Saudyjski „rozdziera” nienaganną reputację myśliwca F-15; Traci drugi samolot przewagi w powietrzu w ciągu jednego roku
Ministerstwo Obrony Arabii Saudyjskiej (MON) ogłosiło, że myśliwiec F-15 Królewskich Saudyjskich Sił Powietrznych (RSAF) rozbił się 7 grudnia, zabijając dwóch członków załogi na pokładzie.
Jak wynika ze szczegółów opublikowanych przez Ministerstwo, w chwili tragedii samolot odbywał misję szkoleniową. Bryg. Rzecznik ministerstwa gen. Turki al-Maliki poinformował, że do wypadku myśliwca F-15 doszło w bazie lotniczej Króla Abdulaziza w Dhahranie podczas regularnego lotu szkolnego.
Wszczęto śledztwo, które ma ustalić dokładną przyczynę katastrofy. Rzecznik nie podał żadnych dalszych szczegółów na temat tragicznego zdarzenia. F-15SA to dwumiejscowy wariant myśliwca McDonnell Douglas F-15, który stanowi trzon floty myśliwskiej królestwa.
F-15SA jest pochodną dwumiejscowego F-15E Strike Eagle. Mówi się, że jest to najbardziej wyrafinowana wersja F-15, łącząca elementy singapurskiego F-15SG i południowokoreańskiego F-15K Slam Eagle.
To druga katastrofa królestwa F-15 w tym roku. Saudyjski myśliwiec F-15SA rozbił się podczas ćwiczeń szkoleniowych w lipcu tego roku, zginęła cała załoga na pokładzie. Do wypadku doszło w pobliżu bazy lotniczej króla Khalida w Khamis Mushait, położonej około 815 kilometrów na południowy zachód od stolicy, Riyadu.
#بيان | سقوط طائرة مقاتلة من نوع «ف-15 اس ايه» أثناء مهمة تدريبية روتينية في قاعدة الملك عبدالعزيز الجوية بالظهران واستشهاد طاقمها الجوي. pic.twitter.com/RzzQyOTFyp
— وزارة الدفاع (@modgovksa) 7 grudnia 2023 r
Wcześniej myśliwiec F-15S Królewskich Saudyjskich Sił Powietrznych (RSAF) rozbił się na poligonie bazy lotniczej Króla Abdulaziza z powodu awarii technicznej podczas rutynowych nocnych ćwiczeń w listopadzie 2022 r. Załoga samolotu składająca się z dwóch oficerów została bezpiecznie wyrzucona i nie było żadnych obrażeń ani strat na ziemi.
Seria katastrof F-15 nadszarpnęła nienaganną reputację samolotu, który jest również przypadkowo używany przez co najmniej trzy kraje samego regionu Bliskiego Wschodu.
Oprócz Arabii Saudyjskiej dwoma innymi operatorami samolotów Strike Eagle w regionie są Izraelskie Siły Powietrzne (IAF) i Katarskie Siły Powietrzne Emeri (QEAF). W Azji obydwoma operatorami są sojusznicy USA, Korea Południowa i Singapur.
W rzeczywistości Stany Zjednoczone wysłały własne F-15E na Bliski Wschód w październiku po tym, jak Izrael został uderzony niespodziewanym atakiem grupy Hamasu z siedzibą w Gazie. Zaznajomiony ze sprawą amerykański urzędnik powiedział wówczas, że siły powietrzne USA prawdopodobnie w nadchodzących dniach wyślą na Bliski Wschód dodatkowych 20–25 myśliwców F-15. Rozmieszczenie było częścią szerszej ekspansji wojskowej Stanów Zjednoczonych w regionie.
F-15 i F-16 wraz z kilkoma ich odmianami stanowią większość floty IAF, przy mniejszej liczbie F-35 w użyciu. Wszyscy są aktywnie wykorzystywani do ataków na cele w Strefie Gazy.
F-15, którego Izrael ma co najmniej dwa warianty, był szeroko używany do bombardowania Gazy. W zamachach bombowych zginęło ponad 17 000 osób.
Podstawową rolą myśliwca F-15 jest zapewnienie dominacji w powietrzu, ale pełni on także funkcję bombowca. Większość zrzuconych bomb należy do zaprojektowanej w Stanach Zjednoczonych rodziny Mk80, systemu uzbrojenia, który jest w służbie od czasów wojny w Wietnamie.
Samolot F-15A IAF przydzielony do 133 Dywizjonu wyrusza, aby zaatakować cele terrorystyczne w Gazie za pomocą 2000-funtowych JDAMów klasy GBU-31. Widoczne tutaj bomby są wyposażone w solidne zatyczki na nos MXU-735A/B zapewniające lepszą penetrację.
— Guy Plopsky (@GuyPlopsky) 11 października 2023 r
Dzięki maksymalnej ładowności do 10 ton podczas pojedynczej misji lub wypadu izraelski taktyczny myśliwiec F-15 jest potężną opcją do niszczenia pozycji wroga.
Izrael jest pierwszym rynkiem eksportowym F-15, a jego flota jest podzielona na dwie główne „gałęzie”: F-15I „Ra’am” i F-15 „Baz”, które obejmują wszystkie warianty od A do D. ponadto Izraelskie Siły Powietrzne również formalnie zwróciły się do Stanów Zjednoczonych o zakup 10 samolotów F-15EX, najbardziej zaawansowanego wariantu F-15, jaki zbudowano. Zasugerowano również, że może ostatecznie podwoić tę kolejność.
Żadnych strat bojowych dla F-15
F-15 Eagle to amerykański dwusilnikowy taktyczny samolot myśliwski przystosowany do pracy w każdych warunkach pogodowych, który był niesamowicie zwrotny i opracowany w celu zapewnienia przewagi w powietrzu.
W latach zimnej wojny siły zbrojne USAF podkreślały potrzebę posiadania samolotu, który mógłby uniknąć wykrycia w miarę ciągłego rozwoju systemów obrony powietrznej, co doprowadziło do stworzenia F-15.
F-15A zadebiutował 27 lipca 1972 r., a dwumiejscowy F-15B poszedł w jego ślady w lipcu 1973 r. Pierwszy zestrzelenie samolotu w powietrzu miało miejsce w czerwcu 1979 r., kiedy F-15B izraelskich sił powietrznych Zaledwie sześć lat później 15A zestrzelił syryjski MiG-21.
Od tego czasu niesamowitą passę F-15 pogłębili piloci amerykańscy, saudyjscy i izraelscy. Do 2008 roku F-15 odniósł 104 zwycięstwa w powietrzu, nie ponosząc ani jednej straty z samolotami wroga. Warto zauważyć, że większość tych zabójstw została dokonana przez izraelskie siły powietrzne.
Oprócz tego, że stał się jednym z najlepszych myśliwców psów na świecie, samolot zyskał rozgłos jako „zabójca MiG-ów”.
W tym kontekście częste katastrofy F-15 w Arabii Saudyjskiej nie wróżą dobrze reputacji samolotu, który zaliczany jest do najlepszych myśliwców psich, jakie latały na świecie.