Środkowy Korytarz – znak Globalnego Rebalancingu
W miarę jak wojna na Ukrainie wkracza w drugi rok i końca nie widać, dotychczasowe szlaki handlowo-logistyczne łączące Chiny z Europą przez Rosję (Korytarz Północny) są stopniowo zastępowane nowymi alternatywami. Korytarz Transkaspijski Wschód-Zachód, znany również jako Korytarz Środkowy, jest strategicznie ważną trasą transportową, która rozciąga się przez rozległy region euroazjatycki, łącząc Chiny z Europą przez Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję i Turcję.
Środkowy Korytarz obejmuje zarówno trasy kolejowe, jak i drogowe, a kluczowe porty morskie na Morzu Kaspijskim służą jako kluczowe węzły. Międzynarodowy Port Handlu Morskiego Baku w Azerbejdżanie, porty Aktau/Kuryk w Kazachstanie oraz, choć na razie o mniejszym znaczeniu, port Turkmenbaszy w Turkmenistanie odgrywają istotną rolę w usprawnianiu przepływu towarów tym korytarzem. Porty te zapewniają kluczowy dostęp do Morza Kaspijskiego, służąc jako ważny szlak transportowy łączący Azję Środkową i Europę.
Porty te zapewniają multimodalne możliwości transportowe, które pozwalają na bezproblemowy przepływ towarów różnymi środkami transportu, takimi jak kolej, droga i morze. To z kolei tworzy opłacalną i wydajną trasę handlową, szczególnie dla krajów śródlądowych w regionie, które w handlu międzynarodowym są w dużym stopniu uzależnione od sieci transportowych.
Kolejną zaletą Korytarza Środkowego w porównaniu z Korytarzem Północnym jest to, że jest o 2000 km krótszy. Korytarz Środkowy korzysta również z korzystnych warunków klimatycznych i skraca czas podróży o 15 dni w porównaniu z drogami morskimi. Fakt ten ma kluczowe znaczenie ze względu na fakt, że około 96% chińskiego handlu kontenerowego z Europą odbywało się drogą morską.
Integralną częścią Korytarza Środkowego jest Południowy Korytarz Gazowy – znaczący projekt energetyczny. Łączy pola gazowe w Azerbejdżanie rurociągiem, który łączy rozległe złoża gazu ziemnego Azerbejdżanu na Morzu Kaspijskim z UE przez Gruzję, Turcję i ostatecznie dociera do Włoch przez Morze Śródziemne. Rosnące znaczenie Azerbejdżanu jako jednego z głównych dostawców gazu do UE zostało podkreślone w lipcu ubiegłego roku, kiedy przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen podczas wizyty w Baku podpisała memorandum of Understanding (MoU) w sprawie partnerstwa strategicznego w dziedzinie energii z prezydentem Azerbejdżanu Ilhamem Alijewem.
Innym przykładem szybkiego przesunięcia szlaków handlowych z Północnego do Środkowego Korytarza jest Deklaracja Baku i mapy drogowe jednoczesnej likwidacji wąskich gardeł i rozwoju na lata 2022-2027, podpisane przez ministrów spraw zagranicznych i transportu Kazachstanu, Azerbejdżanu, Gruzji i Türkiye w listopadzie 2022 r., która zawiera środki na rzecz rozwoju TITR (transkaspijskiego międzynarodowego szlaku handlowego) jako integralnej części środkowego korytarza.
Ponieważ nic na tym świecie nie jest poza polityką, a dokładniej geopolityką, wszystko to nie wróży dobrze Rosji i jej towarzyszowi, objętemu sankcjami, Iranowi. Korytarz Środkowy, ze swoim geopolitycznym i geoekonomicznym znaczeniem, zyskuje na znaczeniu ze względu na swoją strategiczną przewagę polegającą na omijaniu Rosji. Zarówno kraje zachodnie, jak i Chiny postrzegają to jako korzystny aspekt, choć z różnych powodów, biorąc pod uwagę obecne okoliczności. Pomimo bliskich relacji między Chinami a Rosją, Pekin nie będzie się wahał szukać alternatywnych połączeń lądowym Jedwabnym Szlakiem do Europy, aby ominąć coraz bardziej toksyczną Rosję. W końcu stawką jest eksport do UE o wartości 626 miliardów euro. Jeśli w przeszłości Rosja przejmowała inicjatywę w kwestiach bezpieczeństwa, podczas gdy Chiny skupiały się na kwestiach gospodarczych w Azji Środkowej, stosując milczący podział pracy, to trwająca wojna rosyjsko-ukraińska gwałtownie zmienia to równanie.
Główną zaletą środkowego korytarza jest to, że nie przebiega on ani przez Rosję, ani przez Iran. Już sam ten fakt sprawia, że jest to jedyna dostępna alternatywa zarówno dla Zachodu, jak i dla Chin. Co więcej, wraz ze wzrostem liczby sankcji i zerwaniem bezpośrednich powiązań gospodarczych między Rosją a Zachodem, Korytarz Środkowy staje się coraz bardziej atrakcyjny dla samej Rosji w kierowaniu handlu na zewnątrz.
Kolejnym istotnym czynnikiem wpływającym na skład geopolityczny regionu jest wyłaniająca się rola stosunkowo nowej unii – Organizacji Państw Tureckich (OTS). Z wyjątkiem Gruzji wszystkie państwa łączące Chiny z Europą przez Środkowy Korytarz to państwa tureckie, a Türkiye jest członkiem wagi ciężkiej. OTS przyjął wspólną politykę w tej kwestii i był bardzo zajęty wdrażaniem praktycznych kroków w celu zwiększenia swojej ogólnej skuteczności w bardzo bliskich terminach.
Podsumowując, choć nierealistyczne byłoby sugerowanie, że Środkowy Korytarz całkowicie zastąpi jego północną alternatywę, szybko zmieniająca się struktura geopolityczna, gospodarcza i bezpieczeństwa, jaka powstała po II wojnie światowej na świecie w ogóle, a w regionie euroazjatyckim w szczególności, umożliwia prognozować coraz większą rolę Korytarza Środkowego w światowym handlu.