„Some Like It Hot” prowadzi wśród nominacji do nagrody Tony w 2023 r. z 13 przytaknięciami
![„Some Like It Hot” prowadzi wśród nominacji do nagrody Tony w 2023 r. z 13 przytaknięciami](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/05/NFNJBO4EN5GHBGVHSI3W2E6CAU_size-normalized.jpgw1440-770x470.jpeg)
„Ain’t No Mo” Jordana Coopera i „Leopoldstadt” Toma Stopparda zebrały najwięcej nominacji, po sześć, w wyścigu o najlepszą nową sztukę. W prawdziwej anomalii, trzej pozostali nominowani w tej kategorii — „Between Riverside and Crazy” Stephena Adly Guirgisa, „Cost of Living” Martyny Majok i „Fat Ham” Jamesa Ijamesa — są wcześniejszymi zdobywcami nagrody Pulitzera za dramat odpowiednio w 2015, 2018 i 2022 roku.
Nominacje, ujawnione podczas ceremonii na Manhattanie przez Leę Michele, gwiazdę „Funny Girl” i Mylesa Frosta, ubiegłorocznego zwycięzcę Tony za „MJ”, trafiły do 27 z 38 kwalifikujących się sztuk i musicali, które zostały otwarte w ciągu 12- miesięczny okres, kończący się 27 kwietnia. Jedenaście programów zdobyło sześć lub więcej nominacji, co zapowiada, że 76. Tonys będzie szczególnie konkurencyjne. Nawet konkursy na najlepszą reedycję sztuki teatralnej i musicalu wydają się być nieudane: w kategorii muzycznej dwa popularne programy Stephena Sondheima, „Into the Woods” i „Sweeney Todd: Demoniczny golibroda z Fleet Street”, rywalizują z „Lerner i Loewe’s Camelot” oraz „Parade” z muzyką Jasona Roberta Browna.
„Into the Woods” i „Parade” powstały jako reaktywacje koncertów poza Broadwayem, jako część City Center Encores! program. Kilka gwiazd tych produkcji otrzymało nominacje: Sara Bareilles i Brian d’Arcy James zdobyli nagrody dla najlepszego aktora w musicalu „Into the Woods”, a Micaela Diamond i Ben Platt zapewnili sobie podobne miejsca w „Parade”, muzycznym opowiadaniu o prześladowaniach i zlinczowaniu Żyda, Leo Franka, na przedmieściach Atlanty w 1915 roku. Julia Lester, która wcieliła się w Czerwonego Kapturka w filmie „Into the Woods”, zdobyła uznanie w kategorii najlepszej aktorki drugoplanowej w musicalu .
O najlepsze wznowienie sztuki walczą: „Lekcja fortepianu” Augusta Wilsona, „Dom lalki” Henrika Ibsena, „Znak w oknie Sidneya Brusteina” Lorraine Hansberry oraz „Topdog/Underdog” Suzan-Lori Parks.
Również kategorie aktorskie oferują kilka intrygujących pojedynków: Jessica Chastain, nominowana do nagrody dla najlepszej aktorki w sztuce za rolę Nory Helmer w „A Doll’s House”, zmierzy się z Jodie Comer w olśniewającym debiucie scenicznym jako londyńska adwokat przechodząca osobistą trauma w „Prima Facie” Suzie Miller. Inne wspaniałe aktorki walczące o ten zaszczyt to Jessica Hecht w filmie Davida Auburna Lato 1976 i Audra McDonald w filmie Adrienne Kennedy Morderstwa w stanie Ohio.
Około 40 nominowanych do nagrody Tony, reprezentujących przekrój dyscyplin teatralnych, ogląda każdy spektakl i głosuje na nominowanych w każdej kategorii. Zwycięzcy są wybierani przez większą grupę wyborców Tony, liczącą około 700 osób. Zasady Tony pozwalają na elastyczność w liczbie nominowanych w każdej kategorii; w tym roku ich liczba wahała się od czterech nominacji dla najlepszej aktorki w sztuce do siedmiu nominacji za najlepszą scenografię światła do sztuki.
Na szczególną uwagę zasługuje wyścig dla najlepszego aktora w sztuce, w którym obaj aktorzy „Topdog / Underdog”, Yahya Abdul-Mateen II i Corey Hawkins, zostali wybrani do tej kategorii. Stephen McKinley Henderson został wyróżniony za swoją potężną pracę w filmie „Between Riverside and Crazy”; Sean Hayes, który wciela się w postać Oscara Levanta w „Dobranoc, Oscar” i Wendell Pierce we wznowionej „Śmierci komiwojażera” również są w wyścigu.
Kilka innych godnych uwagi nominacji w kategoriach aktorskich: Victoria Clark, Justin Cooley i Bonnie Milligan za wybitne kreacje w „Kimberly Akimbo”; Joshowi Grobanowi i Annaleigh Ashford za role Sweeneya Todda i pani Lovett we wznowieniu „Sweeneya Todda”; J. Harrison Ghee i Christian Borle, rywalizujący ze sobą o tytuł najlepszego aktora w musicalu „Some Like It Hot”, oraz Alex Newell i Kevin Cahoon, obaj nominowani do nagrody dla najlepszego aktora drugoplanowego w musicalu za bezcenne role w „Shucked”.
Podczas gdy gromadzenie nominacji daje niektórym programom ważne prawa do przechwalania się, musicale zawsze zajmują czołowe miejsca na listach przebojów, ponieważ kwalifikują się w większej liczbie kategorii – takich jak orkiestracja, partytura i książka – niż sztuki. Tak więc tytuły najczęściej wymieniane we wtorek to wszystkie produkcje z piosenkami: „& Juliet”, popowy riff do „Romeo i Julii”, zdobył dziewięć nominacji, podobnie jak zorientowane na turystów „New York, New York” i „Shucked, bezczelna komedia muzyczna, której akcja toczy się na wiejskich terenach Ameryki. Tuż za nimi, z ośmioma filmami, znalazły się „Sweeney Todd” i „Kimberly Akimbo” Thomasa Kaila, wzruszająca opowieść o nastolatce z New Jersey dotkniętej chorobą, która starzeje się cztery razy szybciej niż normalnie.
Nagrody Tony’ego zostanie wyemitowany 11 czerwca w dwóch częściach: 90-minutowy pre-show, w tym pierwsza runda nagród, emitowany od 18:30 do 20:00 czasu wschodniego w Pluto TV. To prowadzi do pełnej transmisji o 20:00 w CBS i Paramount Plus.