Rozrywka

Satyryczny trend „Skromności” na TikToku – wyjaśnienie

  • 14 sierpnia, 2024
  • 7 min read
Satyryczny trend „Skromności” na TikToku – wyjaśnienie


Górna linia

W ostatnich dniach na platformie społecznościowej TikTok pojawił się nowy trend, polegający na zamieszczaniu satyrycznych filmików wyjaśniających, jak widzowie mogą zachowywać się „skromnie” i „uważnie” w coraz bardziej absurdalnych sytuacjach. Użytkownicy wyśmiewają porady dotyczące zachowania się na świecie i wyśmiewają wcześniejsze trendy, takie jak filmiki z „czystą dziewczyną” i „kokietką”.

Najważniejsze fakty

Moda na „skromność” wybuchła w tym tygodniu, gdy influencerka TikToka Jools Lebron, która ma ponad 1,2 miliona obserwujących, opublikowała kilka zabawnych filmów, w tym jeden, który obejrzało 8 milionów osób, a w którym uczyła widzów, jak być „skromnym, skromnym i pełnym szacunku w miejscu pracy”.

„Nie robię zbyt wiele, jestem bardzo uważna, kiedy jestem w pracy” – powiedziała Lebron w swoim nagraniu wideo, podkreślając swój skromny makijaż i strój, jednocześnie satyrycznie namawiając swoich obserwatorów, aby nie okazywali braku szacunku swoim pracodawcom i byli „świadomi tego, dlaczego cię zatrudnili”.

W niektórych filmach Lebrona influencerka zachowuje się „skromnie” w coraz bardziej przypadkowych sytuacjach, na przykład przy wsiadaniu do samolotu czy opuszczaniu pokazu Cirque de Soleil („Nie wybiegam ze swojego miejsca jak wszyscy inni” – powiedziała Lebron o swoim „bardzo skromnym” wyjściu).

Trend ten podchwyciło wielu innych użytkowników, w tym inna osoba, która zgromadziła miliony wyświetleń swojego filmu, w którym pokazuje swoim obserwatorom, „jak zachować skromność i brać leki przeciwdepresyjne”, stwierdzając, że jest „świadoma” tego, dlaczego przepisano jej te leki.

Trend „skromności” zadomowił się również na platformie X: Jeden z użytkowników opublikował wideo przedstawiające sportowca olimpijskiego rezygnującego ze skoku wzwyż, żartując, że na nagraniu widać, jak „zamierza wyciągnąć pochopne wnioski, ale wtedy przypomina sobie, że musi zachować klasę i skromność”.

Inni użytkownicy X zauważyli nagłą popularność tego słowa: Jeden z nich stwierdził, że wiedział, że pojawiło się nowe „modne słowo na TikToku”, ponieważ „zobaczył dziś 73 tweety ze słowem „skromny””, podczas gdy inny zebrał tysiące polubień, uznając „skromny” za słowo tygodnia.

Skąd wziął się ten trend i skąd tyle dramatów?

Trend „skromny” stał się w tym tygodniu popularny głównie dzięki filmom Lebron na TikToku. 2 sierpnia opublikowała swój pierwszy film „bardzo skromny”, zdobywając miliony wyświetleń, a od tego czasu codziennie zamieszcza filmy, w których zachowuje się „skromnie” w różnych sytuacjach. W usuniętym później filmie TikTok, który został ponownie opublikowany przez innych twórców, inna twórczyni, Selyna Brillare, twierdziła, że ​​zapoczątkowała trend „skromny” i opublikowała dowód wideo, że użyła tego słowa w filmie w 2022 roku. Niektórzy komentujący powiedzieli, że niezależnie od tego, kto użył tego słowa jako pierwszy, trend ten eksplodował w tym tygodniu z powodu filmów Lebrona, a niektórzy wskazali, że użycie przez Lebrona słowa „skromny” jest bardziej satyryczne. Nie odnosząc się bezpośrednio do Brillare, Lebron opublikowała w poniedziałek film, w którym stwierdziła, że ​​podsycanie dramatu nie jest „bardzo skromne”. We wtorek Lebron opublikowała film, w którym wyraziła wdzięczność za rosnącą popularność trendu „skromności”, wzywając fanów do nagrywania filmów, które chcą nagrywać, stwierdzając, że otrzymała nowe możliwości i będzie w stanie sfinansować swoją zmianę płci.

Kto bierze udział w trendzie „skromności”?

Od tego czasu trend ten przyjęło kilka marek i celebrytów, w tym Netflix, który opublikował na TikToku klip z „Gilmore Girls”, w którym Rory Gilmore prosi o wodę sodową, a jej babcia nazywa zamówienie „tak powściągliwym”. Podobnie, Freeform opublikował klip z „Mulan”, w którym księżniczka Disneya mówi „powściągliwy” — a Freeform nazwał ją „OG powściągliwą dziewczyną”. Piosenkarki Lizzo i SZA opublikowały we wtorek TikTokowe zsynchronizowanie ust do jednego z „powściągliwych” TikToków LeBrona. Dragista i zwycięzca „RuPaul’s Drag Race” Bob the Drag Queen, który wykorzystał dźwięk z jednego z „powściągliwych” filmów LeBrona w filmie, w którym nakłada makijaż. Claudine James, użytkowniczka TikToka i nauczycielka języka angielskiego, która publikuje edukacyjne filmy z gramatyką dla swoich prawie 6 milionów obserwujących, opublikowała film wyjaśniający różnicę między „skromnym” — które zdefiniowała jako „powściągliwy” i „nieśmiały” — a „skromnym”, które według niej oznacza „wzbudzanie wątpliwości lub niechęci”. Marki, w tym Google i elf cosmetics, skomentowały „skromne” filmy Lebrona, podczas gdy United Airlines nazwały jej film na lotnisku „sztuką ✨skromnego✨ podróżowania”.

Duża liczba

2500%. Tyle „skromnych” playlist stworzonych przez użytkowników wzrosło na Spotify w ciągu ostatniego tygodnia, podał serwis streamingowy we wtorek w poście na Instagramie. Wyszukiwania „skromnych” playlist wzrosły o 1000%. W poście wymieniono Lanę Del Rey, SZA i Billie Eilish wśród artystów najczęściej dodawanych do tych playlist, a wśród najczęściej dodawanych utworów znalazły się „Brooklyn Baby” Del Rey, „Pink + White” Franka Oceana i „My Love Mine All Mine” Mitski.

Zaskakujący fakt

Według analityki TikTok liczba wyświetleń hashtagu #demure gwałtownie wzrosła w tym tygodniu, a tylko w tym tygodniu opublikowano 10 000 filmów z tym hashtagiem. Zainteresowanie hashtagiem wzrastało na platformie każdego dnia od 5 sierpnia.

Kluczowe informacje ogólne

Trend ten wydaje się kpić z różnych starszych trendów, które kładły nacisk na czystość, w tym estetyki „czystej dziewczyny”, która stała się wirusowa na TikToku w 2022 roku. Trend „czystej dziewczyny” kładzie nacisk na osiągnięcie „bezwysiłkowego” wyglądu dzięki minimalistycznemu makijażowi i jest związany z zachowaniami takimi jak prowadzenie dziennika, medytacja i utrzymanie rutyny pielęgnacji skóry. Hashtag #cleangirl został użyty w ponad 467 000 filmów na TikToku. Podobnie trend „kokietka” nabrał rozpędu w 2023 roku na TikToku i został opisany przez stylistkę z Los Angeles Marisę Ledford jako „ujęcie pokolenia Z na zalotny, miękki, hiperkobiecy styl”. Trend ten był kojarzony z kokardkami, koronką, pastelowymi kolorami i piosenkarką Laną Del Rey, a hashtag #coquette został użyty w ponad 2 milionach filmów na TikToku — chociaż niektórzy użytkownicy wyśmiewali trend „kokietka”, umieszczając kokardy na losowych przedmiotach.

Tangens

„Skromny” trend TikToka pojawia się tuż po jednym z największych fenomenów mediów społecznościowych tego lata: trendzie „Brat summer”, zupełnie innym szaleństwie zainspirowanym albumem Charli XCX „Brat”, który kładzie nacisk na hedonizm, imprezowanie i „bycie w centrum uwagi”, według piosenkarki. Opisała „Brat summer” jako „pewność siebie, wychodzenie na zewnątrz, bycie w pobliżu”, z niezbędnymi rzeczami, takimi jak „paczka papierosów, zapalniczka Bic i biały top na ramiączkach bez stanika”. Trend „Brat”, rozpoznawalny po swojej neonowozielonej estetyce, został przyjęty przez różne korporacje i kampanię prezydencką wiceprezydent Kamali Harris. Felietonistka Guardiana Zoe Williams uznała „Brat summer” za „odwet przeciwko „czystej dziewczynie”” i powiedziała, że ​​Charli XCX „depcze” po czystej estetyce, cytując scenę z jej teledysku „360”, w której pije czerwone wino na bieżni i oblewa się nim. Influencer mediów społecznościowych Sean Garrette zażartował na X, że internet przechodzi od „lata rozpusty” do „skromnej jesieni”.

Dalsza lektura

Oto jak Kamala Harris przyjmuje memy takie jak „Brat Summer” Charli XCX i „Project Coconut Tree” (Forbes)

Co warto wiedzieć o „brat summer”, trendzie, który przejmuje kulturę popularną i politykę (Today)

Dlaczego użytkownicy TikToka zakładają kokardy do wszystkiego? Satyryczny trend „kokietek” nawiązuje do „Girl Dinner” (Forbes)




Źródło

Warto przeczytać!  Brooke Shields powraca do „niedorzecznego” lekceważenia antydepresantów Toma Cruise'a w nowym dokumencie: reportaż