Biznes

Specjalna funkcja w samochodach. Możesz ją aktywować, wciskając hamulec

  • 29 sierpnia, 2023
  • 3 min read
Specjalna funkcja w samochodach. Możesz ją aktywować, wciskając hamulec


Nowe samochody mają coraz więcej różnego rodzaju systemów, których celem jest ułatwienie codziennego korzystania. O części z nich nawet nie mamy pojęcia.

Wśród funkcji, które można dziś znaleźć w coraz większej liczbie samochodów, ale wielu kierowców nie wie o jej istnieniu, jest Auto Hold. To system podtrzymujący ciśnienie w układzie hamulcowym. Aktywuje się on automatycznie po zatrzymaniu auta.

Zapewne znajdą się tacy kierujący, którzy wiedzą o istnieniu tej funkcji, ale wydaje się im, że można ją znaleźć jedynie w autach z automatem. Faktycznie, najczęściej możemy na nią trafić w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Taka przekładnia sprawia, że w czasie postoju na światłach, nawet kiedy stoimy na równej drodze, musimy wciąż trzymać nogę na pedale hamulca. Warto jednak wiedzieć, że wraz z popularyzacją elektrycznych hamulców ręcznych coraz częściej Auto Hold możemy znaleźć także w autach ze skrzynią manualną.

System Auto Hold może uruchamiać się w różny sposób i tak naprawdę wszystko zależy od danego modelu. Producenci jednak z reguły stosują takie samo rozwiązanie w całej swojej gamie. Najczęściej funkcję tę możemy uruchomić za pomocą odpowiedniego przycisku, znajdującego się koło przełącznika elektrycznego hamulca ręcznego. O tym, że działa, zwykle informuje nas dioda na przycisku. Aktywny Auto Hold uruchomi się automatycznie po zatrzymaniu. Często jednak musimy jeszcze delikatnie nacisnąć pedał, żeby aktywować tę funkcję. Poinformuje nas o tym odpowiedni symbol lub napis na zestawie wskaźników.

Są jednak tacy producenci, którzy opracowali nieco inną metodę aktywacji systemu. W ich samochodach nie znajdziemy specjalnego przycisku. Auto Hold zadziała, jeśli po zatrzymaniu mocno naciśniemy hamulec. Tak działa to między innymi w Mercedesach.

No dobrze, funkcja działa, stoimy na światłach, ale co, jeśli chcemy już ruszyć. Nic trudnego. W przypadku samochodów ze skrzyniami automatycznymi wystarczy zwyczajnie dodać gazu i auto ruszy. Jeśli zaś mamy do czynienia z manualami, cała „procedura” również przebiega w normalny sposób. Wrzucamy bieg i puszczamy sprzęgło dodając jednocześnie gazu.

W obu przypadkach dalszy scenariusz będzie taki sam. Auto zwolni hamulce, dopiero kiedy będzie mogło ruszyć do przodu. Jest to szczególnie wygodne w samochodach ze skrzyniami manualnymi, ponieważ ruszając autem pod górę nie trzeba zajmować się samodzielnym spuszczaniem hamulca ręcznego oraz tym, że pojazd zwyczajnie nam się nie stoczy.


Źródło

Warto przeczytać!  Używana Toyota Auris II czy Corolla XI? Oto dlaczego ustawiają się po nie kolejki