Rozrywka

Sherlock Holmes stanie się domeną publiczną w 2023 roku

  • 30 grudnia, 2022
  • 5 min read
Sherlock Holmes stanie się domeną publiczną w 2023 roku


WASHINGTON (AP) — Sherlock Holmes jest wreszcie bezpłatny dla amerykańskiej publiczności w 2023 roku.

Długotrwały spór o prawa autorskie wokół opowieści Sir Arthura Conana Doyle’a o przebiegłym detektywie – który usidlił nawet Enolę Holmes – w końcu dobiegnie końca, ponieważ prawa autorskie wygasające 1 stycznia 1927 r. obejmują ostatnią pracę Conana Doyle’a o Sherlocku Holmesie.

Oprócz zbioru opowiadań „Księga przypadków Sherlocka Holmesa”, książki takie jak „Do latarni morskiej” Wirginii Woolf, „Mężczyźni bez kobiet” Ernesta Hemingwaya, „Komary” Williama Faulknera i „Wielka czwórka” Agathy Christie — Tajemnica Herkulesa Poirota — stanie się domeną publiczną, gdy kalendarz zmieni się na 2023 rok.

Gdy utwór wejdzie do domeny publicznej, można go legalnie udostępniać, wykonywać, ponownie wykorzystywać, zmieniać przeznaczenie lub pobierać próbki bez pozwolenia i kosztów. Dzieła z 1927 r. pierwotnie miały być chronione prawem autorskim przez 75 lat, ale ustawa o przedłużeniu okresu obowiązywania praw autorskich z 1998 r. opóźniła ich otwarcie o dodatkowe 20 lat.

Podczas gdy wiele wybitnych dzieł na liście wykorzystało te dodatkowe dwie dekady, aby zarobić posiadaczom praw autorskich dobre pieniądze, ekspert z Duke University twierdzi, że ochrona praw autorskich dotyczyła również „wszystkich dzieł, których komercyjna rentowność już dawno opadła”.

„W przypadku ogromnej większości – prawdopodobnie 99% – dzieł z 1927 r. żaden posiadacz praw autorskich nie czerpał korzyści finansowych z kontynuowania praw autorskich. Jednak pozostawali poza zasięgiem, bez dobrego powodu” – napisała Jennifer Jenkins, dyrektor Duke’s Center for the Study of the Public Domain, w poście na blogu zapowiadającym „Dzień domeny publicznej 2023”.

Warto przeczytać!  Aaron Taylor-Johnson „spotyka się z producentami 007” wśród plotek, że ma być następnym Jamesem Bondem

Ten długi okres praw autorskich w USA oznaczał, że wiele dzieł, które miały być teraz dostępne, już dawno zaginęło, ponieważ ich utrzymanie przez prawnych właścicieli nie było opłacalne, ale nie mogły być używane przez innych. Na liście Duke’a znajdują się takie „zagubione” filmy, jak „The Way of All Flesh” Victora Fleminga i „Londyn po północy” Toda Browninga.

Rok 1927 zapowiadał koniec ery kina niemego wraz z premierą pierwszego „talkie” — filmu z dialogami. To był „The Jazz Singer”, historyczny pierwszy film pełnometrażowy ze zsynchronizowanymi dialogami, znany również z występu Ala Jolsona o czarnej twarzy.

Oprócz filmu wyreżyserowanego przez Alana Croslanda, inne filmy, takie jak „Skrzydła” — w reżyserii Williama A. Wellmana i nagrodzonego pierwszym Oscarem „wybitnej produkcji” — oraz przełomowy klasyk science-fiction Fritza Langa „Metropolis” wejdą na ekrany kin. domena publiczna.

Kompozycje muzyczne — muzyka i teksty znajdujące się na nutach, a nie nagrania dźwiękowe — na liście obejmują przeboje z broadwayowskich musicali, takich jak „Funny Face”, oraz standardy jazzowe takich legend, jak Louis Armstrong i Duke Ellington, oprócz utworów Irvinga Berlina „Puttin’ on the Ritz” i „(I Scream You Scream, We All Scream for) Ice Cream” autorstwa Howarda Johnsona, Billy’ego Molla i Roberta A. Kinga.

Warto przeczytać!  Jon Gosselin mówi, że „okrutne” twierdzenia byłej Kate na temat zachowania Collina „usprawiedliwiają”.

Duke’s Center for the Public Domain zwróciło uwagę na godne uwagi książki, filmy i kompozycje muzyczne wchodzące do domeny publicznej – to tylko ułamek tysięcy, które mają zostać uwolnione w 2023 roku.

KSIĄŻKI

— „The Gangs of New York”, Herbert Asbury (oryginalna publikacja)

— „Śmierć przychodzi po arcybiskupa” autorstwa Willi Cather

— „Wielka czwórka” Agathy Christie

— „The Tower Treasure”, pierwszy kryminał Hardy Boys autorstwa pseudonimowego Franklina W. Dixona

— „Księga przypadków Sherlocka Holmesa” autorstwa Arthura Conana Doyle’a

— „Copper Sun” autorstwa hrabiego Cullena

— „Komary” Williama Faulknera

— „Mężczyźni bez kobiet” Ernesta Hemingwaya

— „Der Steppenwolf” Hermana Hessego (po niemiecku)

— „Ameryka” Franza Kafki (po niemiecku)

— „Now We Are Six” autorstwa AA Milne z ilustracjami autorstwa EH Sheparda

— „Le Temps retrouvé” Marcela Prousta (po francusku)

— „Sen o zmierzchu” Edith Wharton

— „Most San Luis Rey” Thorntona Wildera

— „Do latarni morskiej” Virginii Woolf

KINO

— „7th Heaven” w reżyserii Franka Borzage

— „Bitwa stulecia”, film Laurela i Hardy’ego w reżyserii Clyde’a Bruckmana

— „The Jazz Singer” w reżyserii Alana Croslanda

— „The Lodger: A Story of the London Fog” w reżyserii Alfreda Hitchcocka

— „Metropolis” w reżyserii Fritza Langa

— „Wschód słońca” w reżyserii FW Murnau

— „Upstream” w reżyserii Johna Forda

— „Skrzydła” w reżyserii Williama A. Wellmana

KOMPOZYCJE MUZYCZNE

— „Back Water Blues”, „Preaching the Blues” i „Foolish Man Blues” (Bessie Smith)

— „The Best Things in Life Are Free” z musicalu „Good News” (George Gard „Buddy” De Sylva, Lew Brown, Ray Henderson)

— „Billy Goat Stomp”, „Hyena Stomp” i „Jungle Blues” (Ferdinand Joseph Morton)

— „Czarna podpalana fantazja” i „East St. Louis Toodle-O” (Bub Miley, Duke Ellington)

— „Can’t Help Lovin’ Dat Man” i „Ol’ Man River” z musicalu „Show Boat” (Oscar Hammerstein II, Jerome Kern)

— „Diane” (Erno Rapee, Lew Pollack)

— „Funny Face” i „’S Wonderful” z musicalu „Funny Face” (Ira i George Gershwin)

— „(I Scream You Scream, Wszyscy krzyczymy o) lody” (Howard Johnson, Billy Moll, Robert A. King)

— „Błoto Mississippi” (Harry Barris, James Cavanaugh)

— „Moje błękitne niebo” (George Whiting, Walter Donaldson)

— „Potato Head Blues” i Gully Low Blues” (Louis Armstrong)

— „Puttin’ on the Ritz” (Irving Berlin)

— „Rusty Pail Blues”, „Sloppy Water Blues” i „Soothin’ Syrup Stomp” (Thomas Waller)




Źródło