Rozrywka

Scenarzyści telewizyjni i filmowi uderzają „o problem systemowy”

  • 13 maja, 2023
  • 8 min read
Scenarzyści telewizyjni i filmowi uderzają „o problem systemowy”


Scenarzyści telewizyjni i filmowi na pikiecie w Nowym Jorku pierwszego dnia strajku WGA, 2 maja 2023 r.

Zdjęcie Gili Malinsky

Pisarze rozrywkowi uderzają od wybrzeża do wybrzeża. Sprytne szyldy, które trzymają na liniach pikiet („Nie płaćcie nam orzeszków ziemnych za napisanie „Miliardów”) są często równie kreatywne jak ich praca.

Co trzy lata Writers Guild of America, związek scenarzystów telewizyjnych i filmowych, negocjuje umowę z Sojuszem Producentów Filmowych i Telewizyjnych. Ma on na celu pokrycie takich kwestii, jak minimalne wynagrodzenie za różne projekty, ubezpieczenie zdrowotne i bezpieczeństwo w miejscu pracy. AMPTP reprezentuje hollywoodzkie studia, takie jak Paramount Pictures i NBCUniversal, firmy telewizji sieciowej, takie jak ABC i Fox, oraz, od niedawna, usługi przesyłania strumieniowego, takie jak Amazon.

W tym roku negocjacje rozpoczęły się 20 marca i obejmowały szereg propozycji dotyczących zmieniającego się charakteru branży, która w ostatnich latach uległa przeobrażeniom w dużej mierze za sprawą mnożenia się platform streamingowych. Propozycje obejmują nowe warunki dotyczące sposobu, w jaki scenarzyści filmów fabularnych otrzymują wynagrodzenie; ilu scenarzystów można zatrudnić w programach telewizyjnych i jak długo mają być zatrudnieni; brak minimów dla programów komediowych / rozrywkowych (takich jak programy późno w nocy) w transmisji strumieniowej; oraz regulacji AI w tworzeniu nowego materiału.

Według WGA, w ostatniej dekadzie mediana tygodniowych zarobków pisarzy-producentów spadła o 4%, czyli o 23% po uwzględnieniu inflacji. Płace scenarzystów również spadły o 14% w ciągu ostatnich pięciu lat po inflacji.

Po tym, jak negocjacje utknęły w martwym punkcie 1 maja, WGA ogłosiło rozpoczęcie strajku 2 maja.

„To, co próbowaliśmy przekazać studiom przez sześć tygodni twarzą w twarz, to to, że nie są to po prostu negocjacje ekonomiczne” – mówi 38-letni Greg Iwinski, zdobywca nagrody Emmy, który napisał scenariusz do „Last Week Tonight with John”. Oliver” i członkiem zespołu negocjacyjnego WGA.

Chociaż płace były głównym tematem dyskusji, kwestie są ważniejsze niż płace, mówi: Strajk „dotyczy problemu systemowego”.

Hollywood to Dziki Zachód umów o pracę.

„To w zasadzie niezależna branża” — mówi Christine Becker, profesor na wydziale filmu, telewizji i teatru Uniwersytetu Notre Dame. „Przechodzisz od pracy do pracy”, a każda umowa może wyglądać inaczej w zależności od pisarza, na przykład w zależności od jego doświadczenia. Programy mają różną długość i kadencje, filmy mają różne budżety i tak dalej.

Warto przeczytać!  Gwiazda The Last of Us, Bella Ramsey, wyjaśnia swoją tożsamość płciową

Chociaż kontrakty WGA gwarantują minimalne płatności, wynagrodzenie scenarzystów może być znacznie niższe. Minimalne kwoty są przed opodatkowaniem, a pisarze często muszą również płacić zespołom, które mogą obejmować prawnika, agenta i menedżera – grupę, która może zażądać obniżki nawet o 25%. Muszą rozliczać składki związkowe (1,5% wynagrodzenia). I muszą oszczędzać, ponieważ ich praca jest notorycznie niepewna i nikt nigdy nie może być pewien, kiedy nadejdzie ich następny płatny projekt.

Pisarka telewizyjna Sheri Holman strajkuje w Nowym Jorku.

Zdjęcie Gili Malinsky

„Nawet jeśli uczestniczysz w bardzo udanym programie, nie ma absolutnie żadnej gwarancji, że pojawisz się w nim w następnym sezonie” — mówi Miranda Banks, przewodnicząca wydziału studiów filmowych, telewizyjnych i medialnych na Loyola Marymount University i autor książki „Pisarze: historia amerykańskich scenarzystów i ich gildii”.

Nie ma żadnej gwarancji, że zostaniesz ponownie zatrudniony do pisania.

Proces tworzenia programu telewizyjnego jest zupełnie inny niż kiedyś.

Historycznie rzecz biorąc, sieciowy program telewizyjny mógł trwać 24 odcinki w sezonie, a scenarzyści „mieliby gwarancję pracy przez około dziewięć miesięcy każdego roku”, mówi Banks. „To był koncert na pełny etat”.

Pokoje pisarzy są teraz mniejsze, co stwarza mniejsze szanse na zatrudnienie. Sezony telewizyjne mogą być tak krótkie, jak osiem odcinków, „w najlepszym razie 13”, mówi.

Dylan Guerra, lat 28, ostatnio pracował nad trzecim sezonem serialu HBO „The Other Two”. Sezon ma składać się łącznie z 10 odcinków, a scenarzyści spotykali się przez „około 15 tygodni”, mówi, „co jest krótsze”. Po odliczeniu opłat i podatków otrzymywał około 3200 dolarów tygodniowo przez te 15 tygodni.

Młodsi pisarze mają teraz mniejsze możliwości awansu. Na przykład scenarzyści otrzymywali wcześniej wynagrodzenie za pójście na plan i bycie częścią produkcji na wypadek, gdyby jakakolwiek fabuła wymagała zmiany. Mogliby następnie gromadzić umiejętności produkcyjne, które wykorzystają w przyszłych projektach.

To mniej powszechne w dzisiejszych czasach. „Poszedłem ustawić kilka”, mówi Guerra, „ale to było bezpłatne”.

Warto przeczytać!  Wyjaśnienie wirusowego memu „Hawk Tuah” na TikToku

Inaczej wygląda residuum w dobie streamingu.

„Model sieci polegał na tym, że jeśli program odniósł sukces, zostałby sprzedany do konsorcjum” – mówi prawnik zajmujący się rozrywką, Jonathan Handel. Programy mogłyby być dystrybuowane na całym świecie i mieć również letnie powtórki, z których wszystkie generowały pozostałości. Ale w dobie transmisji strumieniowej program „pozostaje na platformie rok po roku”, mówi Händel.

56-letnia autorka bestsellerów, Sheri Holman, dołączyła do branży osiem lat temu, najpierw jako scenarzystka, a teraz jako producentka wykonawcza takich programów, jak nadchodzący „Palm Royale” Apple TV+. Mówi, że pozostałe czeki, które otrzymała za transmisje strumieniowe, nad którymi pracowała, mogą się znacznie różnić – a ponieważ wielu streamerów nie podaje konkretnych danych widzów, „nie mamy pojęcia, jak [residual amounts] są obliczane, ponieważ nam o tym nie mówią”.

„Któregoś dnia dostałem czek na 8 dolarów” — mówi Holman. — Jaki jest w tym sens?

Po stronie filmu, filmy potrzebują znacznie więcej czasu, aby uzyskać zielone światło. Ostateczne „tak” dla projektu to „duże ryzyko dla kierownika”, mówi Banks. „Często bezpieczną rzeczą jest przekazanie czegoś dalej”, aby ktoś inny mógł zaakceptować.

Wielokrotnie nagradzana dramatopisarka Chisa Hutchinson, lat 42, dołączyła do branży w 2019 roku. Napisała scenariusze do filmów takich jak „The Subject” z 2020 roku z udziałem Jasona Biggsa, niskobudżetowego niezależnego twórcy, chociaż wtedy nie była jeszcze w związku.

pisarka telewizyjna i filmowa Chisa Hutchinson.

Zdjęcie Gili Malinsky

Od 1 maja, ostatniego dnia kontraktu WGA na rok 2020, scenarzysta związkowy pracujący nad oryginalnym scenariuszem do niskobudżetowego filmu (kosztującego mniej niż 5 milionów dolarów) otrzymałby minimum 81 220 dolarów za oryginalne leczenie, pierwsze szkic i ostateczna wersja scenariusza. Wynagrodzenie byłoby podzielone na te trzy różne raty i nie obejmowałoby opłat i podatków.

Rutynowo, mówi, funkcja, która „Myślę, że zajmie sześć miesięcy [ends up taking] rok, półtora roku.” Wytwórniom zajmuje dużo czasu, aby odesłać notatki „a wynagrodzenie się nie zmienia. I nie da się zaplanować. Budżet jest niemożliwy”.

Wielu scenarzystów mówi, że są proszeni o wprowadzanie zmian w scenariuszach bez otrzymywania wynagrodzenia za swoją pracę.

Warto przeczytać!  Żona Jeremy'ego Allena White'a, z którą żył w separacji, Addison Timlin, otwarcie mówi o byciu samotną matką w trakcie rozwodu

Sytuacja może wydawać się tak niepraktyczna, że ​​​​jest nie do utrzymania. „Dziewczyna też musi jeść” — mówi Hutchinson.

Spośród kilkunastu propozycji przedstawionych przez WGA, AMPTP odrzucił dziewięć wprost. Oświadczenie AMPTP z 3 maja dla CNBC Make It zawierało:

„AMPTP przedstawił Gildii zeszłej nocy kompleksową propozycję pakietu, która obejmowała hojne podwyżki wynagrodzeń dla pisarzy, a także ulepszenia pozostałości transmisji strumieniowej. AMPTP poinformowała również WGA, że jest gotowa ulepszyć tę ofertę, ale nie chce tego zrobić więc ze względu na ogrom innych propozycji wciąż na stole, na które Gildia nadal nalega.

„Firmy członkowskie AMPTP pozostają zjednoczone w pragnieniu zawarcia umowy, która jest korzystna dla pisarzy oraz zdrowia i długowieczności branży, a także uniknięcia trudności tysięcy pracowników, których środki utrzymania zależą od branży. AMPTP jest chętny do zaangażowania się w dyskusje z WGA w celu przełamania tego logjamu”.

Ostatni strajk pisarzy odbył się w 2007 roku i trwał 100 dni. Negocjacje utknęły w martwym punkcie wokół takich kwestii, jak opłaty za płyty DVD i przedpremierowe wersje oglądania telewizji w Internecie.

Na razie nie wiadomo, jak długo potrwa ten konkretny strajk. Ze swojej strony Iwiński jest gotów wytrzymać tak długo, jak to konieczne, aby zagwarantować parametry pracy, które proponuje on i jego koledzy pisarze.

Mówi, że walka z szefami dużych studiów może być onieśmielająca. Ale „jesteśmy gotowi na tego rodzaju przerażające”.

Ujawnienie: NBCUniversal jest spółką macierzystą NBC i CNBC.

NIE PRZEGAP: Chcesz być mądrzejszy i odnosić większe sukcesy ze swoimi pieniędzmi, pracą i życiem? Zapisz się do naszego nowego newslettera!

Pobierz bezpłatny raport CNBC, 11 sposobów na stwierdzenie, czy jesteśmy w recesji, gdzie Kelly Evans analizuje najważniejsze wskaźniki wskazujące na to, że recesja nadchodzi lub już się rozpoczęła.

Wymeldować się:

Odpowiedziałem na ogłoszenie Craigslist oferujące 25 dolarów za godzinę, aby pomóc kobiecie „dopasować się do inteligentnych, dobrze wykształconych mężczyzn” w Bumble i OKCupid

Praca po 11 godzin za kulisami na Broadwayu: „Musisz być trochę szalony”, ale „Uwielbiam to”


Źródło