Rozrywka

Samoświadomość nie jest „rozwiązaniem wszystkiego”

  • 26 października, 2023
  • 4 min read
Samoświadomość nie jest „rozwiązaniem wszystkiego”


Herminia Ibarra, profesor zachowań organizacyjnych w London Business School.

Herminia Ibarra

Wielu ekspertów – od neurologów z Uniwersytetu Harvarda i psychologów z Uniwersytetu Yale po milionerów, którzy dorobili się samodzielnie i byli dyrektorzy Google – głosi, że samoświadomość jest kluczową cechą odróżniającą ludzi odnoszących sukcesy od wszystkich innych.

Przynajmniej jeden badacz ma już to za sobą.

„Trochę zmęczyło mnie słuchanie o introspekcji jako o rozwiązaniu wszystkiego, podczas gdy tak naprawdę jedynym sposobem, w jaki uczymy się nowych zachowań, jest robienie tego” – mówi CNBC Herminia Ibarra, profesor zachowań organizacyjnych w London Business School Zrób to.

Mówi, że samoświadomość może być przydatna w niektórych przypadkach. Z pewnością nie zaszkodzi zrozumieć, w czym jesteś dobry i gdzie musisz się poprawić, czy to w pracy, czy gdziekolwiek indziej w swoim życiu.

Aby jednak odnieść większy sukces, musisz przyjrzeć się szerszemu obrazowi tego, co dzieje się w Twojej firmie, branży lub społeczności, i ćwiczyć się poprzez eksperymenty, aby wypełnić wszelkie dostrzeżone luki, mówi Ibarra.

Nazywa tę praktykę „outightem” – ukuła ten termin w swojej książce „Act Like a Leader, Think Like a Leader”, która została opublikowana w 2015 r. i ponownie wydana w zeszłym tygodniu – w przeciwieństwie do używania „wglądu” do głębszego zrozumieć swoje mocne i słabe strony.

Warto przeczytać!  Drew Barrymore „nie może się doczekać” śmierci swojej matki Jaid

„Kiedy koncentrujesz się na introspekcji, będziesz faworyzować to, czego doświadczyłeś w przeszłości” – mówi Ibarra. „Ale wiele rzeczy jest przed nami wyzwaniem [in our careers], nie mamy żadnego doświadczenia w tym zakresie. Oni są nowi.”

Weźmy jako przykład miejsce pracy. Jeśli naprawdę chcesz być doskonały w swojej pracy, musisz zrobić trzy ważne rzeczy, mówi Ibarra.

Po pierwsze: zdefiniuj na nowo swoją pracę. Zastanów się, które z Twoich obowiązków są na tyle ważne, że zasługują na Twoją pełną uwagę, a które możesz pominąć lub przekazać innym. Aby to osiągnąć, potrzebny jest dokładny obraz priorytetów menedżera i celów firmy, co wymaga patrzenia na zewnątrz, a nie do wewnątrz, mówi Ibarra.

Po drugie: gdy już ustalisz nowy zestaw priorytetów, dostosuj swoją sieć kontaktów – osoby, z którymi regularnie się kontaktujesz – tak, aby do nich pasowały. Jeśli część Twojej pracy wiąże się z mediami społecznościowymi i chcesz, aby były to priorytety, możesz zacząć tworzyć nowe relacje z innymi specjalistami ds. mediów społecznościowych i ważnymi osobistościami w Internecie.

Warto przeczytać!  Al Roker mówi, że Hoda Kotb „będzie dobrze”

Po trzecie: ustal, czy musisz zmienić sposób, w jaki prezentujesz się innym. Jeśli na przykład kierujesz zespołem ludzi po raz pierwszy, możesz zauważyć skłonność do mikrozarządzania. Przyzwyczaiłeś się do samodzielnego wykonywania pracy, niekoniecznie pomagania innym.

Ten trzeci krok może być najtrudniejszą częścią. Kiedy Ibarra uczy ludzi, jak stać się lepszymi słuchaczami, często odpowiadają, że to ludzie z pasją, którzy muszą wyrażać swoje opinie i bycie biernym nie leży w ich naturze – mówi.

Jej typowa odpowiedź: „Wypróbuj, leniwie się tym pobaw i zobacz, co się stanie”. Dzieje się tak dlatego, że twoje własne doświadczenie znacznie częściej przekona cię do zmiany zachowania niż jakakolwiek rada, której ci ktoś udzieli, mówi Ibarra.

Psychologowie często nazywają tę koncepcję „aktywacją behawioralną”, która – twierdzą eksperci – może pomóc w wyrobieniu nowych nawyków i zmniejszeniu objawów lęku i depresji.

„Dowody wskazują, że motywacja faktycznie podąża za zachowaniem” – powiedziała w marcu Rachel Turrow, psycholożka z Seattle, w rozmowie z Make It. „To naprawdę coś w stylu „po prostu zrób to”.

Warto przeczytać!  Jackie „O” Henderson wygląda ponuro, wychodząc po raz pierwszy od czasu, gdy Jacob Elordi pokłócił się z pracownikiem KIIS FM w sprawie prośby o „wodę do kąpieli”

Większość ludzi może rozpoznać to jako coś prostszego: udawaj, dopóki tego nie zrobisz.

„Jedyną rzeczą, która poprowadzi Cię na bardziej skuteczną ścieżkę, jest po prostu wypróbowanie tego i zobaczenie, co działa, a co nie, a następnie pozwolenie, aby własne doświadczenie zmieniło zdanie” – mówi Ibarra.

NIE PRZEGAP: Chcesz być mądrzejszy i odnosić większe sukcesy w zarządzaniu pieniędzmi, pracą i życiem? Zapisz się na nasz nowy newsletter!

Ponieważ technologia zmienia oczekiwania biznesowe, niektórzy liderzy wykorzystują zmiany i przekształcają swoje organizacje z myślą o przyszłości. Dołącz do światowego szczytu CNBC Evolve w dniu 2 listopada, aby poznać strategie adaptacji, innowacji i odniesienia sukcesu w nowej erze biznesu. Kup bilet Tutaj.


Źródło