Biznes

Sebastian Kulczyk chce sprzedać udziały w A2. Ma je kupić francuski fundusz Meridam. Oto co o nim wiemy

  • 4 lipca, 2023
  • 3 min read
Sebastian Kulczyk chce sprzedać udziały w A2. Ma je kupić francuski fundusz Meridam. Oto co o nim wiemy


Jego udziały w spółkach AWSA i AWSA II (kontrolowane za pośrednictwem KI One, dawniej Kulczyk Holding) mają trafić w ręce ich drugiego udziałowca – francuskiego funduszu Meridiam – napisał „Puls Biznesu”.

Z nieoficjalnych doniesień wynika, że wykupienie udziałów w spółkach KI One ma kosztować 700 mln euro. Przedstawiciele Kulczyk Investments nie chcieli skomentować informacji o planach sprzedaży spółek zarządzających autostradami. Redakcja money.pl natomiast zwróciła się z pytaniami w tej sprawie do Meridiama. Na odpowiedź czekamy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: W Polsce brakuje aut elektrycznych i ładowarek. „Izera ma szansę wypełnić lukę”

Czym jest Meridiam?

Trzeba teraz powiedzieć kilka słów o francuskim funduszu, który być może wkrótce będzie zarządzać odcinkami A2. Meridiam to inwestor i zarządca aktywami, nastawiony na finansowanie i zarządzenie długoterminowo projektami infrastruktury publicznej. Szacuje się, że obecnie zarządza aktywami wartymi 18 mld dolarów, a od momentu powstania zainwestował w ponad sto projektów transportowych, budowlanych i związanych z usługami publicznymi.

Fundusz jest obecny w wielu projektach na świecie

Meridiam rozpoczął od dwóch projektów: tunelu Limerick w Irlandii oraz autostrady A5 w Austrii. W Polsce pojawił się w 2008 r., wraz z planami budowy A2 na turniej piłkarski Euro 2012. Z czasem pozyskał też udziały m.in. w Niemczech (autostrada A5), Słowacji (autostrada R1), we Francji (welodrom w Saint-Quentin-en-Yvelines) czy w Stanach Zjednoczonych (port Miami Tunnel i autostrada North Tarrant Express Highway).

W kolejnych latach zwiększał swoje udziały w projektach w Europie (m.in. linia kolejowa South-Europe Atlantique High-Speed we Francji, autostrada D4 w Czechach) i w Ameryce Północnej (m.in. Nottingham Express Transit).

Nie tylko infrastruktura transportowa

Fundusz jednak nie ogranicza się tylko do projektów infrastruktury transportowej. I tak np. w 2007 r. nabył projekt Fulcrum LIFT, obejmujący lokalne placówki opieki zdrowotnej w Wielkiej Brytanii, a w latach 2010-2011 Centrum Badawcze Szpitala Uniwersyteckiego w Monteralu, gmach sądu w Long Beach w Montrealu czy domy studenckie Uniwersytetu Hertfordshire (2013 r.).

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.


Źródło