Skorygowana EBITDA grupy Allegro w I kw. ’23 wyniosła 530,9 mln zł wobec 481,5 mln zł konsensusu
![Skorygowana EBITDA grupy Allegro w I kw. ’23 wyniosła 530,9 mln zł wobec 481,5 mln zł konsensusu](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/05/4745f34b70c8a6-768-460-0-0-1792-1075.png)
Przychody z działalności w
Polsce wzrosły w pierwszym kwartale o 22,7 proc. r/r do 1,71 mld zł.
Uwzględniając nowo nabyte spółki, liczba ta wzrosła o 66,7 proc. r/r do
2,321 mld zł. Konsensus zakładał 2,288 mld zł przychodów.
Skonsolidowana wartość GMV, uwzględniająca Grupę MALL i WE|DO, wzrosła o 21,4 proc. r/r. do 13,139 mld zł
Wartość sprzedaży brutto (GMV) z działalności w Polsce wzrosła w pierwszym kwartale o 14 proc. r/r do 12,34 mld zł.
Liczba aktywnych kupujących na Allegro wzrosła czwarty kwartał z
rzędu, osiągając w pierwszym kwartale poziom 14,2 mln, zaś średnia
wartość GMV na aktywnego kupującego/kupującą zwiększyła się o prawie 10
proc. r/r do 3.582 zł. Zwyżkujące GMV i take rates, mocny wzrost
przychodów z usług reklamowych, jak i kontrola kosztów przyczyniły się
do wzrostu skorygowanego wskaźnika EBITDA z działalności w Polsce o 29,7
proc. r/r do 600,6 mln zł w pierwszym kwartale, zwiększając marżę GMV o
0,59 pp w ujęciu rocznym do 4,87 proc.
Średnia prowizja od sprzedaży (take rate) w Polsce wzrosła w
pierwszym kwartale o 0,57 pp r/r do 11,02 proc., podczas gdy dochody z
reklam rosły ponad 3,4 razy szybciej niż GMV (+48 proc. w ujęciu
rocznym). Take rate grupy wyniósł 11,04 proc.
Wartość pożyczek przyznanych za pośrednictwem Allegro Pay wzrosła w I kw. br. o 82 proc. r/r do niemal 1,8 mld zł.
Allegro podało w komunikacie prasowym, że beneficjenci programu
Smart! przełączają się na nowe warunki ogłoszone w listopadzie zeszłego
roku. Do końca marca już prawie połowa użytkowników przedłużyła swoje
roczne abonamenty o podwyższonej cenie i minimalnej wartości zakupu bez
negatywnych skutków w postaci rezygnacji, czy ograniczenia wydatków w
ramach programu. Pełen efekt marżowy zmienionych warunków oferty Smart!
będzie widoczny w ciągu najbliższych miesięcy. Również w pierwszym
kwartale liczba automatów paczkowych One Box wzrosła do ponad 2.700.
Grupa Allegro miała w pierwszym kwartale 2023 roku mln 157 zł
skonsolidowanego zysku netto. Konsensus zakładał 91,5 mln zł zysku
netto.
„Nasze nastawienie na rozwój i dyscyplinę kosztową przynosi coraz
większe korzyści. Podtrzymaliśmy tempo wzrostu GMV i poprawiliśmy
marżowość na poziomie EBITDA w Polsce, solidnie rozpoczynając rok, choć
sytuacja makroekonomiczna jest wciąż dużym wyzwaniem. Coraz szerszy
wybór na Allegro i świetny stosunek jakości do ceny przyciągają coraz
więcej klientów – zarówno kupujących, jak i sprzedających – podczas gdy
my staramy się przekładać rosnące GMV i przychody na lepsze marże” –
powiedział cytowany w komunikacie prasowym Roy Perticucci, prezes
Allegro.
„Kolejnym kluczowym celem jest rozwój Allegro.cz, któremu chwilę
zajmie zbilansowanie tempa spadającego biznesu tradycyjnego w MALLu.
Podobnie jak w większości krajów Europy Środkowej poza Polską,
konsumenci w Czechach nie są jeszcze zaznajomieni z modelem marketplace.
Zamierzamy wyciągnąć jak najwięcej wniosków ze startu w Czechach, aby
na tej bazie opracować plan działań, który pozwoli nam w przyszłości
szybciej wchodzić na nowe rynki w obrębie działania segmentu Mall” –
dodał.
Allegro sfinalizowało transakcję nabycia Mall Group i WE|DO 1
kwietnia 2022 roku. Allegro uruchomiło w Czechach platformę zakupową
allegro . cz 10 maja 20023 roku.
(PAP Biznes)
epo/