Biznes

SpiceJet ogłosi wyniki Q1FY25 na czas po roku. Czego się spodziewać

  • 14 sierpnia, 2024
  • 5 min read
SpiceJet ogłosi wyniki Q1FY25 na czas po roku. Czego się spodziewać


SpiceJet, niegdyś szybujący przewoźnik, a teraz cień samego siebie, ogłosi swoje wyniki za I kwartał roku fiskalnego 2025 14 sierpnia 2024 r. Najbardziej zaskakujące w wynikach jest to, że są ogłaszane na czas. Wyniki za II, III i IV kwartał ubiegłego roku zostały opóźnione, a ostatnie dwa kwartały i raportowanie za cały rok zostały połączone i ogłoszone w lipcu. SpiceJet ma ogłosić swoje wyniki na czas po roku.

Przeczytaj także: Firmy wynajmujące silniki odrzucają ofertę Ajay’a Singha dotyczącą zastawu akcji w celu uregulowania należności SpiceJet

Linie lotnicze odnotowały zysk w wysokości 197,64 crore w pierwszym kwartale roku obrotowego 2024, podczas gdy rok obrotowy 2024 zamknął się stratą 409 crore, w porównaniu do imponującego zysku IndiGo wynoszącego 8170 crore. W pewnym momencie IndiGo i SpiceJet były łeb w łeb.

Ogłoszenie wyników nastąpiło w czasie, gdy lotnisko w Mumbaju opublikowało post w mediach społecznościowych informujący o zakłóceniach lotów SpiceJet od 13 sierpnia. Post został następnie usunięty, a linia lotnicza poinformowała, że ​​rozwiązała „drobne problemy finansowe”. Nadal występują opóźnienia w wypłatach wynagrodzeń oraz w płatnościach ustawowych na rzecz rządu.

Kurczące się linie lotnicze

W Q1FY25, SpiceJet przewiózł 16,71 lakh pasażerów krajowych na 12 038 lotach krajowych. W porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku, linia lotnicza wykonała o 15 procent mniej lotów i przewiozła o 17 procent mniej pasażerów. Pojemność według ASK (dostępnych miejsc na kilometr) spadła o 18 procent. Operacje międzynarodowe utrzymały się, co jest zrozumiałe, ponieważ oferują bardzo potrzebną wymianę walut. Międzynarodowe wyloty spadły tylko o 6,5 procent, podczas gdy ruch utrzymał się na poziomie z zeszłego roku.

Warto przeczytać!  Aktualizacje wyników Titan Results na żywo: Zysk netto wzrósł o 7% rok do roku do 786 crore, deklaruje dywidendę w wysokości 11 funtów na akcję

Przeczytaj także: SN odrzuca wniosek Marana, podtrzymuje orzeczenie sądu okręgowego na korzyść SpiceJet

W czerwcu linia lotnicza przewiozła tylko 4,99 lakh pasażerów krajowych, a jej udział w rynku wyniósł 3,8 procent. W najgorszym momencie w grudniu 2014 r., kiedy SpiceJet musiał przerwać działalność na kilka godzin, miała 10,4 procent udziału w rynku i przewiozła 6,71 lakh pasażerów krajowych. Działo się to na rynku, który stanowił połowę tego, co jest dzisiaj. Branża przewiozła 64,4 lakh pasażerów krajowych w grudniu 2014 r., podczas gdy w czerwcu tego roku było 1,32 crore (132 lakh) pasażerów krajowych, co stanowi dwukrotność tej liczby.

Według danych dostarczonych przez Cirium, firmę zajmującą się analityką lotniczą, wyłącznie na potrzeby tego artykułu, SpiceJet niemal całkowicie zrezygnował z tras metra, uważanych za główne źródło dochodu większości linii lotniczych. Nadal jest wiele lotów, które mają być w sprzedaży zgodnie z danymi Cirium, ale liczba faktycznie obsługiwanych lotów jest mniejsza, co wskazuje na odwołania lub brak możliwości obsługi lotów. W sierpniu linia lotnicza ma 882 tygodniowych lotów w sprzedaży. Delhi pozostaje jej największym węzłem komunikacyjnym z 214 tygodniowymi lotami, podczas gdy Mumbaj – drugie co do wielkości lotnisko w kraju – zajmuje trzecie miejsce z zaledwie 64 tygodniowymi odlotami. Co ciekawe, Dubaj ma więcej odlotów SpiceJet niż Mumbaj. Zgodnie z harmonogramem z Cirium, obsługuje 35 destynacji. Podczas gdy linie lotnicze spieszą się, aby zwiększyć przepustowość do Bengaluru, ma tylko dwa odloty dziennie, a jego niegdyś bastion, Chennai, prawie zniknął z mapy lotniczej SpiceJet. Wydzierżawiony samolot A340, który miał lecieć z Delhi do Bangkoku, opuścił flotę, a jego lot do Phuket został szybko przerwany.

Warto przeczytać!  Józef Wojciechowski ma nowy pomysł na sprzedaż domów. Będą raty bez banków

Sytuacja floty również nie jest idealna. Od ostatniej transzy finansowania i ugody z wynajmującymi, firma chciała dodać samoloty do swojej floty, ale strona internetowa FlightRadar24 do śledzenia lotów pokazuje, że sześć z siedmiu samolotów MAX 8 jest uziemionych, podczas gdy większa liczba Q400 jest poza radarem, a kilka jest operacyjnych. Nadal utrzymuje flotę ponad 20 operacyjnych samolotów, które są potrzebne do kontynuowania operacji na trasach międzynarodowych. Spółka zależna SpiceXpress, która została oddzielona, ​​nie ma żadnych aktywnych samolotów, chociaż dział cargo nadal działa i przynosi interesy tej firmie.

Jakich wyników można się spodziewać?

Linie lotnicze rozpaczliwie potrzebują gotówki, a zarząd już zatwierdził jej pozyskanie 3000 crore. Większym pytaniem jest, jak i kiedy zostanie podniesiona. Audytorzy, podobnie jak w przeszłości, będą nadal dodawać uwagi na temat wyzwań dla linii lotniczych, aby mogły kontynuować działalność. Zyski IndiGo za I kwartał wyniosły 2729 crore, co obejmuje wynagrodzenie od Pratt & Whitney. Zgłoszenie zysku operacyjnego dla SpiceJet będzie dużym impulsem i może pomóc w pozyskaniu gotówki.

Warto przeczytać!  Godziny otwarcia McDonald's w sylwestra i Nowy Rok. Czy restauracje będą czynne?

Prawdziwym wyzwaniem jest jednak sprawienie, by linia lotnicza wróciła do latania uziemionymi samolotami i przetrwała to, co wygląda na niekończący się kryzys. Może to zmierzać w kierunku momentu „teraz albo nigdy”.


Źródło