Biznes

Silnik Koenigsegg Dark Matter: 6 faz, 588 kW/800 KM i 1 250 Nm momentu obrotowego w małym cudzie ważącym 39 kg

  • 21 lipca, 2023
  • 3 min read
Silnik Koenigsegg Dark Matter: 6 faz, 588 kW/800 KM i 1 250 Nm momentu obrotowego w małym cudzie ważącym 39 kg


Koenigsegg zaprezentował silnik Dark Matter (pol. czarna materia) o prawdziwie oszałamiających parametrach i bodaj najwyższej mocy na świecie z tej objętości czy masy. Dark Matter jest w stanie wygenerować w szczycie do 588 kW/800 KM mocy i 1 250 Nm momentu obrotowego. Silnik trafił do modelu Koenigsegg Gemera, czteromiejscowego „rodzinnego” samochodu sportowego, zastąpił tam poprzedniego czempiona, Quarka.

Koenigsegg Dark Matter. Ciarki na plecach

Koenigsegg chwali się swoimi „naj”, które charakteryzują Dark Matter. To pierwszy sześciofazowy silnik zastosowany w aucie elektrycznym i pierwszy zastosowany z myślą o pojeździe dostępnym komercyjnie. Olbrzymia większość współczesnych silników w elektrykach to urządzenia trzyfazowe, dotyczy to także wykorzystującego podobną obudowę Quarka, który potrafił wygenerować do 250 kW/340 KM mocy i 600 Nm momentu obrotowego.

Domyślamy się więc, że Dark Matter to dwa inteligentnie scalone Quarki, czyli potomek Koenigsegg Terriera, dwóch Quarków w jednej obudowie zasilanych trzyfazowo każdy:

Koenigsegg Quark to silnik osiągający do 250 kW mocy (po lewej). W środku znajduje się zestaw dwóch takich Quarków w obudowie: Koenigsegg Terrier. Po prawej widoczny jest falownik David przygotowany do obsługi 6 faz (c) Koenigsegg

Dark Matter ma być hybrydą klasycznego silnika elektrycznego z silnikiem tarczowym (ang. axial flux motor), dlatego Koenigsegg nazywa go silnikiem „raxial flux” (radial + axial flux), powinien zatem łączyć możliwość osiągania wysokich mocy za sprawą dużych szybkości obrotowych z wysokimi momentami dzięki stosowaniu wysokich natężeń prądu. Aby udało się spełnić założenia, powiększono zarówno średnicę wirnika wewnątrz stojana i zwiększono stojan, Dark Matter rozpędza się do maksymalnie 8 000 obrotów na minutę.

Warto przeczytać!  Około 200 dealerów Hero Electric żąda 500 crore rupii w oczekiwaniu na płatności

Podczas gdy Quark miał 33,4 cm szerokości i 30,3 cm wysokości (~średnicy), Dark Matter ma 38,15 cm szerokości i 38,33 wysokości. Grubość Quarka wynosiła 11,2 cm, Dark Matter ma 13,55 cm grubości. Największa zmiana zaszła w wadze: Quark ważył 30 kilogramów, Dark Matter ma masę 39 kilogramów (źródło). Dark Matter zasilany jest z baterii o pojemności 14 kWh pracującej pod napięciem 850 V, jako falownik wykorzystano prawdopodobnie Davida, ponieważ już na etapie Quarka był gotowy serwować moc w sześciu fazach.

Oprócz tego Gemera napędzana jest silnikiem V8 twin turbo o pojemności 5 litrów (Gemera HV8) lub 3-cylindrowym twin turbo (Gemera TFG), ale to chyba najmniej istotna część opowieści. W mocniejszym wariancie „rodzinne” auto sportowe Koenigsegg jest w stanie osiągnąć do 1,69 MW/2 300 KM mocy i 2 750 Nm momentu obrotowego.

Nota od redakcji Elektrowozu: zwykle nie opisujemy samochodów dla kilkuset osób, ale tutaj mamy do czynienia z taką piękną inżynierią, że aż szkoda byłoby ją pominąć ?

Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:


Źródło