Świat

Sojusznicy NATO omawiają odzyskanie części infrastruktury należącej do Chin w Europie

  • 11 lipca, 2024
  • 5 min read
Sojusznicy NATO omawiają odzyskanie części infrastruktury należącej do Chin w Europie


Li Ying/Xinhua/Getty Images

Pasażerowie wysiadają z pociągu na stacji kolejowej Nowy Sad w Nowym Sadzie w Serbii, 29 kwietnia 2024 r. Linia kolejowa Budapeszt–Belgrad jest jednym z flagowych projektów chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku.



CNN

Przedstawiciele NATO rozważają podjęcie działań mających na celu odzyskanie niektórych chińskich projektów infrastrukturalnych w Europie, gdyby na wschodzie kontynentu wybuchł szerszy konflikt z Rosją. Powiedzieli o tym trzej urzędnicy biorący udział w rozmowach w rozmowie z CNN.

Dziesięć lat temu, gdy Europa dopiero podnosiła się z załamania gospodarczego spowodowanego światowym kryzysem finansowym, obietnica finansowania infrastruktury przez chińskie firmy inwestycyjne wydawała się ogromnym darem niebios.

Teraz, gdy w Europie toczy się największa wojna lądowa od czasów II wojny światowej – a Zachód ostrzega, że ​​Pekin wspiera inwazję Rosji na Ukrainę – kraje NATO uważają te inwestycje za obciążenie, a sojusznicy zaczynają omawiać sposoby odzyskania niektórych z tych projektów – powiedzieli urzędnicy.

Obawa, według jednego z amerykańskich urzędników, polega na tym, że Pekin mógłby wykorzystać infrastrukturę, którą posiada w Europie, aby zapewnić Rosji pomoc materialną, gdyby konflikt się rozszerzył. Celem, jak twierdzą urzędnicy, jest ustalenie drogi naprzód na długo przed jakimkolwiek potencjalnym konfliktem.

Warto przeczytać!  Blinken odbywa „historyczną” podróż do Nigru, gdy siły przesuwają się w Sahelu | Wiadomości polityczne

Dyskusje odzwierciedlają coraz większe skupienie się sojuszu NATO na Chinach. Wspólna deklaracja wydana w środę przez 32 liderów podczas szczytu z okazji 75. rocznicy w Waszyngtonie stanowczo wezwała Pekin do poparcia dla Moskwy, co jest postrzegane jako znak postępu przez członków pragnących zająć twardsze stanowisko wobec Pekinu po tym, jak takie odniesienie zostało pominięte w 2023 r.

„Pogłębiające się partnerstwo strategiczne między Rosją a ChRL i ich wzajemnie wzmacniające się próby podważenia i przekształcenia opartego na zasadach porządku międzynarodowego” – stwierdza deklaracja – „są powodem głębokiego zaniepokojenia”.

Dyskusje na temat podjęcia działań w zakresie infrastruktury, według trzech urzędników w nie zaangażowanych, są wciąż na wczesnym etapie i odnotowały różne poziomy zaangażowania wśród państw członkowskich NATO. Jeden z dyplomatów NATO zasugerował, że Stany Zjednoczone, które przewodzą dyskusjom, będą musiały kontynuować dyskusje na zasadzie dwustronnej, aby zapewnić sobie niezbędne wsparcie.

Chiny sfinansowały inwestycje infrastrukturalne o wartości dziesiątków miliardów dolarów w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku, do której kraje europejskie przystąpiły w 2013 r. — od linii kolejowych łączących Europę Wschodnią z Chinami po porty położone na Morzu Północnym i Morzu Bałtyckim.

Warto przeczytać!  Były burmistrz Berlina Giffey ucierpiał w wyniku fali ataków na niemieckich polityków

Urzędnik NATO powiedział, że gdyby wybuchła wojna, infrastruktura „prawie na pewno zostałaby znacjonalizowana lub państwa przejęłyby tymczasowo kontrolę operacyjną, w ramach nadzwyczajnych środków bezpieczeństwa. Chiny mogą pozwać ich do sądu po fakcie”.

Amerykańscy urzędnicy widzą precedens takich przejęć lub sprzedaży w działaniach państw europejskich, które mają zmusić Rosję do sprzedaży aktywów po inwazji na Ukrainę w 2022 r. Przez ponad rok Finlandia wielokrotnie blokowała działalność Helsinki Shipyard – producenta statków do łamania lodu, który kiedyś należał do rosyjskiego podmiotu – aż do końca 2023 r., kiedy Rosja sprzedała firmę podmiotowi z siedzibą w Kanadzie.

Wysoki rangą urzędnik amerykański powiedział, że dyskusje wykroczyły poza kwestie technologii niskich i objęły również obszary związane z zaawansowanymi technologiami, jak komputery kwantowe, półprzewodniki i infrastrukturę telekomunikacyjną.

Sekretarz stanu USA Antony Blinken powiedział w środę, że wojna na Ukrainie może być powodem, dla którego państwa europejskie i azjatyckie stały się jasne co do wzajemnego powiązania swojego bezpieczeństwa.

„Być może skrystalizowało się to na Ukrainie, kiedy premier Japonii Kishida powiedział, że to, co dzieje się dziś w Europie, może się dziać jutro w Azji Wschodniej. Kiedy Rosja dopuściła się agresji, odnowionej agresji na Ukrainę, a Japonia stanęła, Korea Południowa stanęła, Australia, Nowa Zelandia, było to odzwierciedleniem uznania, że ​​te wyzwania są ze sobą powiązane” – powiedział Blinken na forum NATO.

Warto przeczytać!  Szpital Shifa to „strefa śmierci” – twierdzi ONZ: Aktualności na żywo dotyczące wojny Izrael-Hamas

Choć większość państw członkowskich NATO wyraziła pewne zaniepokojenie infrastrukturą będącą własnością Chin, dwóch urzędników biorących udział w rozmowach powiedziało CNN, że Francja w szczególności starała się przenieść dyskusję na temat infrastruktury do Unii Europejskiej, która ma kompetencje w innych kwestiach gospodarczych.

Jak twierdzą urzędnicy, napięcia we Francji i innych krajach wpłynęły na język deklaracji, gdyż kraje te twierdzą, że NATO nie jest najlepszą platformą do rzucania wyzwania Chinom – jednak wiele państw członkowskich nadal żywi realne obawy, że Pekin mógłby wykorzystać twarde zasoby przeciwko sojuszowi w przyszłości i nadal naciska na sojusz, aby ten bronił się przed tym zagrożeniem.

Przemawiając w Waszyngtonie w połowie czerwca, przed szczytem, ​​ustępujący Sekretarz Generalny Jens Stoltenberg powiedział, że Pekin musi ponieść konsekwencje swojego wsparcia udzielonego Rosji na polu bitwy na Ukrainie.

Do relacji przyczyniła się Natasha Bertrand z CNN.


Źródło