Rozrywka

Sony Pictures przejmuje Alamo Drafthouse Cinemas w ramach przełomowej transakcji

  • 12 czerwca, 2024
  • 7 min read
Sony Pictures przejmuje Alamo Drafthouse Cinemas w ramach przełomowej transakcji


W przełomowym momencie firma Sony Pictures Entertainment przejęła Alamo Drafthouse Cinema w ramach transakcji, która po raz pierwszy od ponad 75 lat przywraca głównemu hollywoodzkiemu studiu ponowne prowadzenie kina.

Od 1948 do 2020 roku Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych zakazał dystrybutorom filmów posiadania firm wystawienniczych na mocy tak zwanych dekretów Paramount Consent, które powstały w wyniku orzeczenia Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych z 1948 roku. Dekrety zasadniczo zlikwidowały stary hollywoodzki system studiów, zmuszając główne firmy do zbycia swoich udziałów w teatrach.

W tamtym czasie kierunki zasadniczo kontrolowały wszystkie aspekty tworzenia filmów, od talentu, przez produkcje, po teatry. Dekrety zmusiły wystawców do zaprzestania praktyk takich jak „rezerwacja blokowa” (łączenie wielu filmów w jedną licencję kinową) i „sprzedaż obwodowa” (zawieranie jednej licencji obejmującej wszystkie kina w obwodzie kinowym).

Sony jest pierwszym dużym hollywoodzkim studiem, które wystąpiło i przetestowało grunt od czasu uchylenia dekretów.

Jedynym dużym producentem filmowym, który od tego czasu pozyskał kina, był Netflix, który w ramach oddzielnych umów kupił dwa kina: Egyptian Theatre w Los Angeles i Paris Theatre w Nowym Jorku. (I odwrotnie, największy na świecie właściciel kin, AMC Theatres, zajął się dystrybucją w zeszłym roku, nabywając prawa do filmu Taylor Swift Wycieczka Ery dokument.)

Alamo złożyło wniosek o ochronę przed upadłością na podstawie rozdziału 11 w 2021 r., kiedy wciąż borykało się z trudnościami związanymi z pandemią Covid-19. Altamont Capital, Fortress Investment Group i League stały się jej właścicielami po bankructwie.

W środowym ogłoszeniu podkreślono, że Alamo Drafthouse – niezależna sieć z 37 lokalizacjami, która przoduje w zakresie restauracji w kinach i innych inicjatyw przyjaznych konsumentom – będzie nadal prowadzona przez dyrektora generalnego Alamo, Michaela Kustermanna, w ramach nowego działu, który będzie będzie także odpowiedzialny za Sony Pictures Experiences. Sony stwierdziło, że transakcja wzmacnia jej długoletnie zaangażowanie w wystawy teatralne i ciągłe inicjatywy w zakresie rozrywki opartej na doświadczeniach.

Warto przeczytać!  „Koszmar przed świętami Bożego Narodzenia”: hit, który początkowo wytrącił z równowagi Disneya

Kustermann będzie podlegał Raviemu Ahuji, prezesowi i dyrektorowi operacyjnemu Sony Pictures Entertainment.

„Jesteśmy podekscytowani możliwością tworzenia historii wraz z Sony Pictures Entertainment i znaleźliśmy odpowiednią siedzibę i partnera dla Alamo Drafthouse Cinema” – powiedział Kustermann w oświadczeniu. „Stworzyli nas miłośnicy filmu dla miłośników filmu. Wiemy, jak ważne jest to dla firmy Sony i stanowi to kolejny dowód jej zaangażowania w doświadczenia kinowe. Razem będziemy nadal wprowadzać innowacje i zapewniać nowe, ekscytujące możliwości zarówno naszym członkom zespołu, jak i widzom”.

Tom Rothman, prezes i dyrektor generalny Sony Pictures Motion Picture Group, dodał: „Alamo Drafthouse zawsze wysoko cenił rzemiosło filmowe i doświadczenia teatralne, które stanowią podstawowe wspólne wartości naszych firm. Jestem pod wrażeniem, że nasza firma to robi.”

Alamo będzie nadal prowadzić wszystkie 35 swoich kin w 25 obszarach miejskich pod marką Alamo Drafthouse. Przejęcie obejmuje także należący do Alamo Drafthouse Fantastic Fest, światowej sławy festiwal filmów gatunkowych, który będzie nadal prowadzony przez Alamo Drafthouse. Siedziba firmy pozostanie w Austin w Teksasie.

„Głęboko wierzymy w angażowanie fanów rozrywki poza domem w zabawny i charakterystyczny sposób, co widzieliśmy ostatnio w przypadku naszego Koła Fortuny NA ŻYWO! objazdową trasę koncertową i otwarcie Wonderverse w Chicago” – powiedział Ahuja w oświadczeniu. „Zróżnicowane doświadczenia związane z chodzeniem do kina, podziwiana marka i oddana społeczność Alamo Drafthouse dobrze pasują do tej wizji. Nasza działalność w zakresie Crunchyroll również dobrze wpisuje się w zainteresowania odbiorców. Z niecierpliwością czekamy na dalsze korzystanie z innowacji, które zapewniły sukces Alamo Drafthouse, i oczywiście nadal będziemy przyjmować treści od wszystkich studiów i dystrybutorów.”

Warto przeczytać!  I tak po prostu... Aidan POWRÓCIŁ! Filmy Johna Corbetta z Sarah Jessicą Parker

Alamo Drafthouse zostało założone w 1997 roku przez Tima i Karrie League jako jednoekranowy teatr z repertuarem popowym w Austin w Teksasie i rozrósł się do prężnej i dynamicznej sieci kin, które cieszą się uznaniem zarówno fanów, jak i branży.

Jako siódma co do wielkości sieć kin w Ameryce Północnej, emituje więcej filmów rocznie niż jakakolwiek inna sieć kin, co roku przyjmuje ponad 10 milionów gości i zbudowała bardzo zaangażowaną widownię, liczącą 4 miliony członków lojalnościowych. W ubiegłym roku sieć kin odnotowała 30-procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży biletów w porównaniu z rokiem poprzednim, co wyprzedziło całą branżę.

SPE przejęła Alamo Drafthouse od właścicieli Altamont Capital Partners, Fortress Investment Group i założyciela Tima League. Goldman Sachs & Co. LLC była wyłącznym doradcą finansowym Alamo Drafthouse przy transakcji.

„Jesteśmy niezwykle podekscytowani możliwością połączenia sił z Sony Pictures Entertainment w celu poszerzenia wizji naszej firmy, aby być najlepszym cholernym kinem, jakie kiedykolwiek istniało lub będzie istnieć w sposób, o jakim mogliśmy jedynie marzyć” – powiedział założyciel Alamo Tim League. „Mają głęboki szacunek i zrozumienie zdolności kina do napędzania wzrostu i tworzenia trwałego wpływu na kulturę, co idealnie pasuje do wszystkiego, co reprezentuje Alamo Drafthouse”.

Ta wiadomość z pewnością spotka się z mieszaniną ulgi i niepokoju wśród oddanych fanów sieci.

Warto przeczytać!  CMT ciągnie Jasona Aldeana „Spróbuj tego w małym miasteczku”, gdy rosną kontrowersje – Różnorodność

Z jednej strony Alamo boryka się z poważnymi problemami finansowymi od czasu ogłoszenia upadłości w czasie pandemii w 2021 roku i zostało uratowane przez firmę private equity. W zeszłym tygodniu pięć lokalizacji w północnym Teksasie zostało zamkniętych w związku z ogłoszeniem upadłości przez franczyzobiorcę. Wejście Sony na pokład zapewni sieci kin solidne wsparcie finansowe na przyszłość i, miejmy nadzieję, inwestycje w dalszą ekspansję.

Jednak Alamo – które obecnie prowadzi teatry w 14 stanach – jest prawdopodobnie jedyną siecią kin w kraju o bardzo specyficznej i wyrafinowanej osobowości, której korzenie można wyśledzić jako jednosalowy teatr założony w centrum Austin.

Na przykład przed pokazy filmowe Alamo są pełne sprytnych i starannie dobranych materiałów archiwalnych związanych z nadchodzącym filmem (bez reklam). Sieć inwestuje w ciągłe, unikalne programy (takie jak popularne wydarzenia z prześmiewczymi filmami na żywo Master Pancake). Od czasu do czasu odbywają się tu odważne akrobacje — na przykład maraton wytrzymałościowy filmów Gwiezdne Wojny z 2015 r., podczas którego pełen fanów teatr rywalizował ze sobą, kto najdłużej wytrzyma oglądanie sagi science fiction (zwycięzca wytrwał bez przerwy przez 46 godzin). Alamo ma także, uważaną za najsurowszą w kraju, politykę zakazu rozmów i wysyłania SMS-ów, którą zapoczątkowała wprowadzając reklamy przed seansami, takie jak ten słynący z wulgaryzmów wirusowy przykład.

Pytaniem na przyszłość będzie: czy Alamo będzie w stanie zachować ducha niezależności teraz, gdy jest własnością głównego studia, chociaż ogólnie rzecz biorąc, studia nie angażują się w takie rzeczy, jak reklamy przed seansami czy polityka kinowa. To zależy od wystawców.


Źródło