Rozrywka

Sprawa o Oscara dla najlepszego koordynatora ds. intymności

  • 19 czerwca, 2024
  • 11 min read
Sprawa o Oscara dla najlepszego koordynatora ds. intymności


„Porno stanowi mniej więcej jedną trzecią Internetu” – mówi legendarna twórczyni filmów erotycznych o pozytywnym nastawieniu do seksu, Erika Lust. „Ale to, co widzisz w porno, takie jest [a mirror of] wartości, jakie wyznajemy w naszym społeczeństwie. Są poniżające wizje kobiet, jest w nich dużo rasizmu i to od samego początku.”

Przez ostatnie 20 lat Erika Lust postawiła sobie za cel zmianę tego lustra. Jej studio rozrywki dla dorosłych Erika Lust Films, jak podaje jej strona internetowa, zajmuje się „pozytywnym seksualnie, niezależnym kinem dla dorosłych, które przedstawia inteligentne seksualnie narracje, postacie, z którymi można się utożsamić, i realistyczny gorący seks”. Urodzona w Szwecji reżyserka mieszkająca w Barcelonie zyskała sławę i karierę jako dostarczycielka tak zwanego etycznego porno: kina erotycznego skupiającego się na kobiecym doświadczeniu, na zgodzie od początku do końca i na wyzwolonej seksualności.

Hollywood cieszy się odrodzeniem seksu na ekranie po #MeToo — pikantny trójkąt Zendayi, Josha O’Connora i Mike’a Faista w filmie Luca Guadagnino Pretendentzyzdobywca Złotej Palmy w Cannes według Seana Bakera Anora, szalona komedia, której akcja rozgrywa się wśród prostytutek w Brighton Beach – branża mogła zrobić coś gorszego, niż szukać przyszłości w Lust. W świecie koordynatorów etycznej porno i intymności jest główną osobą.

Lust (prawdziwe nazwisko Erika Hallqvist) rozpoczęła karierę w branży rozrywkowej jako biegacz w reklamach, szoferując talenty i przynosząc napoje ludziom na planie. „Poznałam branżę od podszewki” – mówi.

W 2004 roku, kiedy miała okazję nakręcić swój pierwszy film krótkometrażowy, Lust wiedziała dokładnie, co chce robić. Opowieść erotyczna Dobra dziewczyna była początkowo „banalną” historią porno o dostawcy pizzy, który pojawiał się gotowy do pracy. „Ale potem powiedziałem sobie: «Możesz zmienić tę historię». Chodzi po prostu o to, jak kreujesz postacie i napięcie między nimi” – wspomina.

Dobra dziewczyna zdobył nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Erotycznych w Barcelonie, a Lust wykorzystał ten sukces do sfinansowania kolekcji filmów krótkometrażowych o pozytywnym nastawieniu do seksu. Pięć gorących historii dla niej zdobył kilka najważniejszych nagród branżowych, w tym nagrodę Feminist Porn Award dla filmu roku w Toronto. „Moja perspektywa była taka, że ​​chciałam spróbować opowiedzieć o kobiecych doświadczeniach, bo o to właśnie chodzi [porn] brakowało.”

Erika Lust na planie z wykonawcami.

Filmy Eriki Lust

Lust ma na swoim koncie setki filmów. Część jej filmów ma charakter edukacyjny, część artystyczny, część ściśle komercyjny. Ale wszystkie są wykonane, twierdzi, zgodnie z najwyższymi standardami etycznymi w zakresie rozwoju, produkcji i dystrybucji.

„Przed zdjęciami odbywają się poważne spotkania, [to help actors] zrozumieć, co będzie zawierać dana scena” – mówi. „Ogromną pomocą jest także posiadanie koordynatora ds. intymności, ponieważ na planie zawsze będzie pewna nierównowaga sił”.

Warto przeczytać!  WAKANDA FOREVER Gwiazda Tenoch Huerta podobno oskarżona o napaść seksualną

Koordynatorzy ds. intymności wciąż pracują nad tym, aby stać się nową normą w Hollywood. Dopiero po kilkudziesięciu latach, gdy czołowe aktorki wyrażały swój dyskomfort podczas kręcenia intymnych scen bez odpowiedniej zgody, oraz po ruchu #MeToo, który rzucił istotne światło na molestowanie, które może wynikać ze zbyt swobodnej, często zdominowanej przez mężczyzn scenerii, ta praca poszła w niepamięć. od pointy po linię budżetową w każdej poważnej produkcji.

Mike Faist, Zendaya i Josh O'Connor w „Challengers”

Mike Faist, Zendaya i Josh O’Connor w Pretendentzy

Dzięki uprzejmości kolekcji Everetta

Pretendentzy frontmanka Zendaya opowiedziała, jak „niesamowite” było mieć koordynatorkę ds. intymności Mam Smith na planie ekscytującego dramatu tenisowego. „Ważne było, abyśmy czuli się bezpieczni” – powiedziała gwiazda.

„Tak naprawdę zajmujemy pozycję edukacyjną” – mówi Smith. „W skrócie, koordynator ds. intymności to profesjonalista z branży, który dba o to, aby sceny wymagające fizycznej intymności lub nadmiernej ekspozycji były kręcone w sposób bezpieczny i pełen szacunku dla wszystkich zaangażowanych osób, w tym aktorów, członków ekipy i całej produkcji”.

Koordynator ds. intymności rozmawia z wykonawcami przed, w trakcie i po sfilmowaniu intymnej sceny, aby upewnić się, że nie będzie żadnych niespodzianek. Rozmawiają o tym, jakie oświetlenie najbardziej im odpowiada, ustalają, która część ciała będzie dokąd i stale sprawdzają, czy aktorzy czują się komfortowo.

Zarówno Smith, jak i Lust z zadowoleniem przyjmują niedawne zatrudnienie w Hollywood koordynatorów ds. intymności i zmianę podejścia do tej profesji. Hit HBO Gra o tron, który dominował w światowej telewizji w latach 2011–2019 i zawierał wiele scen seksu, nie miał koordynatora ds. intymności. Kiedy w 2022 r DOSTAŁ Gwiazda pierwszego sezonu Sean Bean (Ned Stark) wyraził opinię, że koordynatorzy ds. intymności „psują spontaniczność” sceny seksu, spotkał się z szybką reakcją.

Lust twierdzi, że ta perspektywa, niegdyś obowiązkowa dla czołowych graczy w branży, mija się z celem. „Wiele razy ważni aktorzy mówią: «Nie potrzebuję koordynatora ds. intymności, tak dobrze czuję się ze sobą i swoją seksualnością». To świetnie dla ciebie, ale może twój partner ma wrażenie, że naprawdę chciałby, żeby ktoś tam był.

HBO zatrudniło teraz koordynatorów ds. intymności na wszystkich swoich planach — coś, co według Smitha jest ogólnie niezbędne, aby nastąpiły zmiany systemowe. Idealnie byłoby, gdyby „nie można było kręcić sceny intymnej lub sceny z dużą ekspozycją bez wyszkolonego profesjonalisty, który wspierałby aktorów i produkcję” – argumentuje. „Stworzenie bezpiecznego środowiska na planie jest niezbędne do dobrych występów. Myślę, że jeśli reżyser nie jest świadomy, w jaki sposób koordynator ds. intymności może go wesprzeć i stworzyć środowisko zgodnie z protokołami, z którymi aktorzy czują się komfortowo, to nie zrozumie, w jaki sposób może skorzystać z pomocy koordynatora ds. intymności wszystkim zaangażowanym.”

Dopiero na początku tego roku powiedziała Kate Winslet Magazyn New York Times że skorzystałaby na pomocy koordynatora ds. intymności „za każdym razem, gdy musiałam robić scenę miłosną, być częściowo nagą, a nawet scenę całowania”. Winslet powiedział: „Byłoby miło mieć kogoś po swojej stronie, ponieważ zawsze musiałem się bronić”.

Koordynatorka ds. intymności i weteranka kaskaderów Mam Smith.

Reklama

Wielokrotnie nagradzany Yorgosa Lanthimosa Biedactwa, w którym bohaterka grana przez Emmę Stone odnalazła radość w przyjemności i zaangażowała się w pracę seksualną, miał koordynatora ds. intymności. Podobnie jak Netflix Bridgertona, który filtruje historie Julii Quinn z epoki regencji przez erotycznie nieskrępowany obiektyw.

Warto przeczytać!  Kate Middleton i książę William świętują 13. rocznicę ślubu z nowym zdjęciem ze ślubu

Wydaje się, że panuje zgoda co do tego, że koordynatorzy ds. intymności nie tylko nie powstrzymują talentów, ale zapewniają aktorom i aktorkom bezpieczną przestrzeń niezbędną do prawdziwego działania.

„Przed nami długa droga” – mówi Lust – „zwłaszcza w przypadku reżyserów i producentów płci męskiej, zanim zrozumieją wartość i wartość [of intimacy coordinators].”

Ale Hollywood to wciąż świat mężczyzn. Według badania przeprowadzonego przez USC Annenberg i Uniwersytet Stanowy w San Diego 83 procent z 250 najbardziej dochodowych filmów w 2023 roku zostało wyreżyserowanych wyłącznie przez mężczyzn, a zaledwie 4 procent zatrudniało co najmniej 10 kobiet w kluczowych rolach za kulisami. Lust mówi, że do tych męskich brokerów władzy należy „zrozumienie własnych przywilejów, których wielu mężczyzn niechętnie rozumie, ponieważ ich nie widzą. Ale widzimy to z drugiej strony. Jeśli uda nam się pozyskać więcej kobiet na szczyty, jeśli uda nam się pozyskać więcej kobiet i osób niebinarnych do tej branży, wykorzystają one tę władzę. [We need] ludzi, którzy mają odpowiednią wiedzę.”

Pożądanie podkreśla pożądanie Michaeli Coel Mogę Cię zniszczyć, serial poruszający tematykę przemocy, zgody i seksualności, będący mistrzowskim kursem przedstawiania trudnych emocjonalnie i fizycznie scen seksu. „Macie wspaniały przykład kogoś, kto otwarcie mówi o znaczeniu koordynatorów ds. intymności, o znaczeniu opowiadania traumatycznych, trudnych scen i sytuacji oraz o tym, jak wspólnie to zbudowali. To wspaniały przykład.”

Coel wygrał duży występ w programie. W swoim przemówieniu z okazji przyjęcia nagrody BAFTA w 2021 r. zadedykowała nagrodę dla najlepszego miniserialu koordynatorce ds. intymności, Itie O’Brien. „Dziękujemy za Waszą obecność w naszej branży, za zapewnienie bezpieczeństwa przestrzeni, za stworzenie granic fizycznych, emocjonalnych i zawodowych, abyśmy mogli tworzyć pracę o wyzysku, utracie szacunku, o nadużyciu władzy, nie będąc przy tym wyzyskiwanym i maltretowanym, – powiedział Coel. „Wiem, jak to jest kręcić bez reżysera zajmującego się intymnością. Bałagan i zawstydzające uczucie dla załogi. Wewnętrzna dewastacja aktora. Twoje kierownictwo było niezbędne dla mojego programu i uważam, że jest niezbędne dla każdej firmy produkcyjnej, która chce pracować zgłębiając tematy zgody”.

Michaela Coel

Michaela Coel na rozdaniu nagród BAFTA 2021.

Tim P. Whitby/Getty Images

Smith sugeruje, że chociaż ograniczenia budżetowe pozostają problemem przy zatrudnianiu koordynatorów ds. intymności, poważniejszym problemem są regulacje. „To trochę jak na Dzikim Zachodzie, gdzie ludzie mogą szkolić się lub zdobywać certyfikaty przez Internet, nie mając dużego wykształcenia ani doświadczenia, które mogliby wnieść do pracy” – mówi. „Coś, nad czym obecnie pracujemy jako koordynatorzy ds. intymności, to próba stworzenia solidnych standardów praktyki i solidnego planu szkoleń, aby zapewnić spójność i aby ludzie wiedzieli, czego się spodziewać. Wtedy jest to realizowane na wyższym poziomie.”

Warto przeczytać!  Taylor Lautner „Praying” For John Mayer przed Taylor Swift „Speak Now” – Rolling Stone

Smith był doradcą przy filmie krótkometrażowym Joreya Worba UGRYZIENIE, który miał swoją premierę na Festiwalu Filmowym Tribeca. Gwiazda projektu, Troian Bellisario (Dość małe kłamczuchy) powiedział THR że wprowadzenie koordynatorów ds. intymności „spowodowało tak pozytywną zmianę w branży rozrywkowej… Czas, jaki musieliśmy przygotować, dyskusje, które odbyliśmy razem z [Worb] przed, w trakcie i po sesji pozwoliło mi poczuć się swobodnie i bezpiecznie, zarówno fizycznie, jak i emocjonalnie”.

UGRYZIENIE koncentruje się wokół kobiety (Bellisario), która doznała przemocy na tle seksualnym ze strony dentysty. Incydent zakłóca bańkę spokoju, którą budowała przez pewien czas główna bohaterka Worba, i zmusza ją do zmierzenia się z traumą z przeszłości. Worb zauważa, że ​​akty ukazane przed kamerą mogą czasem odzwierciedlać rzeczywiste doświadczenia członka ekipy i wyjaśnia, dlaczego do dodatkowego wsparcia potrzebny jest profesjonalista — w końcu plan pozostaje środowiskiem pracy. „Jeśli uprawiasz intymność, [you need] mieć koordynatora wsparcia emocjonalnego dostępnego dla ludzi, nawet przez telefon. Co by było, gdyby gaffer doświadczył tej samej napaści w dzieciństwie? Bezpieczeństwo emocjonalne: trzeba to przemyśleć.”

Smith dodaje: „Traumatyczne historie należy opowiadać ostrożnie. Omówiliśmy też, jak nie powodować traumy na planie. Chcesz opowiedzieć traumatyczną historię i chcesz, aby ta historia została opowiedziana w bezpieczny sposób, ale nie chcemy mieć wpływu na wykonawców ani generować traumy”. Lust ma organizację psychologów, na których polega, na wypadek, gdyby ktoś poczuł się zdenerwowany lub nawet jeśli aktor chce porozmawiać o trudnym momencie. Jest wiele do nauczenia się, ale Hollywood zmierza we właściwym kierunku. Zarówno Smith, jak i Lust są podekscytowani tą perspektywą.

Jedną rzeczą, którą Lust chciałaby zobaczyć, jest profesjonalne uznanie dla koordynatorów ds. intymności, w tym nominacje do Oscarów, Złotych Globów i nagród Emmy.

„Właśnie dodali casting do kategorii” – zauważa [the Academy announced in February that best casting will be introduced from 2026 onwards]. „Ile lat ludzie lobbowali za tym?… Myślę, że byłoby wspaniale [for intimacy coordinators] aby zyskać uznanie. Aby tak się stało, myślę, że musimy zmienić równość w tej branży.

Smith dodaje: „Chciałbym zobaczyć, jak to się dzieje. Naprawdę uważam, że mamy jeszcze długą drogę do zrobienia, zanim zostaniemy docenieni, ponieważ po prostu nie zostaliśmy ujednoliceni. W tym sensie myślę, że to trochę potrwa.

Dla Lust problem jest większy niż biznes filmowy. „Kręcenie filmu to naprawdę wspaniałe medium, które ma tak duży wpływ. Dzięki temu ludzie widzą różne sposoby myślenia, różne sposoby rozumienia świata. To media, które pomagają wczuć się w innych. A to ostatecznie otwiera twoją zdolność akceptowania innych. Więc dla mnie to nie tylko sztuka. To także polityka.”


Źródło