Sojusznik Putina Walerij Gergijew poprowadzi Teatr Bolszoj
![Sojusznik Putina Walerij Gergijew poprowadzi Teatr Bolszoj](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/12/00bolshoi1-tqpz-facebookJumbo-770x470.jpg)
Jak ogłosił rosyjski rząd, Walerij Gergijew, gwiazda rosyjskiego maestro i wybitny zwolennik prezydenta Władimira Putina, został w piątek wybrany na kierownika słynnego Teatru Bolszoj w Moskwie.
Posunięcie to, wchodzące w życie natychmiast, zwiększy dominację Gergieva na szczycie rosyjskiej kultury. Pełni już funkcję dyrektora artystycznego i dyrektora generalnego drugiej najważniejszej instytucji sztuk performatywnych w kraju, Teatru Maryjskiego w Petersburgu. W Moskwie zastępuje Władimira Urina, od 2013 roku dyrektora generalnego Bolszoj, który w zeszłym roku podpisał petycję wyrażającą sprzeciw wobec wojny na Ukrainie.
Zgodnie z rozporządzeniem podpisanym przez premiera Michaiła W. Miszustina, pan Gergijew będzie pełnił swoją funkcję przez pięć lat. W poście na Telegramie rząd Rosji poinformował, że Urin został „zwolniony ze stanowiska na własną prośbę”.
Gergiev pojawił się w piątek u boku pana Urina w Teatrze Bolszoj, w którym mieszczą się renomowane zespoły baletowe i operowe, a także orkiestra. Zespołowi teatru przedstawiła go wicepremier Tatiana Golikowa i pochwaliła historię doskonałości artystycznej Bolszoj. Gergijew powiedział, że teatr, który z powodu wojny utracił wiele zagranicznych występów, powinien skupić się na pracy „u siebie” w Rosji.
„Wiem, że na czele Bolszoj stoją wielcy artyści i główni mężowie stanu” – stwierdził, według nagrania wideo ze spotkania opublikowanego przez rosyjskie serwisy informacyjne. „Wszyscy starali się zrobić wszystko, aby pomnożyć chwałę tego wielkiego kolektywu, tego wyjątkowego budynku – kompleksu budynków – w sercu Moskwy”.
Wybierając 70-letniego Gergijewa na przywódcę Bolszoj, Putin nagrodził znanego muzyka i zagorzałego sojusznika, który kiedyś poparł jego reelekcję i występował na koncertach w Rosji i za granicą, promując jego politykę. Panowie znają się od początku lat 90., kiedy Putin był urzędnikiem w Petersburgu, a Gergijew stał na czele Maryjskiego.
Los pana Urina pod Bolszoj był niepewny, odkąd jego nazwisko pojawiło się w petycji sprzeciwiającej się wojnie. Czasami Putin zdawał się sugerować, że dni Urina są policzone; w marcu 2022 r. publicznie zapytał Gergijewa, czy jest zainteresowany „odtworzeniem wspólnej dyrekcji”, która zjednoczyłaby Bolszoj z Maryjskim.
Jednak 76-letni Urin na pewien czas przeciwstawił się oczekiwaniom i utrzymał swoje stanowisko nawet wtedy, gdy innym artystom i liderom kulturalnym, którzy potępili wojnę, groziły represje lub opuścili kraj. W wywiadzie dla rosyjskiego serwisu informacyjnego na początku tego roku powiedział, że „nie był to łatwy czas” dla Bolszoj.
W czwartek Urin ogłosił swoją rezygnację współpracownikom po występie w Bolszoj „Syna Mandaryna” Césara Cui i „Słowika” Strawińskiego – podały rosyjskie serwisy informacyjne.
„Dzisiaj się z wami żegnam, ponieważ dzisiaj jest mój ostatni dzień pracy w Teatrze Bolszoj” – powiedział Urin w przemówieniu do swoich kolegów, jak wynika z wideo, które krążyło w Internecie.
Pomimo ubiegłorocznych uwag Putina jego doradcy sugerowali, że Bolszoj i Maryjski nie zostaną połączone.
Kiedy w zeszłym miesiącu rozeszły się pogłoski o zmianie kierownictwa Bolszoj, Michaił Szwydkoj, specjalny przedstawiciel Putina ds. kultury, powiedział, że Bolszoj i Maryjski są zbyt odrębni, aby je połączyć. „Nikt nie mówi o zjednoczeniu obu teatrów” – stwierdził. „To jest niemożliwe.”
W piątek pani Golikova powtórzyła to przesłanie, mówiąc, że teatry „będą istnieć tak, jak były: jako odrębne podmioty prawne”.
Po inwazji Rosji na Ukrainę Gergijew, którego rozległa kariera międzynarodowa uczyniła go niegdyś jednym z najbardziej zapracowanych mistrzów na świecie, stał się persona non grata w Stanach Zjednoczonych i Europie. Jego harmonogram koncertów na Zachodzie wyczerpał się i został zwolniony z Filharmonii Monachijskiej, gdzie był głównym dyrygentem, ze względu na jego długą historię wspierania Putina.
Po inwazji wiele instytucji kulturalnych w Stanach Zjednoczonych i Europie pospiesznie zerwało kontakty z rosyjskimi artystami i instytucjami blisko powiązanymi z Putinem, burząc dziesięciolecia wymiany kulturalnej, która trwała nawet w głębi zimnej wojny.
Teatry Bolszoj i Maryjski stanęły w obliczu odwołania przedstawień zaplanowanych dla Londynu, Madrytu, Nowego Jorku i innych miejsc, a popularny program emitujący przedstawienia Bolszoj w ponad 1700 kinach w 70 krajach i terytoriach został zawieszony. Wygasły koncesje na wystawianie dzieł zagranicznych w rosyjskich teatrach, a niektórzy rosyjscy choreografowie i reżyserzy zwrócili się o usunięcie ich nazwisk z dzieł wystawianych w Rosji. Kilka rosyjskich gwiazd powiązanych z Putinem straciło pracę na Zachodzie, w tym sopranistka Anna Netrebko i pianista Denis Matsuev.
Pan Urin, który odegrał kluczową rolę w kierowaniu Bolszoj po szoku wywołanym atakiem kwasem na dyrektora baletu Siergieja Filina w 2013 roku, starał się zachować poczucie normalności, forsując występy takich klasyków, jak balet „Giselle” i opera „Eugeniusz Oniegin”. Ale wojna stworzyła nowe komplikacje. W pewnym momencie powiedział, że nie może wystawiać dzieł artystów, którzy wypowiadają się przeciwko inwazji, ponieważ według rosyjskich doniesień prasowych mogłoby to wywołać „poważną negatywną reakcję”.
Zapotrzebowanie na występy w Teatrze Bolszoj i Maryjskiego w ostatnich miesiącach wydaje się być nadal duże. Według rosyjskich serwisów informacyjnych w zeszłym miesiącu przed Bolszoj wybuchła panika, kiedy kilkaset osób ustawiło się w kolejce, aby kupić bilety na popularny wakacyjny spektakl „Dziadka do orzechów” Czajkowskiego.
Gdy Zachód był niedostępny, Bolszoj i Maryjski zwrócili się w stronę innych rynków zagranicznych, w tym Chin, gdzie rosyjscy artyści i grupy kulturalne zostały ciepło przyjęte. Pan Gergiev i Maryjski odbyli w tym roku trzy tournée po Chinach; Bolszoj pojawił się latem w Pekinie.
Aleksa Marshalla raportowanie wniesione. Milana Mazaeva wniosła wkład w badania.