Samoloty, pociągi i zmiany klimatyczne
![Samoloty, pociągi i zmiany klimatyczne](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/11/1699703377_0x0-770x470.jpg)
Podróżni w Europie, Chinach, Japonii i innych miejscach korzystających z szybkich pociągów mają możliwość kontynuowania podróży w przypadku odwołania lotów.
Zdjęcie: Miguel Medina/AFP/Getty Images
Badania pokazują, że pociągi pociskowe stanowią niezawodną i odporną alternatywę dla zakłóceń w lotach spowodowanych silnymi wiatrami i burzami wynikającymi z globalnego ocieplenia.
Przez Alana OhnsmanaPracownicy Forbesa
Apodróże generują duże ilości zanieczyszczeń węglem, przyczyniając się do kryzysu klimatycznego, którego pogarszająca się pogoda sprawia, że podróże lotnicze stają się bardziej burzliwe i nieprzyjemne. Ponieważ w nadchodzących latach warunki te będą się nasilać, badania sugerują, że szybkie pociągi – których nie ma w USA – byłyby odporną alternatywą.
Według Biura Statystyk Transportu w tym roku odnotowano już ponad 1 milion opóźnień przylotów, co stanowi około 23% wszystkich lotów, co stanowi najwyższy wskaźnik od dekady. Konsensus naukowy sugeruje, że przyczyną gwałtownego wzrostu zakłóceń jest stale pogarszająca się pogoda związana z kryzysem klimatycznym.
Według danych Federalnej Administracji Lotniczej około 75% opóźnień lotów w USA wynika z pogody, a tego lata był to szczególnie silny ból głowy podczas intensywnych burz i upałów, powiedział Forbesowi Zhenhua Chen, profesor planowania przestrzennego na Ohio State University. Przeprowadził szeroko zakrojone badania nad wpływem pogody na samoloty i pociągi i odkrył, że miejsca, w których znajdują się pociągi błyskawiczne łączące główne miasta – takie jak Chiny, Europa i Japonia – zapewniają podróżnym możliwość odbywania podróży na krótkich i średnich dystansach, gdy zła pogoda wstrzymuje loty. Uważa on, że brak tej alternatywy w USA ma konsekwencje gospodarcze.
„Niezbudowanie systemu kolei dużych prędkości dla Stanów Zjednoczonych wiąże się z kosztami alternatywnymi” – powiedział Chen, który szeroko badał wpływ złej pogody na podróże samolotami i koleją, szczególnie w Chinach. „Firmy mają także do czynienia ze spadkiem produktywności. To najważniejsza rzecz, którą wielu decydentów zignorowało”.
Paul Williams, naukowiec zajmujący się atmosferą na brytyjskim Uniwersytecie w Redding, bada zmiany w strumieniu strumieniowym, które zwiększają turbulencje powietrza. Badania opublikowane w czerwcu 2023 r., których jest współautorem, wykazały, że gwałtowne wzrosty „turbulencji czystego powietrza” były szczególnie zauważalne w ruchliwych regionach lotów w USA i Północnym Atlantyku. Z raportu tego wynika również, że między 1979 a 2020 rokiem liczba takich incydentów wzrosła o 55%.
Nawet niektórzy urzędnicy linii lotniczych przyznają, że zmiana klimatu ma wpływ na biznes.
„Myślę, że w miarę ocieplania się klimatu prawdopodobieństwo wystąpienia nieregularnych operacji będzie coraz większe” – powiedział dyrektor generalny United Airlines Scott Kirby podczas konferencji prasowej. Polityka wydarzenie w lipcu. „Więcej ciepła w atmosferze, termodynamika 101 – będziemy mieli więcej burz”.
Szybki Laggard
Sześć dekad po debiucie w Japonii shinkansen systemu, szybkie pociągi o prędkości 300 kilometrów na godzinę (186 mil na godzinę) lub większej przemierzają Europę, Koreę Południową, Tajwan, a zwłaszcza Chiny z rozległą siecią o długości 26 000 mil. Wkrótce Maroko dołączy do Arabii Saudyjskiej i indonezyjskiej wyspy Java, debiutując własnym systemem. Wyraźnie nieobecne: Stany Zjednoczone, które w ogóle nie mają prawdziwych pociągów dużych prędkości. To może się zmienić w ciągu najbliższych kilku lat, w wyniku przeznaczenia miliardów dolarów federalnych na takie projekty w dwupartyjnej ustawie o infrastrukturze.
Pasażerka samolotu oczekująca na swój lot śpi przy bramce terminalu na międzynarodowym lotnisku w Denver.
Obrazy Getty’ego
W tym miesiącu administracja Bidena przekazała 16,4 miliarda dolarów z tych środków na rzecz korytarza północno-wschodniego Amtrak, aby przyspieszyć pociągi Acela kursujące z Bostonu do Nowego Jorku do Waszyngtonu do prędkości 160 mil na godzinę ze 150 mil na godzinę. Kalifornijski system dużych prędkości o wartości 105 miliardów dolarów i Brightline West, prywatny pociąg łączący Las Vegas z przedmieściami Los Angeles, również mają nadzieję zdobyć przed końcem roku federalne dotacje na swoje projekty o wartości odpowiednio 2,8 miliarda dolarów i 3,75 miliarda dolarów.
Kalifornia i Brightline promują swoje plany pociągów jako niskoemisyjną formę transportu i obie zamierzają eksploatować pociągi elektryczne wykorzystujące głównie energię odnawialną. Dane zebrane przez brytyjskich i europejskich badaczy pokazują, że emisja CO2 z elektrycznego pociągu dużych prędkości, takiego jak Eurostar kursujący z Paryża do Londynu, wynosi zaledwie 4 gramy na pasażera/kilometr. Dla porównania średni lot krajowy w Europie wynosi 246 gramów na pasażera/kilometr.
Dla porównania, nie ma jasnej ścieżki dekarbonizacji lotnictwa, które odpowiada za 3% całkowitej emisji gazów cieplarnianych w USA. Chen zauważa, że typowy lot krajowy w USA zużywa do 10 000 galonów paliwa, zatem podczas 40 000 lotów dziennie w tym kraju spala się około 400 milionów galonów paliwa do silników odrzutowych.
Jego obawy dotyczące wpływu zmieniającego się klimatu na podróże lotnicze w USA podsumowano w badaniu, któremu udostępnił Forbesaopiera się na naukach ścisłych, w tym na pracach Williamsa.
„Chociaż wszystkie rodzaje transportu, w tym kolej dużych prędkości, doświadczają ograniczeń w pewnych trudnych warunkach, takich jak huragany powodujące tymczasowe zaprzestanie nieistotnego transportu, samoloty są znacznie bardziej podatne na niekorzystne warunki pogodowe ze względu na ich nieodłączne cechy operacyjne” – Chen napisał. „Pociągi dużych prędkości poruszają się blisko ziemi po stałej prowadnicy, podczas gdy samoloty poruszają się w rozległej, nieprzewidywalnej i burzliwej atmosferze”.
Szybkie pociągi nie są rozwiązaniem w przypadku podróży od wybrzeża do wybrzeża ani alternatywą dla lotów transatlantyckich lub transpacyficznych. Mimo to, ponieważ deszcz, wiatr, upał i zimno nie mają na nie tak dużego wpływu, mogą zapewnić większą stabilność wielu korytarzom transportowym w USA, powiedział Chen.
„Jeśli chcemy odpornego systemu transportu, musimy rozważyć alternatywne środki transportu. W ten sposób kolej dużych prędkości może odegrać ważną rolę” – stwierdził.
WIĘCEJ Z FORBESA