Fotografia

Skorzystaj z tej zapomnianej techniki, aby opanować kompozycję przy użyciu obiektywów szerokokątnych

  • 13 września, 2024
  • 5 min read
Skorzystaj z tej zapomnianej techniki, aby opanować kompozycję przy użyciu obiektywów szerokokątnych


Film z YouTube'a

Jest coś w naprawdę szerokokątnym obiektywie, co sprawia, że ​​robienie zdjęć jest naprawdę fajne, zwłaszcza jeśli masz przed sobą rozległy widok krajobrazu. Ale szybko zdajesz sobie sprawę, że robienie zdjęć szerokokątnymi obiektywami nie jest takie łatwe, jak myślisz na początku. Na szczęście te szerokokątne obiektywy są dostępne od dawna, a fotografowie stosowali wiele wskazówek i technik już wtedy, gdy technicolor był najnowszą rzeczą.

Łatwo jest rzucić się na najnowsze i najlepsze, ale warto pamiętać o tych starych zasadach. W tym filmie Martin Castein przypomina nam o zasadzie scentralizowanej kompozycji, która przeniesie Twoje zdjęcia szerokokątne na wyższy poziom.

Nie polegaj na zasadzie trójpodziału

Zasada trójpodziału jest powszechnie stosowana szanowany nadużywana wskazówka dotycząca komponowania zdjęć, zwłaszcza gdy wokół obiektu jest dużo miejsca. Jednak nie zawsze jest to najlepsza opcja. Podczas gdy umieszczenie obiektu poza środkiem i zrównoważenie go negatywną przestrzenią może być skuteczne, czasami może to skutkować „martwą” przestrzenią, która nie wnosi wiele do obrazu, przez co kompozycja wydaje się niezrównoważona.

Podobnie, podkreślanie pierwszego planu jest kolejnym silnym narzędziem kompozycyjnym, szczególnie w przypadku obiektywów szerokokątnych, ale może przytłoczyć obiekt. Jeśli pierwszy plan stanie się zbyt dominujący, uwaga widza może zostać odciągnięta od głównego punktu skupienia obrazu, zmniejszając jego ogólny wpływ.

Dlaczego scentralizowana kompozycja może działać

Centralna kompozycja to technika, która przetrwała próbę czasu. Jest stosowana przez artystów i malarzy od wieków i można ją zobaczyć w kultowych dziełach sztuki, takich jak Michał Anioł Stworzenie AdamaGranta Wooda Amerykański gotyki Vermeera Dziewczyna z perłą. Ta metoda polega na umieszczeniu obiektu bezpośrednio w centrum kadru, co pozwala mu natychmiast przyciągnąć uwagę. Jasne, nie brzmi to przełomowo, ale zdziwiłbyś się, jak często my, fotografowie, to pomijamy.

Główną zaletą scentralizowanej kompozycji jest jej natychmiastowy efekt wizualny. Gdy obiekt jest umieszczony centralnie, wzrok widza jest przyciągany bezpośrednio do niego, bez błądzenia po obrazie. Ten „natychmiastowy efekt” sprawia, że ​​jest idealny dla obiektów, które muszą się wyróżniać i przyciągać uwagę.

Jednak aby było to skuteczne, obiekt musi być silny i angażujący. Słaby lub nieciekawy centralny obiekt może skutkować płaskim obrazem, dlatego ważne jest, aby wybrać obiekt, który jest wizualnie dominujący i zdolny do utrzymania kompozycji, szczególnie, że bardzo szerokie obiektywy tworzą wrażenie dystansu i mogą minimalizować obiekty znajdujące się dalej od obiektywu.

Jak to zrobić dobrze

Podczas gdy malarstwo i fotografia różnią się pod względem medium, zasady scentralizowanej kompozycji dobrze sprawdzają się w fotografii. Oto, jak można osiągnąć ten efekt, zwłaszcza za pomocą obiektywu szerokokątnego:

  1. Wizualizuj matową ramkę: Zacznij od wyobrażenia sobie fotografii jako wydrukowanego obrazu z matową ramką. Kluczem jest umieszczenie obiektu w przestrzeni, która pozostałaby na środku po ramce, skutecznie „oprawiając” go w centralnej części obrazu. Otaczający obszar staje się tłem pomocniczym, niezależnie od tego, czy jest to niebo, krajobraz czy zwykłe tło. Weźmy Vermeera Dziewczyna z perłą na przykład. Ogromna przestrzeń wokół niej nie wydaje się pusta, ponieważ jest ona umieszczona centralnie, co sprawia, że ​​otaczająca ją „martwa przestrzeń” wydaje się celowa i wspierająca.
  2. Podziel swój obraz: Pomyśl o swojej kompozycji jako o dwóch odrębnych częściach — centralnym temacie i wspierającym tle. Temat powinien znajdować się na środku, przykuwając uwagę, podczas gdy obszary zewnętrzne zapewniają kontekst, nie odciągając uwagi od środka.
  3. Przybliżanie dla równowagi:Praktyczną wskazówką, jak osiągnąć równowagę w scentralizowanych kompozycjach, jest rozpoczęcie od wypełnienia ramki obiektem, upewniając się, że jest dobrze skomponowany i wizualnie angażujący. Po obramowaniu obiektu powoli oddalaj obraz, pozwalając, aby więcej otaczającej sceny znalazło się w ramce. Ten proces pomaga znaleźć właściwą równowagę między dominującym centralnym obiektem a otaczającymi go elementami, które stanowią obramowanie.
  4. Bądź celowy: Centralne kompozycje nie polegają na prostym umieszczeniu czegoś na środku i zrobieniu zdjęcia. Otaczający obszar powinien uzupełniać temat, a Ty powinieneś świadomie kadrować obraz, aby zarówno temat, jak i tło wydawały się spójne. To celowe kadrowanie tworzy obrazy, które wydają się zrównoważone i wywierają wpływ.

Które przedmioty sprawdzają się dobrze?

Ta technika sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku takich obiektów jak ludzie, budynki i duże elementy krajobrazu. Jest to również cenne ćwiczenie dla fotografów w każdym gatunku. Niezależnie od tego, czy fotografujesz portrety, krajobrazy czy architekturę, centralizacja obiektu może pomóc udoskonalić umiejętności kompozycyjne i poprawić zdolność tworzenia zrównoważonych obrazów.

Nawet jeśli na przykład nie fotografujesz architektury, poświęcenie czasu na eksperymenty z nią może być świetnym sposobem na wytrenowanie oka. Ćwiczenie scentralizowanej kompozycji w różnych gatunkach może przynieść ulepszenia w Twoim głównym obszarze fotografii.

Więc następnym razem, gdy będziesz mieć problem ze znalezieniem dobrej kompozycji, umieść obiekt w środku. To nie zawsze jest wyjściem!




Źródło

Warto przeczytać!  Jak stworzyć lewitującą fotografię kulinarną: kompletny przewodnik