Biznes

Skoda chce lokalnego partnera, aby okiełznać „drapieżny” rynek samochodowy w Indiach

  • 30 czerwca, 2024
  • 5 min read
Skoda chce lokalnego partnera, aby okiełznać „drapieżny” rynek samochodowy w Indiach


Praga: Czeski producent samochodów Skoda Auto chce nawiązać współpracę z indyjskim producentem samochodów, aby rozwinąć działalność na rynku, na którym panują bardzo wysokie ceny i na którym Skoda Auto nie zdołała się znaleźć przez ponad dwie dekady swojej obecności na tym rynku.

Firma uważa, że ​​znalezienie lokalnego partnera to „bardzo atrakcyjny” scenariusz, ponieważ ma na celu głębszą ekspansję na rynek indyjski przy pomocy krajowego podmiotu, który ma bliskie powiązania w ekosystemie dostawców, dogłębną znajomość preferencji lokalnych klientów i skalę, która może obniżyć koszty europejskiego producenta samochodów na „drapieżnym” rynku tego kraju.

Marka Skoda jest obecna w Indiach od ponad 20 lat, ale teraz chce podwoić swoją obecność na trzecim co do wielkości rynku motoryzacyjnym świata. Klaus Zellmer, prezes zarządu Skoda Auto, powiedział, że firma prowadzi obecnie rozmowy z wieloma potencjalnymi partnerami, „ostrożnie” wyszukując firmę dostosowaną do branży i preferencji klientów, która pomoże Skodzie osiągnąć koszty -efektywna produkcja w kraju, dzięki czemu Indie mogą stać się „drugą nogą” marki, po rynku europejskim.

Skoda Auto jest częścią niemieckiego koncernu Volkswagen.

„Bardzo wierzymy w scenariusz, w którym znajdziemy partnera w Indiach, który będzie bardziej dostrojony do społeczeństwa, klientów, branży, ze wszystkimi warunkami wstępnymi, aby odnieść sukces. Będziemy bardzo ostrożni, wybierając właściwego, który musi być komplementarny. Wnosimy coś do stołu. Chcemy, aby nasi partnerzy również wnieśli coś do stołu. Chcemy, aby to partnerstwo nie było oportunistyczne – ale pełne możliwości”, powiedział Zellmer.

Warto przeczytać!  Ameryka zaciąga gazowy hamulec - wGospodarce.pl

Zellmer powiedział, że choć Indie są po Europie najważniejszym światowym rynkiem Skody, są także najbardziej konkurencyjne i drapieżne, a wojny cenowe często wybuchają w bardzo poszukiwanych segmentach, takich jak kompaktowe SUV-y.

„Indie to dla nas nie tylko najatrakcyjniejszy region poza Europą, (ale) to także najbardziej konkurencyjne środowisko, jakie prawdopodobnie można obecnie znaleźć na rynku motoryzacyjnym. Masz wielu nowych konkurentów, nowych uczestników, nowe samochody. I rzeczywiście tak jest drapieżnym środowisku” – powiedział Zellmer.

Skoda przygotowuje się do wprowadzenia na rynek kompaktowego SUV-a o długości poniżej 4 metrów, którego zawartość lokalna wynosi 75% — najwięcej spośród wszystkich dotychczasowych produktów. Ten segment obejmuje 50% wolumenu rynku SUV-ów i jest niezwykle konkurencyjny, a dominują tam takie modele jak Tata Nexon i Maruti Suzuki Brezza. Produkt będzie dostępny dla klientów na początku przyszłego roku.

Według Zelmera firma zamierza również dodać więcej punktów kontaktu z klientami detalicznymi, aby przyciągnąć „jak najwięcej klientów” do swojego produktu.

Zellmer powiedział, że Skoda „wyciągnęła wnioski” z doświadczenia 20 lat obecności w Indiach i niemożności osiągnięcia pierwotnie zakładanych kamieni milowych sprzedaży. Skoda spodziewa się, że jej nowy kompaktowy SUV, który będzie również eksportowany na inne rynki z Indii, zapewni jej 4% udział w segmencie subkompaktowych SUV-ów.

Warto przeczytać!  Prezes UOKiK nałożył ponad 28 mln zł kary na BO Energy

„… To są wyciągnięte wnioski. Często budujemy samochody według własnych oczekiwań i mają one tendencję do przesadnej inżynierii. A przesadna inżynieria zawsze ma swoją cenę, a ta cena oczywiście osłabia naszą pozycję konkurencyjną. Więc musimy się uczyć, musimy być świadomi tej zmiany. Gdzie jest pomysłowość inżynierska marki Skoda i jak znaleźć równowagę między kosztami a ceną. Musimy być konkurencyjni pod względem kosztów, nie poświęcając jakości, dopasowania i wykończenia, z których słyną europejskie samochody. Samochód o długości poniżej 4 metrów jest dobrym tego przykładem. Udało nam się znacznie obniżyć koszty, zachowując jednocześnie jakość. To podejście będzie kontynuowane w przyszłych modelach, czyniąc je bardziej atrakcyjnymi dla rynku”, powiedział Zellmer.

Według Zellmera lokalny partner z Indii może dodatkowo pomóc mu w osiągnięciu większej efektywności kosztowej, pomagając firmie w zawieraniu korzystniejszych umów z potencjalnymi dostawcami.

„Możemy skorzystać z ich lokalnych kompetencji (lokalnego partnera), ponieważ są znacznie bliżej rynku niż my. Jeśli chodzi o zaopatrzenie i zaopatrzenie, mają pewne powiązania, których prawdopodobnie nie mamy i dlatego są wtedy w stanie uzyskać najlepsze ceny” – dodał.

Warto przeczytać!  PKP Intercity zamierza unieważnić przetarg na dostawę piętrowych pociągów typu push-pull

Czytaj więcej: Mahindra i Mahindra wrzucają najwyższy bieg, gdy sprzyjający popyt przyspiesza wzrost

Skoda ma nadzieję, że Indie staną się jej drugim co do wielkości rynkiem, gdy od 2025 r. sprzedaż jej subkompaktowych SUV-ów i odświeżonej gamy modeli zacznie nabierać tempa. Pomimo fragmentarycznego charakteru indyjskiego rynku motoryzacyjnego i jego konkurencyjnego charakteru, Zellmer argumentował, że Indie jest nadal atrakcyjnym wyborem dla Skody.

„Jeśli chodzi o dźwignię finansową, zdecydowanie największy potencjał w przyszłości mają Indie. W liczbach bezwzględnych widzimy 4,2 miliona samochodów sprzedanych w Indiach. Jest to trzeci co do wielkości rynek motoryzacyjny na świecie. Teraz oczywiście Stany Zjednoczone i Chiny są daleko przed nami, ale jeśli chcesz wziąć udział w grze, w której wiesz, że wzrost będzie ogromny i że będziesz tego częścią, musisz działać pełną parą i wcześnie” – powiedział Zellmer. Mint, dodając: „To, co jest dla nas bardzo atrakcyjne, to wykorzystanie Indii również jako centrum regionu ASEAN. Jest to idealne połączenie zaopatrzenia i inżynierii w Indiach oraz dostaw do innych części świata”.

Reporter był w Pradze na zaproszenie Skoda Auto.

Strona głównaFirmyAktualnościSkoda chce lokalnego partnera, aby okiełznać „drapieżny” rynek samochodowy w Indiach


Źródło