRA, zbuduje łańcuch dostaw szybciej, niż ktokolwiek wcześniej uważał za możliwy” – powiedział Fiorani. „Dopóki IRA pozostaje otwarta – bez ograniczeń czasowych i ilościowych – infrastruktura akumulatorów i komponentów będzie rosła w Ameryce Północnej, aż do nasycenia rynku po 2035 roku”.

Warto przeczytać!  Minerałowa przewaga Kanady nad Stanami Zjednoczonymi? Prędkość regulacyjna

Wśród 10 najlepiej sprzedających się pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych w zeszłym roku, Model Y Tesli prowadził rejestracje w okresie 11 miesięcy objętym danymi Experian, z 200 592 pojazdami. Za nim pojawiła się kolejna Tesla, Model 3, z 175 661. Ford Mustang Mach-E był trzeci z wynikiem 34 643, następnie Tesla Model X z wynikiem 30 125 i Model S z wynikiem 25 362.

Bolt EUV Chevroleta był szósty z 22 421 rejestracjami, Hyundai Ioniq z wynikiem 21 086, a Kia EV6 z wynikiem 19 163. VW ID4 zanotował 16 345 rejestracji w tym okresie, a pickup Riviana R1T wygenerował 11 637.

Na pożądanym amerykańskim rynku towarów luksusowych Tesla zwiększyła swoją przewagę nad niemieckimi i azjatyckimi rywalami, niezależnie od rodzaju paliwa pojazdu.

W okresie 11 miesięcy 431 740 rejestracji Tesli oznaczało 42-procentowy wzrost w porównaniu z okresem rok wcześniej. BMW było na drugim miejscu z 296 669 rejestracjami nowych pojazdów, co oznacza spadek o 6,4 procent. Mercedes-Benz zarejestrował 247 932 nowych rejestracji, co oznacza spadek o 0,6 procent, podczas gdy Lexus wygenerował 242 611, co oznacza spadek o 17 procent.


Źródło