Technologia

Samsung podobno wymaga, aby niezależne warsztaty obsługiwały klientów korzystających z części zamiennych

  • 23 maja, 2024
  • 3 min read
Samsung podobno wymaga, aby niezależne warsztaty obsługiwały klientów korzystających z części zamiennych


Jeśli zaniesiesz urządzenie Samsung do niezależnego warsztatu w celu naprawy, firma Samsung wymaga od sklepu przesłania do statku-matki Twojego imienia i nazwiska, danych kontaktowych, identyfikatora urządzenia oraz charakteru Twojej reklamacji. Co gorsza, jeśli warsztat wykryje, że Twoje urządzenie było wcześniej naprawiane przy użyciu części zamiennych lub innych niż Samsung, Samsung wymaga od warsztatu „natychmiastowego zdemontowania” urządzenia i „natychmiastowego powiadomienia” firmy.

Szczegóły te zostały ujawnione dzięki 404 Mediów, która uzyskała umowę, na mocy której Samsung wymaga podpisania od wszystkich niezależnych warsztatów naprawczych w zamian za sprzedaż im oryginalnych części zamiennych. Oto odpowiednia sekcja umowy: „Firma natychmiast zdemontuje wszystkie produkty, które zostały utworzone lub zmontowane, składają się z lub zawierają części serwisowe niezakupione od firmy Samsung”. Dodaje, że sklep „niezwłocznie powiadomi firmę Samsung na piśmie o szczegółach i okolicznościach jakiegokolwiek nieuprawnionego użycia lub sprzeniewierzenia jakiejkolwiek Części serwisowej w jakimkolwiek celu innym niż zgodny z niniejszą Umową. Firma Samsung może rozwiązać niniejszą Umowę w przypadku naruszenia niniejszych warunków.” Samsung nie odpowiedział na prośbę Engadget o komentarz.

Warto przeczytać!  Apple Vision Pro podkreśla świat wirtualnymi nakładkami

Kontrakt Samsunga jest niepokojący – klienci oddający swoje urządzenia do niezależnych warsztatów niekoniecznie oczekują, że ich dane osobowe trafią do producenta urządzenia. A jeśli już wcześniej naprawiali swoje urządzenia, korzystając z części innych firm, często znacznie tańszych od oficjalnych (a w wielu przypadkach równie dobrych), z pewnością nie oczekują, że warsztat doniesie na nie producentowi i ich urządzenie stało się bezużyteczne.

Eksperci, z którymi rozmawialiśmy 404 Mediów stwierdziło, że konsumenci mają prawo używać części stron trzecich do naprawy swoich urządzeń zgodnie z ustawą Magnuson Moss Warranty Act – prawem federalnym regulującym gwarancje produktów konsumenckich w USA. Jak dotąd ustawodawstwo dotyczące prawa do naprawy obowiązuje w 30 stanach w USA według Public Interest Research Group (PIRG), organizacji działającej na rzecz konsumentów. Jednak w stanach takich jak Nowy Jork, Minnesota i Kalifornia, gdzie przepisy te wejdą w życie w tym roku, umowy takie jak ta, którą Samsung podpisuje warsztatom naprawczym, byłyby nielegalne, 404 Mediów wskazany.

„To jest dokładnie ten rodzaj uciążliwej, jednostronnej „umowy”, która wymaga prawa do naprawy” – powiedział publikacji Kit Walsh, prawnik pracujący w Electronic Freedom Foundation. „Oprócz wspomnianego przez Ciebie przepisu dotyczącego demontażu urządzeń zawierających komponenty stron trzecich, stwarza to dodatkowe czynniki zniechęcające do naprawy urządzeń, co może zaszkodzić zarówno bezpieczeństwu urządzeń, jak i środowisku, ponieważ urządzenia nadające się do naprawy trafiają na wysypiska śmieci”.

Warto przeczytać!  Co pilot AI Windows oznacza dla użytkowników systemu Windows 11?

To nie jedyny incydent związany z naprawą urządzeń, w którym Samsung znalazł się w gorącej wodzie. Godziny przed raportem z 404 Mediów, blog poświęcony naprawom i sprzedawca części iFixit ogłosił, że kończy współpracę z firmą Samsung w celu uruchomienia „Centrum napraw” niecałe dwa lata po rozpoczęciu partnerstwa. „Podejście Samsunga do możliwości naprawy nie jest zgodne z naszą misją” – stwierdził iFixit w poście na blogu, podając wysokie ceny części Samsunga i nienaprawialność urządzeń Samsunga, które „pozostawały frustrująco sklejone”, jako powody wyciągania wtyczki.


Źródło