Biznes

Skoda Octavia czwartej generacji po liftingu. Rozpoznasz j± g³ównie po reflektorach

  • 14 lutego, 2024
  • 5 min read
Skoda Octavia czwartej generacji po liftingu. Rozpoznasz j± g³ównie po reflektorach


Kompakty to wciąż mocna pozycja w europejskich rankingach sprzedaży. Mimo że oddały palmę pierwszeństwa SUV-om, nie mają problemu z brakiem popularności. Jeden ze szlagierów segmentu C to Skoda Octavia. Model czwartej generacji obecny jest na rynku od 2019 roku i teraz w połowie cyklu produkcyjnego przeszedł modernizację. Bestseller czeskiej marki zachował wersje nadwozia typu liftback i kombi oraz wciąż będzie występował w sportowej odmianie RS. Polska premiera rynkowa została zaplanowana na początek drugiego kwartału 2024 roku. Jakie zmiany zaszły w Octavii? Więcej o nowych samochodach przeczytasz na Gazeta.pl.

Subtelne odmłodzenie nadwozia

Zmiany w wyglądzie samochodu są dyskretne, ale zauważalne. Obejmują one przebudowę reflektorów, które teraz lepiej przylegają do osłony chłodnicy, z elementami świateł do jazdy dziennej wcinającymi się w zderzak. Reflektory opcjonalnie będzie można wybrać w wariancie z technologią LED Matrix z 36 segmentami zamiast 24 i nowymi funkcjami, które eliminują światła przeciwmgłowe w zderzaku. Zmieniony grill otrzymał pionowe listwy, a zderzaki nabrały bardziej eleganckiego kształtu w stylu nowej Skody Superb. Na tylną klapę trafił odświeżony napis SKODA, nieco inne jest świetlne wypełnienie lamp, a całość uzupełniają nowe wzory obręczy kół. Wersja RS dostała indywidualny design zderzaków. 

Warto przeczytać!  ​Rewolucja w nieruchomościach. Koniec z użytkowaniem wieczystym

Skoda Octavia RS po liftingu 2024Skoda Octavia RS po liftingu 2024 Fot. Piotr Mokwiński

Poprawione i lepiej wyposażone wnętrze Octavii

We wnętrzu pasażerowie mogą spodziewać się bardziej zrównoważonych materiałów i opcjonalnego 13-calowego pokładowego wyświetlacza informacyjno-rozrywkowego. 10-calowy ekran dotykowy jest teraz standardem. Standard obejmuje także cyfrowy zestaw wskaźników. Chatbot ChatGPT oparty na sztucznej inteligencji (o tym rozwiązaniu więcej pisaliśmy tutaj) zostanie standardowo zintegrowany z asystentem głosowym Laura, wprowadzając szereg nowych możliwości, które wykraczają daleko poza dotychczasowe polecenia głosowe.

Warto podkreślić, że teraz Octavia jest w standardzie wyposażona w dwustrefową automatyczną klimatyzację. Liczyć można na mocniejsze ładowanie podłączonych urządzeń przez porty USB-C i ulepszony system bezkluczykowy zamka Kessy. Kolejne punkty liftingu to nowe funkcje wspomagania i bezpieczeństwa. Na przykład nowy inteligentny asystent parkowania i zdalny asystent parkowania ułatwią manewrowanie, a bezpieczeństwo, szczególnie na długich trasach, zwiększy nowy system oceny zmęczenia kierowcy. System ten nie opiera się już wyłącznie na danych o ruchach kierownicy – monitoruje informacje z wielu źródeł i potrafi odróżnić krótkotrwałą nieuwagę od rzeczywistego zmęczenia.

Zmodernizowana Skoda Octavia będzie dostępna w czterech poziomach wyposażenia: Essence, Selection, Sportline i RS. Ponadto klienci konfigurując pojazd wybiorą wnętrze w jednej z dziewięciu wersji wyposażenia Design Selection. Do wyboru są także ergonomiczne fotele z certyfikatem AGR i funkcją masażu. Bagażnik liftbacka połknie 600 litrów ładunku, a kufer kombi ma imponującą pojemność 640 l.

Warto przeczytać!  Inflacja na Węgrzech - kwiecień 2023

Wnętrze Skody Octavii czwartej generacji po liftinguWnętrze Skody Octavii czwartej generacji po liftingu Fot. Skoda

Pod maską kilka ważnych zmian

Zaktualizowaną Octavię będzie można wybrać z różnymi układami napędowymi. Z gamy wypadł motor 1.0 TSI 110 KM. Teraz podstawową jest silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 115 KM i 220 Nm, który współpracuje z sześciobiegową manualną lub siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów DSG. Dostępna jest także wersja tej jednostki napędowej o mocy 150 KM i 250 Nm. W przypadku łączenia 150-konnego silnika ze skrzynią DSG układ ten zawsze jest łagodną hybrydą z technologią 48 V i aktywnym zarządzaniem cylindrami.

Silnik 2.0 TSI o mocy 204 KM (+14 KM) i 320 Nm podstawowo jest łączony z napędem na cztery koła i automatyczną skrzynią biegów DSG7. Topową wersję RS napędza 265-konny motor 2.0 TSI (+20 KM) parowany wyłącznie z automatem DSG, przekazującym 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego na przednią oś (układ ten miał premierę w Golfie GTI 8 po liftingu). Moc obu modeli 2.0 TDI pozostała taka sama i w połączeniu ze skrzynią manualną wynosi 115 KM i 300 Nm, a w duecie z przekładnią automatyczną 150 KM i 360 Nm. Z palety wyleciał 200-konny diesel oferowany w Octavii RS. 

Warto przeczytać!  Spotlight Agency koniec Stuu YouTube Team X Pandora Gate

2024 Skoda Octavia liftback2024 Skoda Octavia liftback Fot. Piotr Mokwiński

Co z hybrydami typu plug-in?

Skoda podczas pierwszej prezentacji aut w studiu fotograficznym nie przedstawiła hybrydowej Octavii. Zelektryfikowane warianty IV z wtyczką będą mieć premierę w późniejszym terminie. Wiemy jednak, czego należy się spodziewać. Zmodernizowane hybrydy miały już premierę w Golfie 8 po liftingu. Hybryda plug-in oparta na silniku 1.5 TSI (wcześniej był to motor 1.4 TSI) otrzymała powiększony 48-woltowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 19,7 kWh netto (w poprzedniku 10,6 kWh), umożliwiający przejechanie około 100 km w trybie całkowicie elektrycznym. Golf eHybrid legitymuje się mocą systemową 204 KM, a Golf GTE mocą 272 KM. Napęd trafia na przednią oś poprzez 6-biegową automatyczną skrzynię DSG. W materiale wykorzystano własne fotografie oraz zdjęcia producenta.


Źródło